InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertin

Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertin

Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertin Bij de aanleg van een tuin gaat, terecht, veel aandacht uit naar de bestrating. De materiaalkeuze voor het terras en de paden moet zorgvuldig gemaakt worden. Naast de bekende klinkers en betontegels zijn er nog veel meer producten op de markt die het overwegen waard zijn. Wat te denken bijvoorbeeld van natuursteen? Natuursteen is er in vele variaties. Maar ook van travertin en marmer zijn mooie stenen leverbaar. Dit moderne bestratingsmateriaal heeft een strakke uitstraling en vraagt nauwelijks tot geen onderhoud. Natuursteen, (Chinees)hardsteen of travertin is verkrijgbaar in verschillende maten, waardoor ook patronen gelegd kunnen worden.

Natuursteen voor uw terras

Natuursteen is een hoogwaardig verhardingsproduct voor het terras en de paden. Natuursteen wordt gewonnen in groeves over de hele wereld. De plaats waar de steen vandaan komt, het land en de streek, bepaald voor een groot deel het uiterlijk van de steen.

Natuursteenplaten

Natuursteenplaten zijn in breukvorm te koop. Dat wil zeggen dat ze geleverd worden in ongelijke maten, met een ongelijke zijkant.

Natuursteentegels

De natuursteentegels worden gezaagd en hebben daardoor wel een gelijke afmeting.

Bewerkingsmogelijkheden van natuursteen

Niet alleen de vindplaats, maar ook de wijze van bewerken bepaalt het uiterlijk van de steen. Geslepen natuursteen krijgt een glad oppervlak. Als natuursteen gebrand wordt, dan ontstaat een mooie structuur op de steen. En verder kunnen de stenen ook nog gerild of geput worden, waardoor een ruw oppervlak wordt gevormd.

Verschillende soorten hardsteen op een rij

Hardsteen is dus afkomstig uit verschillende landen en leverbaar in diverse kleuren en maten. Voor de aanleg van een pad of terras kan gekozen worden voor stenen in één maat, maar er kan ook gekozen worden voor een patroon in wildverband. Ook een bijzonder effect is het toepassen van twee verschillende kleuren tegels. Een terras van grijs/blauwe tegels met daarom heen een rand van tegels in een donkerdere tint.

Bestraten met Belgisch hardsteen

Een steen met een stoere uitstraling. Belgisch hardsteen wordt geleverd met gekapte zijkanten, hierdoor kunnen de stenen tegen elkaar gelegd worden en zijn er (nauwelijks) voegen zichtbaar. Heel goed geschikt voor een moderne tuin. De stenen zijn met de hand geschuurd en hebben een ambachtelijke uitstraling.

Chinees hardsteen op het terras gebruiken

Chinees hardsteen heeft een mooie grijs/blauwe kleur. Er is een facet geslepen tegel (met aflopend randje, zoals bij spiegels) en een getrommelde versie.

Turks hardsteen als bestrating gebruiken

Turks hardsteen geeft het terras een warme en chique uitstraling. Verkrijgbaar in donker grijs en geel.

Vietnamees hardsteen in verschillende kleuren

Vietnamees hardsteen is er in de kleuren blauw/grijs, geel en donker grijs. Er zijn getrommelde stenen en stenen die al een verouderingsproces ondergaan hebben.

Travertin bestrating voor mediterrane sfeer

Travertin is een marmerachtige steensoort en afkomstig uit het gebied rond de Middellandse Zee. Het heeft zich gevormd uit klei, zand en resten van planten & dieren. Een nadeel van Travertin is het poreuze oppervlak, waardoor vuil snel in de tegel kan trekken. Door de tegels na de aanleg te behandelen met een coating kan dit voorkomen worden. Travertin is alleen verkrijgbaar in lichte kleuren, zoals geel, wit en beige. Een tuin bestraat met travertintegels geeft gelijk een mediterrane sfeer.

Turks marmer

Turks marmer is een vrij nieuw product op de markt. Het is een stuk harder dan Travertin en zeker zo mooi. Ook deze tegels geven gelijk een zuidelijke sfeer aan een tuin. De kleur van de tegel is beige-oranje en is leverbaar in verschillende maten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sierbestrating van natuursteenSierbestrating is er in veel variëteiten te koop. U kunt kiezen voor beton, waar niets mis mee is, maar die haalt het qu…
Tuintafel van natuursteen; een blikvanger op uw terrasTuintafel van natuursteen; een blikvanger op uw terrasEen tuintafel van natuursteen past helemaal in de tuintrends van dit moment. Natuursteen heeft als groot voordeel dat he…
Zelf oprit of terras aanleggenZelf oprit of terras aanleggenHet bestraten van terras en oprit is een van de meest elementaire klussen rondom huis en tuin. Hoewel klinkers, bakstene…
Sierbestrating van betonEr zijn vele materialen mogelijk om als bestrating te dienen. Wat u kiest hangt af van uw persoonlijke voorkeur en uw fi…
Zo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritZo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritGespecialiseerde bedrijven worden in het voorjaar overrompeld door tuinliefhebbers die nog voor het zomerseizoen hun opr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertin"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Schrijf mee!