InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkers

Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkers

Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkers Tuinen met een tijdloze uitstraling vragen om een pad of terras van gebakken klinkers. Gebakken klinkers geven een tuin een rustige en rustieke uitstraling en blijven altijd mooi. Ronde of gebogen paden, maar ook een rond terras kunnen met gebakken klinkers gemakkelijk worden gemaakt. Klinkers zijn goed op maat te hakken en in ronde vormen of ingewikkelde patronen te verwerken. Een tuinpad of terras van gebakken waalformaat klinkers sluit naadloos aan bij de natuurlijke uitstraling van de beplanting. Waalformaat klinkers worden ook gebruikt in combinatie met strakke betontegels of natuursteen. Deze moderne steensoorten worden door de gebakken waalformaatklinkers zachter en natuurlijker.

Gebakken waalformaat klinkers

Waalformaat klinkers hebben een rustige uitstraling en laten daardoor de omgeving de hoofdrol spelen. Niet de bestrating, maar de beplanting speelt de hoofdrol in de tuin. Dat is ook de kunst bij het uitkiezen van de juiste verharding voor de tuin. Klinkers worden al eeuwenlang toegepast bij de aanleg van verhardingen. Het is een sierbestratingsmateriaal dat in verschillende tuinstijlen toegepast kan worden. Met een pad en/of terras van waalformaat klinkers kiest men voor een tijdloze tuin, die altijd zijn bijzondere uitstraling zal blijven behouden. Naarmate de stenen ouder worden zullen ze zeker gaan slijten, maar dit verouderingsproces komt de totale uitstraling eigenlijk alleen maar ten goede. Een bestrating van klinkers zal nooit gaan vervelen en is ook, indien goed aangelegd, nagenoeg onderhoudsvrij. Waalformaat klinkers zijn gebakken stenen, die gemaakt zijn van klei. Door het bakproces komen van nature al verschillende kleuren voor in de steen. Dit zorgt mede voor die natuurlijke en rustieke uitstraling. Bestrating van klinkers moet wel altijd worden opgesloten, om te voorkomen dat het geheel wegloopt. Gebruik daarom altijd, maar zeker bij klinkers, opsluitbanden aan de randen van een pad en rondom een terras.

Waalformaat ongetrommeld en waalformaat getrommeld

Ongetrommelde klinkers hebben een strakke uitstraling. Een terras of pad van ongetrommelde stenen oogt strak door de rechte vorm van de klinker. Alle voegen tussen de stenen lopen recht. Deze ongetrommelde stenen worden daarom vaak gebruikt in moderne en strakke tuinen. Door de rechte kanten kunnen de paden en terrassen heel strak, met een minimale voeg, worden aangelegd.

Getrommelde klinkers hebben na het bakproces een extra behandeling gekregen. Ze zijn in een trommel gebutst, waardoor ze als het ware kunstmatig "verouderd" zijn. Getrommelde klinkers hebben dus geen rechte kanten meer. Hier en daar zijn stukjes afgebroken. Paden en terrassen van getrommelde klinkers krijgen daardoor een totaal andere aanblik dan paden en terrassen van ongetrommelde klinkers. Er ontstaat direct na de aanleg een oude uitstraling, alsof de bestrating er al jaren ligt. Geen strakke voegen, maar een natuurlijke ongelijkheid in de voeg.

Verschillende klinker formaten

In de handel zijn verschillende klinker formaten leverbaar. Deze formaten hebben een min of meer vaste maat, hoewel het voor kan komen dat leveranciers er iets van afwijken. Van alle genoemde klinker soorten worden de waalformaatklinkers in de praktijk verreweg het meest toegepast.
  • Waalformaat (5 x 20 x 6)
  • Dikformaat (7 x 20 x 6)
  • Keiformaat (10 x 20 x 6)
  • IJsselformaat (4 x 16 x 6)
  • Vechtformaat (4 x 20 x 6)

Verschillende bestratingspatronen voor tuinpad of terras

De mogelijkheden voor bestratingspatronen met klinkers zijn bijna onbeperkt. Een creatief iemand kan helemaal os gaan met deze klinker en er de meest prachtige bestrating mee maken. Klinkers lenen zich ook erg goed om in combinatie met andere tegels gebruikt te worden. Een veel toegepaste combinatie is klinkers met betontegels. De meest toegepaste bestratingspatronen zijn:
  • Halfsteensverband
  • Blokverband
  • Diagonaalverband
  • Keperverband
  • Elleboogverband

Halfsteensverband

De eerste rij steentjes wordt gewoon gelegd. De tweede rij begint met een halve steen. Dit wordt in de volgende rijen steeds toegepast. De oneven rij begint met een hele steen; de even rij met een halve steen. Het resultaat is dat de rijen ten opzichte van elkaar steeds een halve steen verspringen. Dit is een veelvuldig toegepast patroon.

Blokverband

In een blokverbandpatroon worden de stenen afwisselend in blokjes horizontaal en verticaal gelegd. Het wordt meestal gebruikt bij keiformaat-klinkers. Dan komen er twee klinkers horizontaal, gevolgd door twee klinkers verticaal. Werkt men met dikformaat klinkers, dan worden er drie klinkers horizontaal afgewisseld met drie klinkers verticaal. Het blokverbandpatroon gelegd met waalformaat klinkers werkt met vier stenen per blok. De horizontale en verticale blokken verspringen in de volgende rij.

Diagonaalverband

Een patroon in diagonaalverband is hetzelfde als halfsteensverband. Het verschil is dat het halfsteensverband nu gelegd wordt in een hoek van 45º (diagonaal dus).

Keperverband

Keperverband is hetzelfde patroon wat bij parketvloeren in huis bekend staat onder de naam visgraatverband. Het afwerken van de randen vraagt hier wel de nodige aandacht. De klinkers kunnen schuin afgehakt worden, maar dit is een heel precies werkje en daardoor misschien meer iets voor de echte stratenmaker. Vaak wordt voor de afwerking dan ook een speciale steen gebruikt, de zogenaamde bisschopsmuts.

Elleboogverband

In het elleboogpatroon worden de stenen afwisselend horizontaal en verticaal gelegd, waardoor knikken (ellebogen) ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sierbestrating van betonEr zijn vele materialen mogelijk om als bestrating te dienen. Wat u kiest hangt af van uw persoonlijke voorkeur en uw fi…
Straatbaksteen en straatbetonsteen ooit klinker genoemdEen klinker was de naam van een bepaald model straatsteen welke nu onder een andere naam wordt gebruikt voor de bestrati…
Wordfeud: woorden met weinig klinkersWordfeud: woorden met weinig klinkersSoms zit het niet mee met Wordfeud en krijg je lang geen klinkers binnen. Welke woorden speel je dan? En wat kun je make…
Spelling: enkele of dubbele klinkers en medeklinkersVoor mensen met Nederlands als moedertaal is het vanzelfsprekend wanneer klinkers en medeklinkers dubbel of enkel geschr…
Duitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingDuitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingAls je Duits wil leren, dan kan je best beginnen met de basisprincipes van spelling en uitspraak. Deze ga je nodig hebbe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkers"

Infoteur: Martina
Laatste update: 23-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Schrijf mee!