InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Veilig buitenspeelgoed voor het kind

Veilig buitenspeelgoed voor het kind

Veilig buitenspeelgoed voor het kind Kinderen leven zich graag uit op speeltoestellen. Van zandbak tot klimtoren. Buiten spelen is gezond. Het prikkelt de fantasie en bevordert de motoriek. Ook voor kleine tuinen is een speeltoestel een goed idee. En dat hoeft niet meteen een trampoline te zijn.

Als een trampoline niet past in de tuin

Iedereen met kinderen weet dat spelen in de tuin dolle pret betekent. Je hoeft er niet persé een grote tuin voor te hebben. In vrijwel iedere tuin past wel een aardig speeltoestel! En dat hoeft niet meteen een trampoline te zijn. Ook met eenvoudige middelen kan je de tuin omvormen tot een plek waarin kinderen zich naar hartelust kunnen uitleven. Een hoekje voor de zandbak of een schommel neemt nauwelijks één vierkante meter in beslag. En wie de schommel boven het tuinpad aan een bestaande muur bevestigt, kan zelfs met minder ruimte toe.

Klimtoren als basis

Ook een klimtoren met trap en glijbaan vraagt niet veel ruimte. Je kan zon houten toren immers ook op maat laten maken. Bijvoorbeeld in de breedte met trap en glijbaan naast elkaar, of in een hoek ten opzichte van mekaar. En zon basis is simpel uit te breiden met een schommel, klimrek of rekstokken. En wat te denken van een picknickplek of zandbak onderin tussen de palen?

Buitenspeelgoed onmisbaar voor de ontwikkeling van je kind

Volgens TNO spelen kinderen veel te weinig buiten want TV en computer zijn erg verleidelijk. Maar zodra er iets uitdagends in de tuin staat, wordt buiten spelen óók leuk. En het is wel zo leerzaam: samen leren spelen. Kinderen kunnen op speeltoestellen niet alleen hun energie kwijt, ze verbeteren ook hun motoriek en prikkelen hun fantasie. Zo maken ze met oude doeken hun eigen hutje onder de glijbaan, bakken 'koekjes' in de zandbak of maken een supersnelle waterglijbaan met de tuinslang.

Voor peuters volstaat vaak een zandbak, maar vanaf hun tweede levensjaar worden kinderen ondernemender en is klimmen en klauteren de favoriete bezigheid. Het is voor hun ontwikkeling van belang dat ze veilig aan die behoefte kunnen toegeven, uiteraard onder toeziend oog van de ouders.

Maatwerk in houten speeltoestellen

Veel speciaalzaken hebben zich toegelegd op houten speeltoestellen. Maar behalve standaard speeltoestellen wordt er ook maatwerk geleverd. Volwassenen kijken uiteraard met andere ogen naar zo'n toestel dan kinderen. Zij vragen zich op de eerste plaats af of het wel past in de tuin? Maar spullen in hout, rondhout en balkhout staan altijd mooi, want dat valt weg tegen elke groene achtergrond.

Oké, met de aanschaf is al gauw een investering van een paar honderd euro gemoeid, maar zo'n toestel gaat wel minimaal tien jaar mee. En een kind van twaalf vindt schommelen, klimmen en klauteren net zo leuk als een peuter van drie. Overigens zijn het niet altijd de ouders maar steeds meer de grootouders die een speeltoestel bekostigen. Opa en oma passen steeds vaker op hun kleinkinderen en hun budget biedt vaak meer ruimte voor aanschaf van zon speeltoestel.

Veilig buiten spelen

Voor speeltuinen gelden strenge wettelijke voorschriften met betrekking tot de veiligheid. Weliswaar gelden er voor particuliere tuinen minder regels, maar ook in je eigen achtertuin wens je als ouder toch een veilige speelomgeving voor je kroost. Om die reden bieden leveranciers van speeltoestellen vaak de service om aangeschafte toestellen in je tuin op te bouwen. Een aanrader voor iedereen met twee linkerhanden. Je weet dan in ieder geval zeker dat het stabiel staat en goed gemonteerd is.

Tweedehands buitenspeelgoed via Marktplaats

Via marktplaats wordt men uiteraard overstelpt met aantrekkelijk geprijsde aanbiedingen, maar ook dan moet men zich realiseren dat de veiligheid van het kind voorop dient te staan staat. Een val kan je uiteraard nooit helemaal uitsluiten en is vervelend genoeg, maar als een lichaamsdeel ergens achter blijft haken of bekneld raakt, kan er sprake zijn van ernstig blijvend letsel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veilig buitenspeelgoed voor het kind"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!