InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bouwen van een tuinhuis

Bouwen van een tuinhuis

Bouwen van een tuinhuis Veel meer mensen dan vroeger laten tegenwoordig een tuinhuisje bouwen. Dit kan zelf worden gebouwd of worden uitbesteed aan derden die dit dan in uw tuin komen bouwen. Veel huisjes kunnen in kant-en-klare bouwpakketten worden aangekocht. Dit artikel vertelt waar u rekening mee moet houden bij het bouwen van een tuinhuis. Veel mensen willen een tuinhuisje. Vroeger was dat vooral nog iets voor de welgestelden. Maar door de stijging van de gemiddelde koopkracht kunnen steeds meer mensen zich het veroorloven. Voordat u echter een tuinhuis gaat bouwen zijn er wel een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Dit heeft zowel te maken met de kosten als de voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat u kunt beginnen met het bouwen van een tuinhuisje.

Tuin

Zo is het belangrijk dat u kijkt of uw tuin groot genoeg is. Ook moet gekeken worden naar de vorm van de tuin. U kunt mede op basis daarvan kiezen of u een vierkant huis neemt of een rond huisje. Beide vormen zijn mogelijk. Ook is het belangrijk dat er sprake is van een vlakke ondergrond. Als dat niet het geval is kunt u ervoor kiezen om een fundering van betontegels te maken. Deze kunnen dan direct ook als binnenvloer voor het tuinhuisje worden gebruikt. Zorg wel dat u altijd een waterpas bij de hand heeft om te kijken of de vloer wel recht ligt.

Bouwvergunning

Vraag ook altijd bij de lokale gemeente na of u een vergunning nodig heeft voor het bouwen van een tuinhuis. Vaak zal dit wel nodig zijn, en u wilt achteraf niet dat u het tuinhuis moet verplaatsen of aanpassen omdat u geen vergunning heeft. Vaak kan binnen een minuut of vijf worden uitgezocht of het nodig is om een vergunning aan te vragen.

Tuinhuisje bouwen

Wanneer u heel handig bent kunt u zelf een ontwerp maken en een eigen tuinhuisje in elkaar zetten. Voor de meeste van ons geldt dit niet en deze laten het bouwen of kopen het kant en klaar aan. Veel aannemers bieden kant-en-klare bouwpakketten aan. De particulier kan er voor kiezen om het dan zelf in elkaar te zetten of dit ook nog eens uit te besteden. Het is daarbij een goede tip om het hout te laten impregneren. Om deze manier gaat u rot tegen en gaat het huisje langer mee. Bij de meeste huisjes is het daarnaast mogelijk om een extra raam toe te voegen, of een sierkap aan te brengen. Daardoor zal de lichtinval beter zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwen van een tuinhuis"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!