InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het insectenhotel

Het insectenhotel

Het insectenhotel Je ziet het de laatste tijd steeds vaker in tuincentra's en andere winkels. Het zogenaamde insectenhotel. De leuke houten kastjes dienen als plek voor verschillende nuttige insecten. Er zijn verschillende insectenhotels verkrijgbaar. Lees snel verder voor meer informatie. Een insectenhotel is eigenlijk niet meer dan een schuilplaats voor insecten. De insectenhotels zijn meestal gemaakt van hout. Ze zien er erg leuk uit en zijn bovendien erg nuttig. De insecten die je onderdak biedt zijn veelal nuttig. Als je je insectenhotel op de juiste plaats ophangt zul je veel bezoekers krijgen. Denk aan insecten die hun eitjes leggen of aan insecten die de overwinteren in het hotel. Insecten zijn erg nuttige dieren en de natuurlijke woonomgeving wordt door veranderingen ernstig bedreigd. Met een insectenhotel help je deze nuttige dieren te overleven.

Hotelgasten

Veel mensen zijn bang om een insectenhotel aan te schaffen, omdat ze denken dat er een bijennest of wespennest in komt of andere ongenode gasten. Deze kans is echter zeer klein. Er zijn verschillende soorten insectenhotels verkrijgbaar en er is dus plaats voor verschillende insecten. De vorm van het insectenhotel bepaald welke insecten er op af komen. De meeste insectenhotels bestaan uit meerdere secties. Over het algemeen komen de volgende insecten in aanmerking voor het hotel.

Bijen

Bijen zijn erg nuttige dieren en ze zijn erg belangrijk voor ons mensen. Je hoeft niet bang te zijn dat er een bijennest in je hotel komt, want de bijen die op het hotel afkomen zijn vaak solitaire bijen. Er kunnen ook solitaire wespen of hommels op af komen. Deze solitaire dieren zijn einzelgangers en leven dus alleen en niet een kolonie. Vooral de behangersbij en de metselbij zullen op het hotel afkomen. Zij leggen hier hun eitjes in. Bijen zijn gek op bloemen met veel stuifmeel, dus als deze in de buurt zijn wordt het hotel erg geliefd. Bijen zijn gek op hyacinten en bloesem van appels en aardbeien.

Groene gaasvliegen

De rode deur van het insectenhotel zal voornamelijk groene gaasvliegen aantrekken. Vul deze sectie met wat fijn stro of hooi en deze gaasvliegen zullen dan overwinteren van september tot april. Gaasvliegen zijn nuttig tegen bladluizen en wolmijten.

Oorwormen

Veel mensen denken dat oorwormen gevaarlijk zijn of gek zijn op oren, maar dit is echt niet waar. Oorwormen zijn erg nuttige dieren. Oorwormen zijn ook gek op luizen en zijn eigenlijk echte alleseters en zijn vooral in de nacht actief.

Lieveheersbeestjes

Lieveheersbeestjes nestelen zich graag in dichte en natuurlijk materialen. Ze overwinteren voornamelijk in grote groepen, maar ze zullen ook graag overnachten in het hotel. Lieveheersbeestjes zijn erg nuttig tegen bladluizen en spinmijten.

Vlinders

Vlinders overwinteren graag in insectenhotels of vlinderkasten. Ook op koude en natte dagen zullen de vlinders zich graag verschuilen in het hotel. Je kan het beste wat twijgen in de sectie voor vlinders plaatsen. Vlinders hangen hier graag aan.

Geschikte plek voor het insectenhotel

Het is belangrijk dat het hotel wordt geplaatst op een zonnige locatie. Het liefst moet het ook uit de wind en uit de regen hangen. De oost-west richting is de beste plaats. Hang het hotel op zo'n 1,5 tot 2,0 meter hoogte en zorg dat de ingangen goed zichtbaar zijn. Het is goed als er water, leem en zand in de buurt is. Natuurlijk helpt het ook als er veel bloemen en kruiden met stuifmeel in de buurt zijn.

Waar te koop?

Insectenhotels kun je tegenwoordig overal vinden, in webwinkels of in tuincentrums. Op internet zijn ook verschillende websites die je laten zien hoe je zelf een insectenhotel kunt maken met verschillende natuurlijke materialen.

Gerelateerde artikelen
Vlinders lokkenVlinders lokkenVlinders en andere insecten lokken naar de tuin is niet alleen leuk, omdat ze er mooi uitzien, maar ze spelen ook een gr…
Een zomer- en winterhotel voor insectenEen zomer- en winterhotel voor insectenEen insectenhotel is een plek voor insecten gemaakt door mensenhanden. Insecten als solitaire bijen, wespen en hommels d…
Hoe maak ik een insectenhotel?Hoe maak ik een insectenhotel?De laatste jaren zien we deze leuke huisjes steeds meer; het insectenhotel. Een insectenhotel is, zoals de naam al zegt,…
Geum of NagelkruidGeum, met de Nederlandse naam Nagelkruid, is een rijkbloeiende plant die verkrijgbaar is met bloemen in de kleuren oranj…
Vlindervriendelijke tuinVlindervriendelijke tuinVlinders in de tuin zal je niet snel zien als je alles betegeld hebt. Voor voedsel hebben vlinders nectar uit bloemen no…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • www.natuurmonumenten.nl
  • www.ecostyle.nl

Reageer op het artikel "Het insectenhotel"

Reacties

Heleen, 24-04-2019 04:51 #2
Hallo ik heb een insecten hotel nu komen er sinds kort 3 a 4 bijen op af die gaan erin en uit ik vroeg mij af wat ze dan doen daar? Ook zijn er 4 gaten dicht gegaan, bruine kleur kan het zo doorprikken maar wat is dat? Ik ben best bang van ze maar wil ze graag helpen!mvg Heleen

Barbara Blokhoff, 19-04-2019 13:43 #1
Beste mevrouw, meneer,

Wij hebben al 3 jaar een insectenhuisje hangen, maar sinds het mooie weer is het er een drukte van jewelste. Het stikt er van de kleine bijen die af en aan vliegen. Achteraf gezien hangt het huisje veel te dicht bij onze leefruimte in de tuin, waardoor mijn kinderen nu niet meer naar buiten durven.
We zouden het liefst het huisje een stukje verplaatsen naar achterin de tuin. Maar we durven niet goed. Heeft u advies voor ons?

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 13-06-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!