InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrating: bestraten van tuin en oprit

Bestrating: bestraten van tuin en oprit

Bestrating: bestraten van tuin en oprit Het kan erg voordelig zijn om uw tuin of oprit te bestraten. Het kan namelijk behoorlijk wat onderhoudswerk schelen. Wie een gazon of tuin heeft is daar bijna wekelijks wel mee bezig. Er zijn verschillende soorten stenen die u kunt gebruiken voor de bestrating, zoals bakstenen, siersteen en tegels. U kunt het zelf doen of het laten doen. Daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden. Op internet zijn verschillende sites met tips en voorbeelden te vinden. Veel mensen willen graag hun tuin, oprit of terras bestraten. Er zijn verschillende redenen waarom mensen dat zouden willen doen. De belangrijkste reden voor de meeste mensen is dat het enorm scheelt in het onderhoud. Wie een mooie tuin heeft moet daar ook moeite voor doen. Omdat de meeste planten snel groeien kan een mooie tuin er binnen een paar weken zonder onderhoud weer slecht uitzien. Iemand moet er dan wel tijd voor hebben om die tijd goed te willen onderhouden of het geld hebben om een tuinman in te huren. Met bestrating hoeft er veel minder moeite te worden gedaan om de tuin netjes te onderhouden. Wel is belangrijk om in de gaten te houden dat er niet allemaal mos of algen tussen de stenen en op de tegels gaat zitten.

Bestrating tuin of oprit

Het is belangrijk dat u een goede ondergrond kiest voor de bestrating. Dat wordt ook wel een bed genoemd. Een goede ondergrond bestaat meestal uit een fundament van grog grind. Dit mag ook fijn geslagen puin zijn. Daarboven op komt dan een zandlaag. Deze laag zand moet wel dik genoeg zijn, want anders heeft het weinig effect. Het bed is vooral bedoeld om verzakking tegen de gaan van de stenen en de grond. De dikte van het bed is afhankelijk van de soort grond waarop u de bestrating aanlegt. In het geval van zware kleigrond moet het bed minstens 30 centimeter dik zijn. Het gaat dan om 10 centimeter puin en 20 centimeter grofvulzand. U moet hier van te voren wel rekening mee houden, want het zou kunnen betekenen dat u een deel van de grond moet afgraven om te voorkomen dat het terras niet te hoog komt te liggen,

Verschillende soorten steen voor bestraten tuin

Er zijn verschillende type bestrating waar u voor kunt kiezen. Als u een goed beeld wilt krijgen kunt u ook op het internet zoeken naar sites met speciale voorbeelden. Zo kunt er voor kiezen om gewoon tegels neer te leggen. Er zijn verschillende soorten tegels, bijvoorbeeld van kiezelstenen, beton en zelfs hout. Een ander type steen dat veel gebruikt wordt is natuursteen. Veel mensen gebruiken dit om de tuin een natuurlijke uitstraling te geven. Bakstenen komt ook veel voor. De stenen kunnen dan in een speciaal reliëf worden neergelegd, waardoor er speciale vormen ontstaan. Het voordeel van bakstenen is ook dat de bestrating snel kan worden opengebroken in het geval dat dat nodig. Een laatste type steen is siersteen. Dat zijn stenen die vooral voor het uiterlijke aanzien van de tuin zijn gemaakt.

Kosten bestraten tuin of oprit

U kunt er voor kiezen zelf uw tuin te bestraten. In dat geval moet u wel voldoende ervaren zijn. Anders moet u goed weten waar u aan kunt beginnen en bijvoorbeeld advies inwinnen bij bevriende experts die goede tips voor u kunnen hebben. De meeste mensen kiezen er echter voor om een bedrijf of stratenmakers in te huren voor het bestraten van de tuin of oprit. Dan gebeurt het snel en dan weet u ook zeker dat het goed gebeurt. U moet uiteraard dan wel rekening houden met bepaalde kosten. Wanneer u toch besluit om zelf de bestrating aan te leggen, dan moet u er rekening mee houden dat de bestrating iets afloopt, zodat het water in geval van regen makkelijk kan weglopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rkit, Pixabay

Reageer op het artikel "Bestrating: bestraten van tuin en oprit"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!