Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana)

Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana) Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana bergbonenkruid) is een mooi plantje dat thuishoort in elke kruidentuin. Bonenkruid heeft een lekkere pikante smaak, en bijzondere geneeskrachtige eigenschappen. Bonenkruid wordt in de keuken vaak gecombineerd met peulvruchten en heeft een smaak die lijkt op die van tijm. Bonenkruid is er in een éénjarige en meerjarige vorm. Het is een aantrekkelijke bloeiende plant voor bloem bezoekende insecten.

Bonenkruid

We kennen bonenkruid in twee vormen, namelijk het éénjarig bonenkruid (satureja hortensis) en het doorlevende bonenkruid oftewel bergbonenkruid (satureja montana). De stengels van het bonenkruid zijn opgericht en vertakt, houtig aan de voet en met iets rood daarin. Ze dragen langwerpige behaarde blaadjes die bovenaan grijsgroen zijn en onderaan zilverachtig; bij de eenjarige soort zijn ze aan de zachte kant, bij het doorlevende bonenkruid zijn deze taaier. De jonge scheuten en de bladeren van het bonenkruid hebben een zeer sterke, kruidige en peperachtige geur. Van juni tot september ontluiken in de bladoksels eindstandige aren met roze, witte of lila bloemen.

Bonenkruid en insecten

Bloeiend bonenkruid is aantrekkelijk voor bloem bezoekende insecten zoals bijen, vlinders en hommels. Honingbijen halen goed nectar en stuifmeel op de bloemen.

Zelf bonenkruid kweken

Eenjarig bonenkruid wordt in de lente gezaaid, doorlevend bonenkruid soort scheurt men in de herfst. Beide geven de voorkeur aan losse, lichte en doorlatende grond en een zonnige standplaats. Ze groeien goed in elk klimaat, maar doorlevend bonenkruid vraagt in de winter toch bescherming van een dikke strooisellaag wanneer er felle koude wordt voorspeld. Bonenkruid is een mooie borderplant die de hele zomer erg decoratief blijft: met een rijtje ervan kunt u lage haagjes vormen, de voet van een zonnige muur aankleden of een pad afboorden. Als perkplant combineert u bonenkruid met tijm en salie. Bonenkruid is goed in een pot te kweken, in potgrond voor rozen of in een mengsel van bladaarde en zand. Giet matig; en als u vaak de jonge blaadjes van het bonenkruid plukt voor in de keuken, verrijkt u de grond met wat vloeibare meststof of bokashi.

Het snoeien van bonenkruid

Snoei regelmatig om het bonenkruid een mooie vorm te geven en te beletten dat ze te sterk de hoogte in groeien. Snoeien bevordert ook de vorming van nieuwe scheuten. Laat vervolgens de bloemen komen, die brengen tot het gaat vriezen kleur in uw tuin.

Het gebruik van bonenkruid in de keuken

Doorlevend of eenjarig bonenkruid, pluk het naarmate u het nodig hebt; doe het voor de bloei als u de blaadjes wilt drogen. De smaak is aan de pikante kant en uitgesproken; bonenkruid moet in de keuken dus met mate worden gebruikt; het kan er peper en zout vervangen. Ragout en varkensgebraad, wild en ander zwaar vlees verbeteren erdoor, en de vertering van kool en bonen wordt erdoor vergemakkelijkt. Met bonenkruid parfumeert men geiten- en schapenkaas. In gerechten is bonenkruid goed te combineren met tijm, rozemarijn en laurier. Een paar jonge blaadjes in salade snipperen, een takje in een fles azijn of jonge scheuten op het einde van de kooktijd laten meekoken met peulvruchten. het zijn kleine ingrepen die uw keuken een Provençaals accentje geven.
Een met bonenkruid geparfumeerd bad werkt versterkend, een aftreksel van de blaadjes reinigt vet haar en een vette huid, vermindert pijn bij wespen- en of bijensteken en gunt vermoeide ogen rust.
© 2011 - 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bonenkruid (Satureja hortensis) en (Satureja Montana)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 20-12-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!