InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tijm (Thymus vulgaris)

Tijm (Thymus vulgaris)

Tijm (Thymus vulgaris) Tijm een prachtig struikje voor mediterraanse sferen in uw tuin. Tijm is ook ongekend populair in de keuken. Het gebruik van tijm kent enkele geneeskrachtige eigenschappen. Tijm is ook erg geliefd bij bloembezoekende insecten. Met tijmplanten in de tuin zullen vele vlinders, bijen en hommels worden aangetrokken.

Tijm

In de Provence staat tijm bekend onder de naam farigoule. De struikjes worden een centimeter of 30 groot en hebben een compacte opgaande groeiwijze. De smalle grijsachtige blaadjes van deze houtige doorlevende planten blijven in de winter zitten. Ze groeien aan talrijke twijgjes en geven een geur af die sterker wordt naarmate de plant meer zon krijgt. De bloemen bloeien in de zomer.

Nederlandse tijmsoorten

In Nederland is een drietal soorten tijm inheems:
  • Grote tijm
  • Kruiptijm
  • Wilde tijm

Grote tijm wordt veel aangetroffen in de duinen. Ook in Limburg komt grote tijm voor. Kruiptijm is een hele laagblijvende tijmsoort. Kruiptijm is in Nederland alleen aangetroffen in een grasland op een krijthelling in Zuid Limburg. Wilde tijm is ook zeldzaam in Nederland. Wilde tijm wordt onder andere aangetroffen in Drenthe, Salland en op de Veluwe.

Het planten van tijm

Het zijn makkelijk te kweken struikjes om dat ze bijna niets nodig hebben. Het enige waar ze niet goed tegen kunnen is schaduw, koude wind en zware vochtige grond. Plant de tijm dus zoveel mogelijk op een zonnige plek, dit komt ook de geur ten goede die hierdoor sterker wordt. U kunt tijm heel goed zaaien. Zaai de tijmzaadjes op een zaaibed of meteen ter plaatse. En indien u dit te lang duurt, de tijmplanten zijn volop te koop in tuincentra. Wanneer het 's winters niet te koud is kunt u de jonge plantjes in de herfst gelijk uitplanten. En anders moet u de planten de eerste winter vorstvrij laten overwinteren. Tijm is heel goed in potten te kweken.

Snoei van tijm

Om tijm mooi te houden dient u de struikjes één keer per jaar te snoeien om zo de mooie kussen vorm te behouden.

Insecten en tijm

Tijm wordt drukbezocht door bloem bezoekende insecten zoals bijen, vlinders en hommels. Er zijn met name onder de vlindersoorten een aantal soorten gespecialiseerd op tijmsoorten. Het tijmblauwtje is de bekendste op tijm gespecialiseerde vlinder. Honingbijen bezoeken de tijmbloemen graag om er veel nectar en stuifmeel te halen. In landen waar veel tijm voorkomt kan zelfs tijmhoning worden gewonnen.

Gebruik van tijm

Voor het gebruik van tijm in de keuken kunt u het beste de blaadjes in de ochtend verzamelen. Dit kan het hele jaar door gedaan worden omdat tijm wintergroen is. De blaadjes kunnen vers worden gebruikt of gedroogd. Ook kunnen de blaadjes worden ingevroren. Een bad met hierin een aftreksel van de tijmblaadjes kan spier pijn verlichten en een opwekkende werking hebben.
Uit tijm wordt de stof thymol gewonnen. Thymol is goed voor de luchtwegen, met name tegen hoesten en astmatische symptomen. Thymol is de belangrijkste werkzame stof in tijmsiroop.

Tijmhoning

Tijm honing is een honing met een bijzondere eigenschap. Tijmhoning bevat veel vitamine C.

Lees verder

© 2009 - 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Je eigen moestuin: TijmJe eigen moestuin: TijmTijm is een meerjarige plant die je heel goed in je eigen tuin kunt kweken. Tijm doet het in de moestuin doorgaans erg g…
Slechte adem  een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem is de nachtmerrie van veel mensen. Maar als je je slechte adem wilt bestrijden met een natuurlijk middel wo…
Tijm, dat is pas fijnTijm, dat is pas fijnHet wordt weer herfst, de tijd om verkouden te worden! We slaan weer hoestsiroop,neusdruppels en dampo in. En gelukkig h…
Tijm, een kruid met geneeskrachtTijm, een kruid met geneeskrachtTijm is een heerlijk geurend kruid met grote geneeskracht. Het wordt tegenwoordig als keukenkruid gebruikt maar zijn hel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • Nederlandse oecologische flora; wilde planten en hun relaties ISBN: 90-5011-181-5

Reageer op het artikel "Tijm (Thymus vulgaris)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 22-12-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinkruiden
Schrijf mee!