InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?

Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?

Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver? De laatste jaren neemt het aantal reigers in Nederland hand over hand toe. Dat lijkt mooi, maar mensen met een mooie tuinvijver hebben er last van, hun vijver wordt leeggevist.

Een tuinvijver

Bij het aanleggen van een tuinvijver sta je vaak wel stil bij het feit dat er katten voorbij kunnen komen die een poging doen de vissen uit je vijver te vissen, maar verwacht je niet dat zo'n grote vogel als een reiger in je tuin zal landen om je vijver compleet leeg te vissen. Een tuinvijver kost een aardig kapitaal aan materiaalkosten en wanneer je er een beetje bijzondere vissen in wilt hebben, zoals bijvoorbeeld koikarpers ben je nog een extra kapitaal kwijt. Een koi verschilt qua soort en grootte in prijs en de prijzen kunnen van een paar tientjes tot wel 1.000,-- per stuk variëren. Men zou denken dat een reiger een grote vis als een flinke koi niet uit de vijver kan vissen, maar niets is minder waar. Een reiger kan wegvliegen met vis en al in zijn bek, als hij de vis niet in één keer kan inslikken. Wellicht kan de reiger de vis vanwege zijn grootte niet eten, maar je bent de vis dan wel kwijt uit je vijver en je vis zal het in ieder geval niet overleven.

De reiger

De reiger neemt in ons land toe in aantal. De laatste jaren zien we overal reigers, niet alleen in natuurgebieden, maar gewoon in woonwijken op plekken waar water (en dus ook vis) te vinden is. De reiger heeft inmiddels ontdekt dat hij zijn voedsel niet alleen in sloten, plassen en meren kan vinden, maar dat de kleine tuinvijvers ook een lekker makkelijke visstek zijn. De vijvers zijn vaak ondiep genoeg om de reiger de gelegenheid te geven er midden in te gaan staan en op zijn gemak de vijver leeg te vissen.

Hoe weer ik de reiger uit mijn tuin

Menig mens die een tuinvijver bezit heeft het al meegemaakt, de grote grijze vogel landt in de tuin en aast op de vis in de vijver. Op dat moment zal het openen van de tuindeur voldoende zijn om de reiger te verjagen. Maar je zit natuurlijk niet de hele dag op de uitkijk, zodat er een moment komt dat je moet constateren dat de hoeveelheid vissen in je vijver schrikbarend is afgenomen.
Veel mensen zijn al op zoek gegaan naar mogelijkheden om de reiger uit de tuin te verjagen, hieronder een aantal bruikbare tips:
  • Span een net over je vijver heen. Dit is een effectief middel, maar het is waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling om je vijver helemaal af te dekken, zodat je het mooie er niet van kan zien.
  • Zorg dat er naast de vijver een bewegend object staat. Bijvoorbeeld een windmolentje. Je kunt ook een bamboe stokje in de grond steken en daaraan met een touwtje een cd'tje bevestigen. De glimmende cd en het tikkende geluid van de cd tegen het bamboestokje kan de reiger afschrikken.
  • Er is speciaal schrikdraad verkrijgbaar om boven de vijver te spannen, dit is alleen nogal duur (ca. 150,--), maar wel effectief.
  • Een goede oplossing is om op een hoogte van ca. 3 meter visdraadjes te spannen. Laat niet meer dan 30 cm. ruimte tussen de visdraadjes open. Het meest effectief is om de visdraadjes zowel in de lengte als in de breedte te spannen, zodat je een soort raster krijgt. De reiger zal hierdoor niet kunnen landen. Zorg wel dat de tuin geheel bedekt is en dat de reiger niet "te voet" de tuin in kan komen. Tuinhekken of hagen houden de reigers voldoende tegen. De visdraadjes vallen nauwelijks op door hun transparante kleur.
  • Je kunt een apparaat aanschaffen dat speciaal is ontwikkeld voor het verjagen van reigers uit je tuin: de reigerverjager oftewel de Scarecrow. Dit is een apparaat wat beschikt over een sensor die bewegingen meldt. Zodra de sensor een dier detecteert, zal deze een krachtige waterstraal produceren, waardoor het dier wordt afgeschrikt. Het apparaat is overigens niet alleen geschikt voor het verjagen van reigers uit je tuin, maar ook voor bijvoorbeeld katten. De Scarecrow is verkrijgbaar bij diverse vijverwinkels en kost tussen de 60,-- en 80,--. Het nadeel is dat de Scarecrow geen onderscheid maakt tussen mens en dier, dus wanneer je je tuin inloopt en de Scarecrow vergeet uit te zetten krijg je een flinke plens water over je benen.
Gerelateerde artikelen
Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een prachtige vijver vol met grote gekleurde vissen. Het klinkt geweldig en de meeste mensen vinden dat ook. Het lijkt s…
Aanleggen van een vijver voor koikarpersAanleggen van een vijver voor koikarpersEr zijn veel mensen die graag een vijver aanleggen voor het houden en kweken van koikarpers. De koikarpers zijn oorspron…
Vissen in de vijver: hoe hou ik katten en reigers weg?Vissen in de vijver: hoe hou ik katten en reigers weg?Een vijver met vissen is een sieraad voor vele tuinen. Het is onspannend om naar te kijken totdat er een reiger of kat n…
Koiziektes: Witte stip bij koikarperWitte stip of Ichthyophthirius multifiliis is één van de meest voorkomende parasieten bij koikarpers. De meeste onder de…
Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koi hebben altijd honger. Een goede lichaamsvorm van een koikarper is het directe gevolg van een goede voeding. Goede vo…

Reageer op het artikel "Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?"

