InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin: Inschakelen van een hovenier

Tuin: Inschakelen van een hovenier

Tuin: Inschakelen van een hovenier Soms kan het zijn dat uw tuin toe is aan een opknapbeurt of een totale renovatie. Dan wilt u mogelijk een nieuwe oprit of een leuk terras aan leggen. Of u zoekt iemand die de tuin wilt onderhouden omdat u niet die persoon bent met de groene vingers. In dat dat geval kunt u bij een hovenier terecht. Dit artikel geeft tips en informatie waarbij u op moet letten bij het inschakelen van een hoveniersbedrijf. De inrichting van een tuin is natuurlijk heel erg persoonsgebonden. De ene persoon houdt meer van een strakke vormgeving met bijvoorbeeld buxusstruiken en een ander persoon wil weer een wildgroei van bloemen. Een belangrijke factor om rekening mee te houden is de vorm van de tuin. Deze bepaalt vaak voor een groot deel wat mogelijk is. Het hoveniersbedrijf kan u vaak hierin ook het beste adviseren.

Onderhouden

Als u niet echt de persoon voor het onderhouden van het tuin bent kunt u met het hoveniersbedrijf ook overleggen over een tuin die zo weinig mogelijk onderhoud als nodig heeft. Dit kan door bijvoorbeeld tegels neer te leggen of bepaalde planten neer te zetten die weinig verzorging nodig hebben. Het is aan te raden om de hovenier van te voren te vragen een soort van tekening te maken met wat zijn plannen zijn. Dit kan een schets zijn, maar ook een bovenaanzicht, zoals ook bijvoorbeeld bij het bouwen van huizen gebeurd.

Hoveniersbedrijf

Bij het kiezen van een hoveniersbedrijf is het ook belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. Het is namelijk belangrijk om een goed bedrijf te vinden dat bij uw eisen past. Ook moet de prijs aanvaardbaar zijn. Een goede tip kan zijn om via internet een aantal offertes op te vragen en op basis daarvan een eerste indeling te maken van hoveniersbedrijven waarin u eventueel geïnteresseerd bent.

Keurmerk

Als u zeker wilt weten dat u een specialist in huis haalt dan kunt u vragen of de hovenier in kwestie beschikt over het keurmerk van Groenkeur. Deze belangenorganisatie geeft certificaten uit voor tuinaanleg/-onderhoud, boomverzorging en groenvoorziening. Het hoveniersbedrijf is standaard verplicht om vooraf een werkomschrijving te bieden, meetwerk af te te tekenen, een opleverdocument aan te bieden en eventuele garantie geven op de beplanting. Als dit niet goed is kan er altijd nog geklaagd worden bij Stichting Groenkeur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuin: Inschakelen van een hovenier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Schrijf mee!