InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum Jasminoides

Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum Jasminoides

Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum Jasminoides Deze heerlijk geurende plant kunt u zich wellicht nog herinneren uit uw vakanties in Italië. In mediterrane landen komt deze klimplant veelvuldig voor. Maar ook in Nederland kunt u van deze plant, als kuipplant, veel plezier hebben.

Italiaanse Jasmijn

Deze, oorspronkelijk uit Japan afkomstige plant draagt in de zomer en aan het begin van de herst, witte, heerlijk geurende bloemen. In landen zoals Italië is het een veelvoorkomende en geliefde klimplant. De geur wijst u de weg. Ook in Nederland is deze plant redelijk goed te houden. Voornamelijk als kuipplant. De combinatie tussen veel regen en vorst kan de plant wel eens te veel worden. Bij strenge vorst kunt u de plant het beste op een half beschaduwde plek inpakken met bijvoorbeeld noppenfolie. Ook zijn er mogelijkheden om kuipplanten te laten overwinteren bij kwekers.
Behalve onder de naam Italiaanse jasmijn wordt deze plant de laatste tijd ook aangeboden onder de naam Toscaanse jasmijn.

Uiterlijk

In de zachtere winters van mediterrane landen zal deze plant het gehele jaar groenblijvend zijn. In Nederland zal hij veel van zijn blad kwijtraken en nieuw blad vormen. Het groene blad wordt paars en valt in de lente als het nieuwe blad ontstaat af.
Zodra het nieuwe blad gaat groeien komen ook de bloemstengels al snel aan deze nieuw takken. Trossen witte, kleine bloemen zullen op het nieuwe hout ontstaan. De relatief kleine bloemen hebben vijf smalle bloemblaadjes en lijken een beetje op windmolentjes. Het is net alsof de bloemen zouden kunnen gaan draaien zoals de windmolentjes die u vast wel voor uw kinderen heeft gekocht. De donkergroene bladeren maken een scherp contract met het wit van de bloemen. De Trachelospermum is een klimplant, of eigenlijk een slingerplant. Hij slingert zijn nieuwe takken om hekwerken, takken of andere steuncontructies heen. Van nature heeft de plant een warrig uiterlijk. Maar de geur, die niet te sterk is en bijna naar kauwgum ruikt maakt dit allemaal goed.

Standplaats

Plaats de Trachelospermum bij voorkeur op een zonnige plaats op uw terras. Geeft u de plant wel regelmatig water, in een pot verdampt water sneller dan in de volle grond. Niet geheel vorstbestendig. Een paar graden vorst kan geen kwaad, de combinatie met veel water en kou is schadelijker. Pak bij strenge vorst de plant in. Probeer de plant ook naar de winter toe wat droger te houden. Natuurlijk niet laten verdrogen. Overwinteren in een koude kas of serre is prima.

Kleur

Deze plant wordt voornamelijk aangeboden met witte bloemen, een enkele keer zijn de bloemen geel of zacht roze.

Snoeien

De plant kunt u snoeien, maar het is niet aan te raden. De plant heeft nu eenmaal een warrig uiterlijk. Snoeien beperkt de nieuwe bloemscheuten en in ons klimaat is de groei niet zo uitbundig.

Geur

De geur van deze plant is niet bedwelmend, wel opvallend. Het ruikt een beetje naar kauwgom. Een heerlijke subtiele geur.
© 2008 - 2019 Ankeno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geurende bloemen en planten voor de tuinGeurende bloemen en planten voor de tuinEen tuin kan er prachtig uitzien, maar als er dan ook nog heerlijke geuren vrijkomen dan wordt het tuingenot voor de mee…
De jasmijn is een bloem vol geur en romantiekDe jasmijn is een bloem vol geur en romantiekDe Jasmijn struik kennen we in Nederland met heerlijk geurende bloemetjes die in mei en juni bloeien. Gaan we echter naa…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…
Winterjasmijn met haar prachtige gele bloemenWinterjasmijn met haar prachtige gele bloemenOver jasmijn bestaan nogal wat misverstanden. Veel mensen denken dat daarmee de boerenjasmijn wordt bedoeld, terwijl de…
De geneeskracht van jasmijnDe geneeskracht van jasmijnJasmijn of gewone jasmijn groeit oorspronkelijk in de Kaukasus, Noord-Iran, Pakistan, Afghanistan, het Himalayagebergte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum Jasminoides"

