InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf oprit of terras aanleggen

Zelf oprit of terras aanleggen

Zelf oprit of terras aanleggen Het bestraten van terras en oprit is een van de meest elementaire klussen rondom huis en tuin. Hoewel klinkers, bakstenen en tegels daarbij de meest gebruikte materialen zijn, kunnen houten vlonders, metaal en kunststof ook zeer decoratief zijn.

Welke stenen en tegels zijn het meest geschikt?

De ontwikkelingen zijn nauwelijks bij te houden. Elk jaar opnieuw worden er weer nieuwe tegels of stenen op de markt gebracht. Belangrijk is dat u een doordachte keuze maakt. Selecteer een steen op kleur, dikte, gebruiksmogelijkheden en levensduur. U kunt bijvoorbeeld beter geen 40x60 cm grindtegels gebruiken als u een rond terras wilt aanleggen. En een steen van slechts 4 cm dik is niet geschikt voor de zware belasting van een oprit. Veel is er mogelijk met een goede onderbaan en een goede opsluiting. Laat u goed adviseren bij de aanleg.

Welke keuze voor terras, tuinpad en oprit?

Onderstaand is een opsomming gemaakt van de mogelijkheden voor terras, pad en oprit. Natuurlijk kan je een terras ook van houten vlonders, metaal of kunststof maken maar globaal genomen zijn de materialen voor bestrating en verharding te verdelen in:
  • Baksteen: Klei, gebakken in ovens tot 11000 C, zoals aardewerk. Gebakken stenen zijn tijdloos. Hoe langer de stenen liggen, des te mooier ze vaak worden.
  • Betonsteen en betontegels: Dat niet alle bestratingsmateriaal van natuurlijke materialen wordt gemaakt, heeft uiteraard te maken met de kostprijs. Door gebruik te maken van een betonnen basis (een mengsel van zand, grind en cement) kunnen de meest fantastische materialen worden gemaakt voor betaalbare prijzen.
  • Natuursteen: Uit groeven of afgravingen gewonnen keitjes, platen en tegels. Een bijzonder effect kan worden verkregen door gebruik van tufsteen blokken. Door hun vochtopname zullen ze snel bemossen, wat een nostalgisch effect geeft.
  • Halfverhardingen: Door afgravingen of uit groeven gewonnen fijne natuursteen-materialen, vaak met een bindmiddel. Naast split, grind en mijnsteen bijvoorbeeld, worden ook houtsnippers, boomschors, en schone zandschelpen tot deze groep gerekend.

Voorbereidende werkzaamheden

Om stenen te kunnen leggen, moet eerst een zandbed worden gemaakt. Een goede norm voor paden en terrassen is een zandbed met een dikte van tenminste 20 cm en voor opritten (zwaarder verkeer) een zandbed van tenminste 40 cm dik.

Afhankelijk van de bodemgesteldheid (veen of klei) moet het zandbed aangepast worden met extra verhardingslagen of speciale gronddoeken. Bij twijfel is het verstandig een hovenier of stratenmakersbedrijf te raadplegen.

Patronen en verbanden

De woorden patroon en verband worden vaak door elkaar gebruikt. Stenen of tegels leg je in een bepaald verband ten opzichte van elkaar. Dit gebeurt met een regelmaat in steeds dezelfde lijn. Bijvoorbeeld halfsteensverband of keperverband. Het betreft dan één soort steen of tegel.

Zodra u stenen en tegels tegelijk maar wel steeds op dezelfde manier gaat verwerken is er sprake van een patroon. Ook als u de steen of tegel de ene keer in het ene verband en een eindje verder in een ander verband legt en u herhaalt dit steeds spreken we ook van een patroon.

Opsluiting

Als een pad of teras eenmaal klaar is, is het zaak dat het goed blijft liggen. Het is raadzaam een degelijke opsluiting te maken. Dat kan door middel van een steen op zijn kant, een betonband of een rollaag van stenen achter elkaar.
Gerelateerde artikelen
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Zo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritZo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritGespecialiseerde bedrijven worden in het voorjaar overrompeld door tuinliefhebbers die nog voor het zomerseizoen hun opr…
Bestrating: bestraten van tuin en opritBestrating: bestraten van tuin en opritHet kan erg voordelig zijn om uw tuin of oprit te bestraten. Het kan namelijk behoorlijk wat onderhoudswerk schelen. Wie…
Legverbanden voor sierbestrating, wat zijn de mogelijkheden?Legverbanden voor sierbestrating, wat zijn de mogelijkheden?De uitstraling van een tuin wordt voor een groot gedeelte bepaald door de bestrating. Je kunt de stenen of tegels in een…
Sierbestrating van grind, grit, schelpen of boomschorsDat sierbestrating niet alleen maar uit beton- of natuurstenen klinkers en plavuizen hoeft te bestaan, zal iedereen beke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Zelf oprit of terras aanleggen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!