InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hysop (Hyssopus officinalis)

Hysop (Hyssopus officinalis)

Hysop (Hyssopus officinalis) Hysop is een van de mooiste aromatische kruiden uit de mediterane gebieden. Hysop kent vele toepassingen in de keuken, daarnaast wordt hysop gewaardeerd om geneeskrachtige eigenschappen.

Hysop

Hysop komt van het hebreeuwse woord "ezob", dit betekend heilig kruid. Hysop ( (Hyssopus officinalis) groeit als een klein struikje, de onderkant van de stengels is houtig en het bovenste eind is groen. De kleine lancetvormige bladeren zijn donkergroen en blijven 's winters vaak zitten. De hysop heeft een prachtige bloeiwijze met violet blauwe bloemen. De bloemen staan gerangschikt langs een kant van de stengel. De struik wordt ongeveer 60 cm hoog en is prima winterhard. Wanneer het warm is geurt de plant sterk, de plant trekt vele vlinders en bijen aan. En in streken waar veel hysop groeit wordt er heerlijke honing van geoogst.

Teelt van hysop

Zaai hysop in het begin van de lente onder glas, waanneer het gevaar voor nachtvorst is geweken kun je de plantjes in de volle grond uitplanten. Hysop is prima winterhard alleen de jonge plantjes mogen niet bevriezen.

Als je al hysop in de tuin hebt staan kan je deze ook prima vermeerderen door te stekken. De stekken neem je door een stuk stengel voor de bloei af te knippen. Steek deze in wat tuingrond vermengd met zand en houd dit vochtig tot de nieuwe hysop plant voldoende heeft geworteld, je kunt deze nu uitplanten in de volle grond. Hysop laat zich prima snoeien, snoei bij voorkeur in het voorjaar zodat de plant hetzelfde jaar nog kan bloeien. Regelmatige snoei zorgt er voor dat de hysop een compacte volle struik blijft.

Gebruik van hysop

De jonge hysop blaadjes hebben een heel uitgesproken smaak, een wat bittere combinatie van tijm en specerijen. Hysop past goed bij vleesgerechten of bij vette vis. Als je de hysop blaadjes droogt dan behouden ze hun volle aroma, maar zorg wel dat je de blaadjes snel droogt omdat ze anders hun mooie kleur verliezen. Je kunt hysop ook gebruiken bij de verwerking van fruit. Bijvoorbeeld door een paar blaadjes toe te voegen aan compotes. Of je laat een takje enkele ogenblikken meekoken bij de bereiding van jam, dit levert een heerlijk geparfumeerde jam op.

Let op

Hysop kan beter niet worden gebruikt door zwangere vrouwen.

Geneeskrachtige eigenschappen van hysop

Aan hysop worden een aantal geneeskrachtige effecten toegeschreven. Zo werkt reinigend en zuiverend voor het lichaam. Hysop heeft een slijmoplossende werking zodat het goed kan worden gebruikt bij bepaalde aandoeningen aan de luchtwegen. Wanneer iemand onder stress staat of depressief is, dan kan het gebruik van hysop kalmerend werken.

Lees verder

© 2011 - 2019 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hysop (Hyssopus officinalis)"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinkruiden
Schrijf mee!