InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Simpele, organische en groene onkruid en insecten verdelgers

Simpele, organische en groene onkruid en insecten verdelgers

Vaak werken zelf gemaakte huismiddeltjes even goed of misschien zelfs beter dan hun chemische tegenhangers. Met de bonus dat je deze middeltjes ook nog eens heel simpel kunt maken met wat je in je keukenkastje vindt. Tegelijkertijd help je ook mee aan een schoner milieu, want deze onkruidverdelgers, ziektebestrijders en insectenwapens zijn volledig groen en biologisch! Wat kun je op een natuurlijke manier doen om je huis en tuin schoon te houden van ongewenste indringers?

Organische onkruidverdelgers

Wanneer je graag in de tuin werkt en ongewenste begroeiing wilt verwijderen op een milieuvriendelijke manier, kunnen de volgende twee groene stand-by remedies voor onkruid zeker uitkomst bieden.

De simpele zeep-oplossing

  • 2 liter warm water
  • 2 eetlepels zeep

Los de zeep op in het water en sprenkel deze oplossing direct op het onkruid. Herhaal dit iedere 5 tot 7 dagen. Pas op, want teveel zeep kan zorgen voor verbranding bij je andere planten, die gezond zijn en je ook goed wilt houden.

Knoflookolie spray

  • 2 theelepeltjes olijfolie
  • Een halve liter water
  • 10-15 teentjes knoflook
  • 1 theelepel zeep

Week de knoflook in de olie voor 24 uur. Haal de knoflook uit het mengsel, nadat je de teentjes hebt uitgeknepen. Voeg de halve liter water toe evenals de zeep. Schud het geheel goed. Doe het mengsel in een plantenspuit en bespuit de planten eenmalig maar goed met de oplossing.

Schimmelbestrijder

Om de planten, die je graag gezond wil houden in je tuin, te beschermen tegen schimmel is de volgende eenvoudige huis-tuin en keuken remedie erg effectief:

  • 1 liter water
  • 1 theelepel soda
  • 1 theelepel zeep

Los de soda op in een liter warm water. Voeg de zeep toe, zodat het mengsel zich straks kan hechten aan de bladeren van de plant. Doe het mengsel vervolgens in een plantenspuit. Verwijder de bladeren, die geïnfecteerd zijn. Besproei vervolgens de gehele plant met het mengsel om verdere verspreiding van de ziekte tegen te gaan.

Effectieve insectenwapens

Plakkerige insectenvanger

  • 10 x 20 cm kaartje of karton
  • 1 tot 2 eetlepels vaseline
  • Gele verf (waterproof)

Beschilder beide zijden van het kaartje en laat de verf drogen. Zodra de verf droog is, smeer dan de vaseline over de beide zijden van het kaartje. Hang de kaart op boven de planten.

Mottenvanger

  • Plak maïsbrood, gedrenkt in water
  • 1 klein plastic bakje met deksel (bijvoorbeeld Tupperware)

Maak een klein gaatje aan de onderkant van één van de zijkanten van het bakje, dicht genoeg bij de bodem, zodat motten erin kunnen klimmen. Doe het maïsbrood in het bakje. Plaats het bakje op een plaats, waar je veel last hebt van motten. De motten zullen na het eten drinken en ontploffen vervolgens. Zorg er wel voor dat je het maïsbrood vaak genoeg verwisselt en het goed vochtig houdt.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen insecten. Ze zijn er .Natuurlijk zijn er flessen vol gif te vinden om in tuinen i…
Onderhouden van de  tuinOnderhouden van de tuinDe tuin onderhouden is, als je het beperkt tot het voor- en najaar een behoorlijke klus. Maar als je tussentijds wat kle…
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Bronnen en referenties
  • A Year on the Garden Path: A 52-Week Organic Gardening Guide

Reageer op het artikel "Simpele, organische en groene onkruid en insecten verdelgers"

Reactie

Van Hal, 27-08-2016 09:36 #1
Vraag over maisbrood gedrenkt in water als mottenvanger. Ik heb overal gelezen dat motten niet meer eten. In uw artikel staat na "De motten zullen na het eten drinken en ontploffen dan." Graag uitleg.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 08-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!