InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouwvergunning aanvragen

Bouwvergunning aanvragen

Bouwvergunning aanvragen Als u uw huis wilt laten verbouwen moet in de meeste gevallen een bouwvergunning aanvragen. Dit moet bij de gemeente. Hier zijn ook kosten aan verbonden. De kosten verschillen per gemeente. Er wordt bij het verlenen van de vergunning gekeken of u aan de eisen voldoet. Het kan handig zijn om een architect of aannemer de vergunning voor u te laten aanvragen. Wanneer u uw huis wilt verbouwen, of een aanbouw wilt neerzetten, dan is het belangrijk om in de gaten te houden dat u waarschijnlijk een bouwvergunning moet aanvragen. Dit is vastgelegd in de Woonwet. Alleen voor hele kleine verbouwing is het niet nodig om en bouwvergunning aan te vragen. Wanneer u dit wel moet dan bent u gedwongen rekening te houden met allerlei voorwaarden. Als u bijvoorbeeld een dakkapel bouwt dan moet deze minstens een halve meter van de dakrand afliggen. Ook wordt een aanbouw aan de achterkant van het huis eerder toegestaan dan voor het huis. Dit is omdat er ook een welstandscommissie is die kijkt of de verbouwing wel past in het straatbeeld. Aan de achterkant van het huis hoeft daar natuurlijk minder rekening mee te worden gehouden.

Bouwvergunning aanvragen

De vergunning moet bij de gemeente worden aangevraagd. U kunt u hier ook vooraf terecht als u niet zeker weet of u wel of geen bouwvergunning nodig hebt. Bij de aanvraag dient u ook een bouwplan aan te leveren. Daarin staat wat u precies van plan bent. De gemeente moet binnen de wettelijk vastgestelde termijn laten weten of de vergunning wordt verleend. Het kan in veel gevallen aan te raden zijn om een aannemer of architect te vergunning in te laten dienen. Vaak is het een heel bureaucratisch werk waar specialistische kennis voor nodig is.

Soorten vergunning

Er zijn twee soorten vergunningen. De eerste is de licht-bouwvergunning. Dit gaat over kleine bouwaanvragen, zoals bijvoorbeeld de bouw van een dakkapel. De andere vergunning heet de reguliere bouwvergunning. De aanvraag wordt onder andere getoetst aan het bestemmingsplan, de wettelijk gestelde veiligheidseisen, de welstandsnota en stedenbouwkundige voorschriften. Bij een licht-bouwvergunning moet de gemeente binnen de termijn van zes weken laten weten of een een bouwvergunning krijgt. Bij een reguliere bouwvergunning is de termijn twaalf weken. Als u binnen die termijn niets hoort heeft u in principe toestemming om te bouwen. Wel moet u zeker weten dat de plannen binnen het bestemmingsplan vallen. Binnen deze termijn is het voor andere belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld de buren, mogelijk om een bezwaar in te dienen. U heeft ook een informatieplicht als u denkt dat iemand mogelijk belanghebbend is.

Bezwaar maken

Het is mogelijk om bezwaar te maken tegen een bepaalde beslissing als u het er niet mee eens bent. Dit moet gebeuren binnen de termijn van zes weken, anders is het bezwaar niet geldig. Het bezwaar moet worden ingediend bij de gemeente. Dat moet schriftelijk gebeuren. Wanneer uw bouwplan strijdig is met het bestemmingsplan, dan is de gemeente gerechtigd om een ontheffing te verlenen. Hier moet een gemeente dan wel goede redenen voor hebben en u moet hopen dat er geen bezwaarmakers zijn, want anders maakt u weinig kans. Deze procedure duurt wel iets langer, omdat er vier weken extra inzichttermijn voor staan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwvergunning aanvragen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!