InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De tuin in de zomer

De tuin in de zomer

De tuin in de zomer In de zomer kan de tuin er – als deze wat regen mist – wat troosteloos uitzien. De frisse lentekleuren en bloesem aan bomen en struiken zijn weg en wat kunnen we doen om het zomergevoel ook in de tuin door te voeren.

Observeren

Ga planmatig te werk en begin met de tuin goed te observeren. Moet er wat dood, uitgebloeid spul weggehaald worden? Dit kan een was troosteloze blik geven, maar als dit al gebeurt is en de tuin ziet er nog steeds wat somber uit, dan moet er echt iets gebeuren.

  • Zo kan het zijn dat het groen het allemaal prima doet in de tuin, maar als er weinig bloemen zijn kan dit wat somber en saai ogen. Bekijk of je op de betreffende plaatsen nog vaste planten kunt en wilt plaatsen zo niet, dan zijn wat extra bakken met bijvoorbeeld eenjarige plantjes zinvol. Veel bloemen gedurende een bepaalde tijd en als alles uitgebloeid is kan het weggegooid worden en indien gewenst vervangen worden.
  • Bij meerdere hoekjes of plaatsen die er wat troosteloos uitzien kan dit een oplossing zijn, maar probeer de kleuren op elkaar af te stemmen. Twee kleuren in dezelfde toon of wit gecombineerd met een felle kleur (een die bijvoorbeeld in eventuele kussens van de tuinset terugkomt) kan een frisse combinatie maken.
  • Geen bloemen en toch kleur, bekijk of je een object in de tuin wilt plaatsen. Een beeld of ander kunstwerk in metaal, kunststof of wat er dan ook past bij de bestaande tuin. Dit kan overdag een blikvanger zijn en ’s avonds met de juiste belichting kan deze hetzelfde effect hebben en de tuin ophalen.
  • Wellicht kan de tuinafzetting een kleur gebruiken om het geheel wat op te vrolijken en afhankelijk van de tuin kan dit of een klein klusje of een megaklus worden. Als het veel werk is, loop je natuurlijk de kans dat je er halverwege genoeg van hebt, roep tijdig hulp in om in dat geval met verven naar elkaar toe te werken.

Aankopen

Bij het aankopen is het van belang dat je de prijzen goed vergelijkt. Er kunnen grote prijsverschillen zitten in planten, kunstobjecten en verf. Aanbiedingen, zeker in een rustige periode als de zomer, komen regelmatig voor en voor de knip interessant om deze te volgen. Probeer wel de kwaliteit in ogenschouw te nemen. Eenjarige plantjes daargelaten is een kunstobject, maar ook de geverfde tuinafscheiding niet voor een seizoen en dus belangrijk een goede kwaliteit te nemen (waarmee gezegd dat goed niet per definitie duur is)

Plaatsen

Als je aan de slag gaat is het van belang om dit met beleid te doen. De planten in de bakken eerste verdelen, op de plaats van bestemming zetten (zonder bak) en als het goed is, in de bakken plaatsen.

Een kunstobject kan op de gewenste plaats gezet worden, maar alvorens flink de nabij gelegen planten te gaan snoeien, is het belangrijk zeker te zijn dat dit de juiste plaats is. Zet het kunstobject daarom eerst enkele dagen zo neer en als het dan goed blijkt te zijn, kunnen overbodige takken altijd weggehaald worden.

Voor het verven is het van belang ruimte te maken. Eventuele borders met grote planten moeten opgebonden worden om er bij te kunnen voor de schutting. Stenen moeten afgedekt worden om klodders verf op de vloertegels te voorkomen en let uiteraard op de weersvoorspelling. De verf moet goed kunnen drogen, dus enkele dagen met af en toe een bui kan nog te vochtig zijn om goed te kunnen verven.

Als je het niet meer weet

Zo kan alles met beleid opgepakt worden en binnen afzienbare tijd tot een goed resultaat gebracht worden. Maar eigen creativiteit blijft van belang. Weet je het echt niet meer hoe een saai geworden tuin of stukken tuin opgevrolijkt kunnen worden? Maak dan wat foto’s, print deze uit en neem ze mee naar het tuincentrum. Doe daar ideeën op en vraag hulp, waarbij de relatief drukke zaterdag misschien niet de beste dag is om dit te doen. Online verder? Dat kan ook via websites zoals www.onlinetuindesign.nl. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een kleurrijke tuin in de herfstEen kleurrijke tuin in de herfstIs het niet zonde dat de tuin in de herfst veranderd van een kleurrijk geheel naar een saaie grauwe boel? De herfst is h…
Kleur in de tuinKleur in de tuinDe tuin is groen, meestal gecombineerd met neutrale lichte of donkere tinten op de vloer (steen, grint, hout) en de kleu…
De tuin in rusteDe tuin in rusteDe tuin is tot het voorjaar in ruste, maar dat neemt niet weg dat er in de wintermaanden wel gekeken kan worden naar de…
Hypotheek voor tuinHypotheek voor tuinOver het algemeen sluit u een hypotheek af als u een huis gaat kopen. Indien u een tuin laat aanleggen kunt u deze ook f…
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…

Reageer op het artikel "De tuin in de zomer"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 22-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!