InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsen

Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsen

Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsen Als je een blokhut voor in de tuin koopt, dan kun je kiezen voor het geheel zelf ontwerpen en opbouwen van een blokhut of een kant-en-klaar bouwpakket dat je zelf moet monteren en plaatsen, maar je kunt ook een blokhut uitzoeken die door de leverancier ervan wordt geplaatst. Welke aspecten zijn van belang wanneer je een blokhut of tuinhuisje gaat monteren en/of plaatsen?

Waar ga je de blokhut of het tuinhuisje plaatsen

Of je de blokhut nu zelf plaatst of laat plaatsen, de keuze voor de plek in de tuin waar de blokhut moet komen te staan is erg belangrijk. Bij de keuze voor een bepaalde plek moet je rekening houden met aspecten als de ligging ten opzichte van de zon, bomen waardoor de blokhut in de schaduw staat en die bladeren verliezen die de hemelwaterafvoer kunnen verstoppen, is de grond waar je de blokhut wilt plaatsen egaal, ligt er al elektra- en waterleiding in de buurt van de gewenste plaats en welke functie krijgt de blokhut. Daarnaast speelt de gekozen plek ook een rol bij het feit of je wel of niet een bouwvergunning moet aanvragen.

Aanvragen van een bouwvergunning voor de blokhut of tuinhuis

In een aantal gevallen heb je een bouwvergunning nodig voor een tuinhuisje of blokhut die je in je tuin plaatst. Wanneer de blokhut geplaatst wordt door de leverancier, dan regelt deze in veel gevallen ook de aanvraag van de bouwvergunning wanneer dit nodig is. Wanneer je zelf de bouwvergunning moet aanvragen, dan heb je in ieder geval een bouwtekening nodig, die je normaliter bij de leverancier van de blokhut kunt krijgen. Daarnaast zul je ook moeten zorgen voor een goede situatietekening van huis en tuin. Informeer altijd vooraf bij je eigen gemeente of je een bouwvergunning nodig hebt, en vraag deze ook altijd aan voordat je met de bouwwerkzaamheden begint. Wanneer een bouwvergunning vereist is en je bouwt zonder dat je in het bezit ervan bent, dan kan het zelfs voorkomen dat je de blokhut op eigen kosten weer moet afbreken!

Is er een fundering of fundament nodig

Afhankelijk van onder meer de staat van de ondergrond, de maten en het gewicht van de blokhut of het tuinhuisje, is er een fundering of fundament nodig. Ook in het geval dat er geen echte fundering nodig is, is het toch aan te raden altijd voor een degelijk stenen fundament zorg te dragen. Dit stenen fundament moet uiteraard vlak en waterpas liggen en in een zodanige staat zijn dat het niet kan verzakken. Wanneer een fundament namelijk gaat verzakken, dan zal de blokhut ook gaan verzakken en zullen er al snel problemen met openen en sluiten van ramen en deuren optreden. Daarnaast zal de levensduur van de blokhut hierdoor ook aanzienlijk verkort worden. Een fundament van een goede ondergrond van zand met hierop een stenen laag, kan iedereen die een beetje handig is, zelf doen.

Zelf een fundering aanleggen voor blokhut of tuinhuis

In een aantal gevallen is er dus een echte fundering nodig om het tuinhuisje of blokhut op te plaatsen. Wanneer men twee rechterhanden heeft en wel vaker echte kluswerkzaamheden gedaan heeft, is het goed mogelijk om zelf een fundering te leggen. Meer hierover kun je lezen in het artikel over de fundering van tuinhuis of blokhut.

