InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozemarijn (rosmarinus officinalis)

Rozemarijn (rosmarinus officinalis)

Tuinkruiden vormen een belangrijk ingredient uit de tuin en in de keuken. Met Rozemarijn haalt u de provencaalse zon in uw tuin.

Rozemarijn

Rozemarijn is een immergroen doorlevend struikje dat 1m en soms wat hoger kan worden. Het is een langzame groeier. Het is een mooi bossig heestertje met een hele sterke harsgeur. Rozemarijn wordt vaak als sierplant gehouden, ook wordt rozemarijn veel gebruikt in de keuken vanwege zijn aromatische geur. De schors van de twijgen is helderbruin, de bladeren donkergroen en bovenaan glimmend. De bleekblauwe tot witte bloemen vormen kleine trosjes tussen de bladeren en bloeien van mei tot en met augustus. Het is een hele goede bijenplanten ook andere insecten bijvoorbeeld vlinders zijn er gek op. In streken met een mild klimaat komt het voor dat rozemarijn in de volle winter bloeit. Doorgaans is hij winterhard alleen bij zeer strenge vorst is bescherming noodzakelijk. Van rozemarijn bestaan verschillende soorten opgaand of kruipend, met donkere of lichte blaadjes en met blauwe of witte bloemen.

Planten

Rozemarijn dient te worden geplant in lichte, droge kalkhoudende aarde. Kleigrond en natte grond zijn niet goed voor rozemarijn. In kustgebieden gedijt rozemarijn prima. Hij verdraagt droogte en is bestand tegen koude. In koude streken plant u hem het beste aan de voet van een zuidgerichte muur. En de jonge planten moeten worden beschermt tegen de kou in de winter. In de tuin past hij perfect binnen perken en rotstuinen. Ook is rozemarijn prima geschikt om heerlijk ruikende haag van te maken. Aangezien de struik bladhoudend is blijft deze 's winters ook mooi groen. Plant de rozemarijn voor een haag ongeveer 45 cm uit elkaar. U kunt rozemarijn ook gebruiken als potplant, gebruik dan potgrond die geschikt is voor rozen. U kunt de rozemarijnstruik op deze manier ongeveer vier tot vijf jaar houden.

Snoei

Snoei rozemarijn eind mei zodat de struik compact en dicht wordt. Door te snoeien produceert de plant ook meer bloemen. Wacht met snoeien in ieder geval tot na de lentebloei.

Vermeerderen

Rozemarijn is te vermeerderen door middel van stekken. Neem de stekken in de zomer, gebruik alleen goed ogende gezonde twijgen.

Gebruik

Van april tot augustus knipt u takjes van de rozemarijnstruik die u vers of gedroogd kunt gebruiken.

Tip!

Een aftreksel van de bloemblaadjes van rozemarijn verlicht keelirritaties. Gebruik dit aftreksel door er mee te gorgelen.

Lees verder

© 2009 - 2019 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rozemarijn (rosmarinus officinalis)"

Reactie

Jana van Rossum, 05-08-2015 16:10 #1
In Kroatië heb ik rozemarijnstruiken gezien van zeker 1,5 m hoog

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 11-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinkruiden
Reacties: 1
Schrijf mee!