Reacties

Johan, 23-08-2017 15:41 #10
Onze jasmijn vertoont dezelfde kleuren bladeren als Bianca en Johan. Wat kan ik doen aan de verkleuring?

mvg Johan

Letteke, 23-09-2016 12:54 #9
Onze Toscaanse jasmijn heeft heel veel op sperziebonen lijkende peulen gevormd. Is dit een "normale" reactie van de plant. Moeten wij actie ondernemen. Waarom doet hij dat? Kan er nergens iets over vinden.
Bij voorbaat dank,
Letteke

Bianca, 20-05-2016 07:43 #8
Beste,
De Trachelosperum Jasminoides had tot voor kort mooie groene bladeren. Sinds een aantal dagen verkleuren de bladeren naar oranje/rood. Mijn plant staat op het terras als klimplant tegen een muur. Wat kan ik tegen de verkleuring doen? Kunt u mij advies geven? Ik heb dus hetzelfde probleem als Johan.

Mvg, Bianca

Johan, 03-07-2014 09:33 #7
Ik heb een Italiaanse jasmijn op mijn terras staan in een pot. ik denk dat het normaal is dat de bladeren in de winter rood worden en afvallen, maar nu beginnen ze al rood te worden en af te vallen in juni en juli. de bladeren zijn ook niet mooi groen, ze zijn meer wat licht groen. wat zou hier de oorzaak van zijn? geen goeie bemesting, te veel of te weinig water?
kunt u mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?

Truus de Bruijn, 06-02-2011 12:16 #6
Ook ik heb deze prachtige plant al jaren geleden gekocht op een markt in de Toscane en meegsmokkeld naar Nederland. In een wachtrij voor de Gotthart werd ik hieop aangesproken door een Belgische mevrouw, die de plant ook graag had meegenomen. Toen ze mijn jasmijn zag, vond ze het spijtig dat ze zich door haar man had laten overhalen het niet te doen. Wat de zwarte aanslag betreft: Ik stop altijd een aantal knofloopteentjes in de grond. Dit is een middel tegen een bepaald soort bladluis, die een kleverige substantie achterlaat op het blad. Hierop hecht zich vuil. Dit veroorzaakt de zwarte aanslag.

Gerrie, 23-10-2010 09:58 #5
Help, ik heb jasmijn op het balkon en een bak vertoont op het blad zwarte aanslag ik heb het proberen af te wassen maar het is weer teruggekomen ik lees: Fumagine* Kunt u mij vertellen hoe ik dit moet verwijderen?

Ria Melenhorst, 10-06-2010 10:18 #4
Reeds lang geleden een Italiaanse Jasmijn gekocht en elke winter verliest hij zijn blad, maar het komt ook weer terug. Alleen nu heeft hij amper blad verloren en het blad dat is blijven zitten daar zit een zwarte aanslag op welke ook een beetje pikt. Kunt u mijn zeggen wat er aan de hand is? Of beter hoe te handelen!
Groet Ria

Ineke Simons, 26-03-2010 09:17 #3
Bij Tuincentrum Bull aan de van Heemstraweg in Beuningen (6 km vanaf Nijmegen) is deze prachtige Tracheospermum Jasminoides te koop. Meteen trok het mijn aandacht. Zowel de vorm, kleur als uitstraling spreken me erg aan. En de geur jasmijn heeft een energetiche waarde die ons mensen goed doet. Dat wordt volop genieten. Ik ben blij te lezen voorzichtig te zijn met snoeien en dat zij in de winter een extra bescherming op prijs stellen is goed aan tegemoet te komen. Voor ons zelf is het ook aan te raden hier aandacht aan te schenken. Nu het lente is zal deze plant een geschikte zonnige plek krijgen om in de zomer volop te bloeien. Trachelospermum Jasminoides is welkom en zal ons verrassen.

Brigitte Tuls, 05-10-2009 14:44 #2
Ik heb twee van deze klimplanten in de volle grond staan op mijn terras op het zuiden aan beide kanten van een rozenboog. Mijn vraag is: er zijn sperziebonen aangegroeid is dit normaal of is deze plant aan het uitschieten?

Jet Dragstra, 08-06-2009 19:23 #1
Waar kan ik zo'n jasmijn kopen? Zo mogelijk in de buurt van Nijmegen.
NB. In Italie vertelde men ons dat deze plant Bianca Spino'' zou heten. Zegt dat u iets?

Infoteur: Ankeno
Laatste update: 05-04-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 10
Schrijf mee!