Plaatsen van tuinhuisje of blokhut

Wanneer je een tuinhuisje of blokhut in onderdelen koopt, dan hoort hier normaliter ook een bouwtekening of gebruiksaanwijzing bij, aan de hand waarvan je het object kunt monteren en plaatsen. Volg de aanwijzingen altijd nauwkeurig op en wanneer iets niet duidelijk is, doe dan navraag bij de leverancier of verkoper. Een aantal belangrijke aandachtspunten bij het monteren en plaatsen van een blokhut zijn:
  • Het is handig wanneer je met twee of drie personen het tuinhuisje monteert en plaatst.
  • Of je nu een fundament of fundering hebt liggen, waarop je de blokhut of het tuinhuisje plaatst, zorg er altijd voor dat het wat hoger staat dan het maaiveld, zodat je niet met vochtproblemen te maken krijgt. Deze kunnen namelijk funest zijn voor de kwaliteit van het hout en de levensduur van je blokhut.
  • Let er bij het aan elkaar bevestigen van houten onderdelen op dat hout altijd moet kunnen werken. Wanneer hout niet de ruimte heeft om te werken, dan zal het snel gaan splijten op de punten waar het wringt. Dit komt uiteraard de levensduur van je houten huisje niet ten goede.
  • Wanneer je hout gebruikt dat bewerkt moet worden, bewerk dit dan voordat je het tuinhuis of de blokhut gaat monteren. Zo weet je zeker dat je de onderdelen in zijn geheel onder handen kunt nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuinhuisje zelf bouwenAls je een tuinhuisje wilt, kun je een bouwpakket kopen, maar je kunt het tuinhuisje ook zelf bouwen. Als je zelf een tu…
Fundering van tuinhuis of blokhutFundering van tuinhuis of blokhutEen blokhut of tuinhuisje heeft altijd een degelijke fundering of fundament nodig waarop ze geplaatst worden, om te voor…
Bouwen van een tuinhuisBouwen van een tuinhuisVeel meer mensen dan vroeger laten tegenwoordig een tuinhuisje bouwen. Dit kan zelf worden gebouwd of worden uitbesteed…
Eigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeEigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeHeb je altijd al gedroomd van een tuinhuisje in je tuin? Naast het feit dat een tuinhuisje heel functioneel is, zorgt de…
Zelf een tuinhuis of blokhut bouwenHoe bouw je zelf een tuinhuis of een blokhut? Het is vrij eenvoudig. Een kant en klaar (prefab) tuinhuis of blokhut is n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barni1, Pixabay

Reageer op het artikel "Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsen"

Reactie

Mholf B. V., 04-06-2012 16:58 #1
Mholf B.V. is de leverancier van blokhutten en tuinhuizen.

Met een blokhut geniet u het hele jaar door van uw tuin. Lange zomeravonden met familie en vrienden en een gezellige barbecue in het weekend. Zelfs als het net te koud is om buiten te zitten kunt u genieten van uw blokhut. Bij MHOLF heeft u de grootse keus om uw droom blokhut goedkoop te bestellen.

Ook als een houten garage is een blokhut ideaal. De fietsen, het tuingereedschap en de tuinmeubels. U hebt de keuze uit diverse modellen en stijlen blokhutten zoals moderne blokhut met platdak, hoekblokhut, blokhut met aanbouw-luifel en recreatiewoning van alle merken zoals: Lugarde Tuindeco Bear County Outdoor Life Biancasa Interflex Chalet Center Grandcasa Woodvision Solid en den Buizerd

De blokhutten zijn op maat te leveren en tevens leveren wij maatwerk blokhutten. De blokhutten van Mholf zijn allemaal van een hoogwaardige kwaliteit. Wilt u nog langer genieten van uw blokhut of tuinhuisje dan adviseren wij u een goede houtbehandeling.

MHOLF kan een blokhut aanbieden tegen goedkope prijzen waarvan u jarenlang plezier heeft in uw tuin, maar waarom een online blokhut kopen in de webshop? Onze levertijden zijn laag, kunnen houten schuurtjes aanbieden van 200x200 cm tot zelfs van 20 x 20 meter! Niets is ons te gek! Wij kunnen geimpregneerde blokhutten leveren en hebben altijd wel een aanbieding blokhut. Kunt u zelf geen blokhut bouwen? Geen probleem, want wij bouwen dagelijks meerdere blokhutten door het hele land met onze montage ploeg. Heeft u ergens anders een goedkopere blokhut gevonden? Vraag direct uw korting aan en ontvang een lagere prijs.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Blokhutten en tuinhuisjes
Reacties: 1
Schrijf mee!