InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het bouwen van een zwembad in de tuin

Het bouwen van een zwembad in de tuin

Het bouwen van een zwembad in de tuin Steeds meer mensen bouwen hun eigen zwembad in de tuin. Dit kan omdat het voor steeds meer Nederlanders betaalbaar wordt. Dit artikel geeft informatie en tips over wat u moet weten bij het bouwen van uw eigen zwembad. Het lijkt iets voor vooral de rijke mensen, een eigen zwembad in de tuin. Maar het beeld is aan het schuiven en eigen zwembad is niet alleen iets meer voor meest welvarende mensen in de maatschappij. Het eigen zwembad wordt voor steeds meer mensen betaalbaar. Dit komt doordat de gemiddelde koopkracht per Nederlander is toegenomen, maar ook omdat het goedkoper is dan vroeger om een eigen zwembad aan te leggen.

Eigen zwembad

Eén van de eerste dingen die u moet doen wanneer u een eigen zwembad wilt is om te onderzoeken of de grond in uw eigen tuin geschikt is voor een zwembad. Ten eerste moet u kijken of er genoeg plaats is voor een zwembad. Ten tweede moet er uitgezocht worden of het mogelijk is om het zwembad in de grond te graven. Hiervoor is een bodemonderzoek mogelijk. Als dit niet kan, dan kunt u altijd nog de beslissing nemen om het zwembad boven de grond te plaatsen.

Vorm van het zwembad

Ook moet er gekeken worden naar de vorm van het zwembad. Dit is ook weer afhankelijk van de grote en de vorm van de tuin. De meeste ingegraven zwembaden zijn rechthoekig van vorm. De zwembaden die boven de grond staan zijn vaak rond van vorm. Er zijn hierin echter heel veel varianten in mogelijk. Ook is het belangrijk om te kijken naar een goede afdekking voor het zwembad. U wilt niet te veel werk besteden aan het verwijderen van bladeren uit het zwembad. Of bijvoorbeeld aan het verwijderen van eenden uit uw zwembad.

Verlichting, verwarming en veiligheid

Een paar andere factoren waar rekening mee moet worden gehouden is de verlichting voor het zwembad, de veiligheid en de verwarming. In de zomer zal het water snel genoeg opgewarmd worden, maar zeker in het voor- en najaar kan het fijn zijn om een verwarmd zwembad te hebben. Ook kan het hebben van verlichting handig zijn. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan onderwaterverlichting. En ook de veiligheid is belangrijk. Zeker voor jonge kinderen, die per ongeluk in het zwembad kunnen belanden. U zou er over kunnen denken om een hek rond het zwemterrein te zetten.
Als u het hele jaar door gebruik wenst te maken van uw zwembad kunt u overwegen om verwarming in uw zwembad te nemen. Zo blijft de watertemperatuur het hele jaar ideaal.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het bouwen van een zwembad in de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!