InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onderhouden van de tuin

Onderhouden van de tuin

Onderhouden van de  tuin De tuin onderhouden is, als je het beperkt tot het voor- en najaar een behoorlijke klus. Maar als je tussentijds wat kleiner werk netjes bijhoudt, blijft je tuin er fraai uitzien en de najaarse beurt voor de tuin is niet zon immense klus.

Materiaal

Als je met je tuin aan de slag gaat is het verstandig om het juiste materiaal te hebben. Geslepen en schoon en je bent een heel eind op weg. Wat heb je zoal nodig en dit is uiteraard afhankelijk van wat er allemaal in je tuin staat:
  • snoeischaar
  • bezem
  • bollenzetter (als je bollen wilt planten)
  • schepje
  • heggenschaar (als je een haag hebt)
  • hark
  • verticuteerhark (als je een grasveld hebt)
  • kettingzaag (als je bomen hebt)
  • grasmaaier (als je een grasveld hebt)
  • bladblazer
  • hogedrukreiniger (als je tegels hebt)
  • bindmateriaal

Onderhoud

Het is belangrijk, voor de duurzaamheid, om je tuinmateriaal goed te houden en dat doe je door het na iedere beurt goed schoon en droog te maken. Scharen moeten scherp zijn en zo nu en dan dus geslepen worden en draaibare delen moeten mogelijk van olie worden voorzien.

Wat doe je tussentijds?

Afhankelijk van wat er in de tuin staat werk je in het voor- of najaar te snoeien materiaal weg. Maar tussendoor kan je nog genoeg doen om je tuin op orde te houden en in het najaar niet voor een enorme klus te staan. Het zijn vaak kleinere klussen die je in een verloren uur kunt doen.

Opbinden

Bekijk goed wat doorgeschoten is en waar je nog niet de schaar in wilt of kunt zetten. Zorg dat het netjes opgebonden wordt met elastisch bindmateriaal. Als het groeiproces nog doorgaat, zal de tak niet beschadigen. Zet het goed vast met een knoopje en knip de uiteinden van het knoopje af.

Onkruid

Onkruid groeit nagenoeg altijd en als het na een warme droge periode stevig regent schiet onkruid als eerste weer omhoog. Vaak ontsierend en dus is weghalen het beste. Er zijn verdelgers die je in water op kunt lossen en die werken prima tussen tegels, maar als je andere planten of bomen in je tuin hebt, is dit geen oplossing. Met de hand weghalen dus en trek het worteltje er oom meteen mee uit.

Worteldoek wil tot op zekere hoogte nog wel eens helpen, maar ook op worteldoek willen kleine onkruidplantjes groeien. Deze zijn eenvoudig te verwijderen, maar groeien doen ze wel. Op het worteldoek blijven altijd zaadjes achter en die kunnen dus ontkiemen.

Een groot tegeldek in de tuin is een oplossing, maar weer niet voor iedereen even interessant, dus de ontkiemende plantjes eens per 2 weken weghalen is een klein klusje en je voorkomt een ontsierende tuin, midden in de zomer, en veel werk als je de tuin winterklaar gaat maken.

Het grasveld ontdoe je van mossen met de verticuteerhark, je maakt het grasveld er mooier van en je haalt er meteen bladeren mee weg. Steek de randjes langs het grasveld mooi recht.

Opruimen

Ook in de zomer waaien er bladeren en kleine takjes af en rottend blad ziet er nergens fraai uit. Dus weghalen met de hand of bij een wat grotere tuin is een bladblazer handig. Sommige hebben een automatische versnipperaar er aan vast en andere moet je de zak die alles opvangt wat vaker legen.

Je tegelvloer of houten vlonder wil je wellicht opruimen en de mossen verwijderen. Hier kan je chemische of natuurlijke middelen voor gebruiken. Dit werkt het snelste. Ga er daarna met de hogedrukspuit overheen om de groene aanslag weg te halen en de tegelvoer of houten vlonder ziet er weer prima uit.

Tot slot

Als je eens per 2 a 3 weken wat tijd spendeert aan de tuin dan blijft de tuin om van te genieten en je hebt aan het eind van het seizoen niet zoveel werk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Snoeien doet groeien met behulp van GardenaSnoeien doet groeien met behulp van GardenaAls we een mooie tuin hebben dan is vooral het snoeien een regelmatig terugkerende bezigheid. We moeten oude en dorre ta…
Waar naartoe met de afgevallen bladeren in de tuin?Wie een tuin heeft met bomen wordt elk jaar geconfronteerd met een massa bladeren die opgeruimd moeten worden, zeker als…
Een groene tuin is een oase van rust voor lichaam en geestEen groene tuin is een oase van rust voor lichaam en geestEen groene tuin geeft rust. Veel nieuwe tuinen van tegenwoordig vallen op door de afwezigheid van wat er eigenlijk in ee…
Voorjaarsschoonmaak in je tuinDe lente is in aantocht. Binnenkort zullen de eerst bloembollen hun kopjes boven de aarde uit steken en zie je de eerste…

Reageer op het artikel "Onderhouden van de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!