InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zelf terras of tuinpad aanleggen

Zelf terras of tuinpad aanleggen

Zelf terras of tuinpad aanleggen Het zelf aanleggen van een terras, oprit of tuinpad is betrekkelijk eenvoudig. Het vraagt echter wel om de nodige voorbereiding en goed gereedschap. Voor grotere oppervlaktes of een oprit is het verstandig om een stratenmaker of hovenier in te schakelen. Zij beschikken over de juiste materialen (tegelknipper, trilapparaat) om een dergelijke zware klus te klaren. Wilt u toch zelf aan de slag, dan volgen hier alle zaken die belangrijk zijn voor een goede voorbereiding. Zelf bestraten is ook voor een leek goed te doen. De aanleg van een terras of tuinpad uitgelegd in een paar eenvoudige stappen.

Zelf een terras aanleggen

Beste locatie voor een terras

Bij de aanleg van een terras moet men zich eerst afvragen waar de beste plaats is in de tuin voor een terras. Wilt u genieten van de ochtendzon? Of toch juist lekker 's middags in de zon zitten? Bekijk goed hoe de zon, verspreid over de hele dag, de tuin in komt. En bedenk daarbij dan ook dat deze situatie niet het hele jaar rond hetzelfde is! De stand van de zon is immers niet het gehele jaar hetzelfde.

Veel tuineigenaren kiezen voor een terras direct bij het huis. Dit lijkt logisch en is bovendien erg praktisch. Een nadeel van een terras direct bij de achtergevel is het feit dat dan vanuit de woonkamer het beeld van de tuin bepaald wordt door de tuinset op het terras. Bedenk of er ook een andere acceptabele oplossing te vinden is, waarbij vanuit de woonkamer meer tuin te beleven is en het terras (én de tuinset) enigszins uit het zicht verdwenen is.

Beste afmeting voor een terras

Wat wilt u doen op het terras? Samen met uw partner een glaasje drinken of met de hele familie kunnen eten? Stem de grote van het terras af op het gemiddelde gebruik. Voor een terras met tuinset (tafel en 4 stoelen) is een afmeting van drie bij vier meter voldoende. Wees echter ook weer niet te zuinig met het oppervlak van het terras. Het is altijd prettig als er nog een stoel bijgezet kan worden. En een te klein gekozen terras zorgt jaren daarna nog voor irritatie.
Grenst een terras direct aan een gazon, dan kan het op verjaardagen o.i.d. gemakkelijk uitgebreid worden. Als er een haag om het terras staat, dan is het gebruik daardoor al direct beperkt.

Zelf een tuinpad aanleggen

Beste locatie voor een tuinpad

Waar de paden in de tuin komen is vaak niet zo moeilijk. Alle belangrijke punten moeten immers bereikbaar zijn. Bij een ontwerp worden deze zaken als het ware ongemerkt meegenomen. Bedenk hierbij welke "routes" logisch zijn. Hoe kom je het snelst naar de berging? Waar komen de afvalcontainers en hoe rijdt je die naar de openbare weg? Welke route is het meest logisch voor de fietsen? Komen er minder-valide personen door de tuin?

Beste afmeting voor een tuinpad

De breedte van een pad is erg belangrijk. Bedenk daarbij dat de paden in de jaren na de aanleg enigszins smaller kunnen worden door de omringende beplanting. Al snel hangt de beplanting namelijk iets over het pad. Maar ook al is het pad verder vrij van beplanting, de ervaring kan toch zijn dat het pad smaller is. Als de beplanting hoog is, kan het bijvoorbeeld al lastig worden om met twee tassen boodschappen over het pad naar de deur te lopen.
Voor een pad dat vrij intensief gebruikt wordt is een breedte van minimaal 90 cm. aan te raden. Met de fiets aan de hand, of met boodschappentassen is het dan goed begaanbaar, zonder dat je steeds tegen de (soms natte!) beplanting aanloopt.
Voor een minder intensief pad, bijvoorbeeld langs een border, kan volstaan worden met een breedte van 60cm.

Zelf een parkeerplaats aanleggen

Reken voor een parkeerplaats vijf bij twee-en-een-halve meter. Op die manier is er voldoende ruimte rondom de auto en kan er altijd gemakkelijk in- en uit gestapt worden.

Het zelf leggen van bestrating

Cunet graven

Graaf de grond, daar waar de paden en het terras moet komen, helemaal af. Graaf minimaal tot een diepte van 15 centimeter. Op kleigrond bij voorkeur nog iets dieper afgraven, namelijk tot 20 cm. Voor een pad waar naar verwachting weinig op gelopen zal worden (een slingerpaadje door de tuin bijvoorbeeld) kan volstaan worden met een cunet van 10cm. Voor een parkeerplaats of oprit moet een cunet gegraven worden van 30cm.

Cunet vullen
Vul het cunet met zand of een zand/cement bed (bijvoorbeeld voor een oprit) en laat het, vanwege de afwatering, één centimeter per strekkende meter aflopen.

Kantopsluiting of opsluitbanden plaatsen

Hierna moet de kantopsluiting worden geplaatst. Een kantopsluiting is erg belangrijk en zorgt ervoor dat de bestrating strak tussen deze opsluiting in blijft liggen. Wie werkt zonder opsluitbanden, die krijgt daar later spijt van. Na verloop van tijd zal men ontdekken dat de bestrating naar de buitenranden toe gaat wijken. Hierdoor ontstaan er gaten tussen de tegels of klinkers.
De opsluitbanden komen ongeveer drie centimeter lager te liggen dan de sierbestrating.

Zandbed glad strijken

Nadat de kantopsluiting is geplaatst moet het zandbed aangestampt of getrild worden. Strijk het daarna glad met een rechte plank.

Bestrating leggen

Alle voorbereidingen zijn getroffen en de bestrating kan aangebracht worden. Tik de tegels aan met een rubberen stratenmakers hamer. Als de tegels zijn gelegd moeten de voegen goed ingeveegd worden met zand. Herhaal dit na enkele dagen nog eens. Doe dit echter niet bij geslepen- of gestraalde tegels, want het zand zal dan de tegels beschadigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf oprit of terras aanleggenZelf oprit of terras aanleggenHet bestraten van terras en oprit is een van de meest elementaire klussen rondom huis en tuin. Hoewel klinkers, bakstene…
Legverbanden voor sierbestrating, wat zijn de mogelijkheden?Legverbanden voor sierbestrating, wat zijn de mogelijkheden?De uitstraling van een tuin wordt voor een groot gedeelte bepaald door de bestrating. Je kunt de stenen of tegels in een…
Zelf een houten terras aanleggenHoe leg je zelf een houten terras aan? Het is vrij eenvoudig. Als je het niet zelf wilt doen kun je het altijd laten aan…
Tuin: het aanleggen en maken van een vlonderterrasTuin: het aanleggen en maken van een vlonderterrasVeel mensen willen een vlonderterras in hun tuin. Het liefst willen zij dat in of bij het water. Het aanleggen en maken…
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf terras of tuinpad aanleggen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Schrijf mee!