Reacties

S. Heesakker, 15-04-2017 18:08 #5
Beste vijverliefhebbers,
Er wordt zoveel aangeboden en ik heb alles geprobeerd en iedereen belooft van alles en het kost wat. Ik woon in een reiger gebied en wat heb ik gedaan om ze geen kans te bieden. De vijveromtrek verdelen in gelijke stukken en daar een paaltje de grond inslaan. 59 cm boven de aarde laten uitsteken en daarop een paaldop met ronde bol op plaatsen. Bij de Karweimarkt tuindraad kopen, is erg stevig, en over de vijver een draad spannen, over de vijver van de ene kant naar de andere kant tot je alle palen hebt gehad. Elke keer bij een paal afknippen zodat je altijd overal kunt komen bij het water en het eind om de dop heen wikkelen.

Een vijvernet erover wat haast de grond raakt en ik heb hier en daar een groene wasknijper het net vast gemaakt aan een draad. Je kijkt door het net heen omdat het op hoogte hangt, alle planten en bloemen kunnen groeien en het tuindraad goed aangespannen zodat deze het net kan dragen. Dit is het enige wat netjes eruit ziet en waarbij de reiger niet meer de mogelijkheid heeft om te stelen.

Zilveren heksenbollen, nep reiger, bewegingssensor, aluminiumfolie ophangen niets helpt want de derde keer worden je vissen er gewoon uitgehaald.

Roland, 18-11-2012 13:44 #4
Hier ook al weken bezoek van de grote grijze vriend/ vijand. Van een kant noem ik het een vriend omdat hij de over populatie weg weet te halen en dat is oké want op die manier blijft er evenwicht in de vijver.
Van de andere zijde vijand, koi's zitten die aardig aan de maat 70cm lang en aardig aan de prijs zijn. Als de reiger daarmee aan de sjouw gaat word ik niet vrolijk.
Honden? Ja er lopen er hier drie rond maar die beste jongens zijn te laat wakker voor vriend reiger :(

Na het laatste bezoek is nu dus de folie vijver lek, ben al heel veel water kwijt en krijg het lek nog niet gevonden. Ik wacht nu al twee dagen maar het water blijft zakken. Pfff hoeveel dagen nog? Als het water eenmaal is gestopt met zakken kan ik op tocht om het lek te zoeken en het te repareren met een klein stukje folie en speciale vijverfolie lijm.

Nu staat er voor het voorjaar een verbouwing van de vijver gepland zodat de vijver weer groter word :) jaja de ziekte is ook bij mij aangeslagen.
Maar eerst zou ik graag de grote grijze reiger weg willen hebben, ik ga nu draadjes spannen en stokjes met cd's neer zetten om te kijken of hij dan weg blijft.

Ik weet wel dat de nieuwe vijver minimaal 120cm diep word in zijn geheel, nu zit er ook een stuk van 120 diep in en daar trekken de vissen zich lekker in terug bij een aanval van de reiger.

Sonja, 13-07-2011 22:52 #3
Hoi ik heb ook een vijver met koi, s. maar wel een grote dus een net is niks. en een hele grote tuin.dus draden spanen werkt ook niet. ik heb er 2 honden lopen maar die slapen nog smorgens vroeg.ik zag een reiger weg vliegen toen ik de deur open maakte maar de honden hadden niks gehoord.dus ze zijn ook nog eens heel stil.z, n apparaat is ook niks omdat mijn vijver zo groot is en er 2 honden lopen. wat kan ik nog doen.gr sonja

Hubens, 21-04-2011 14:31 #2
Ik weet uit ervaring dat wanneer de reiger langs is geweest, inderdaad een olie achtig laagje op de vijver drijft. Ik weet niet of dit van braaksel is. Ik ging er altijd van uit dat dit van de poten af komt.

Jan Pellemans, 17-05-2010 15:53 #1
Hoe kan een reiger een tuinvijver plunderen? Als hij de eerste vis verschalkt duikt de rest diep weg. Die vissen laten zich dagenlang niet zien. Men zegt dat de reiger aasvoer braakt op het water; het zou wat olie-achtig zijn. Is dat zo en kan de reiger met zijn eigen aas dan wel flink zijn slag slaan? Voor uw antwoord ben ik u erg dankbaar.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 09-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 5
Schrijf mee!