InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tijm (Thymus vulgaris)

Tijm (Thymus vulgaris)

Tijm een prachtig struikje voor mediteraanse sferen in uw tuin. Tijm is ook ongekend populair in de keuken.

Tijm

In de Provence staat tijm bekend onder de naam farigoule. De struikjes worden een centimeter of 30 groot. En hebben een compacte opgaande groeiwijze. De smalle grijsachtige blaadjes van deze houtige doorlevende planten blijven in de winter zitten. Ze groeien aan talrijke twijgjes en geven een geur af die sterker wordt naarmate de plant mer zon krijgt. De bloemen bloeien 's zomers.

Planten

Het zijn makkelijk te kweken struikjes om dat ze bijna niets nodig hebben. Het enige waar ze niet goed tegen kunnen is schaduw, koude wind en zware vochtige grond. Plant de tijm dus zoveel mogelijk op een zonnige plek, dit komt ook de geur te ngoede die hierdoor sterker wordt. U kunt tijm heel goed zaaien. Zaai de tijmzaadjes op een zaaibed of meteen ter plaatse. En indien u dit te lang duurt, de tijmplanten zijn volop te koop in tuincentra. Wanneer het 's winters niet te koud is kunt u de jonge plantjes in de herfst gelijk uitplanten. En anders moet u de planten de eerste winter vorstvrij laten overwinteren. Tijm is heel goed in potten te kweken.

Snoei

Om tijm mooi te houden dient u de struikjes één keer per jaar te snoeien om zo de mooie kussenvorm te behouden.

Gebruik

Voor het gebruik van tijm in de keuken kunt u het beste de blaadjes in de ochtend verzamelen. Dit kan het hele jaar door gedaan worden omdat tijm wintergroen is. De blaadjes kunnen vers worden gebruikt of gedroogd. Ook kunnen de blaadjes worden ingevroren. Een bad met hierin een aftreksel van de tijmblaadjes kan spier pijn verlichten en een opwekkende werking hebben.

Waarschuwing

Tijm mag niet worden gebruikt tijdens de zwangerschap!

Lees verder

© 2009 - 2019 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tijm (Thymus vulgaris)"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 12-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinkruiden
Schrijf mee!