InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tuinhuisje zelf bouwen

Tuinhuisje zelf bouwen

Als je een tuinhuisje wilt, kun je een bouwpakket kopen, maar je kunt het tuinhuisje ook zelf bouwen. Als je zelf een tuinhuisje bouwt, heb je meer vrijheid in de keuze van de grootte, de materialen en de vorm van je tuinhuis.

Bouwtekening maken

Je begint uiteraard met het schetsen van een bouwtekening. Bij het maken van een bouwtekening moet je letten op de volgende zaken:
  • Fundering: hoe ga je het tuinhuis funderen
  • Wanden: het opbouwen van de wanden en muren
  • Dak: welke dakbedekking? Hoe is het dak opgebouwd?

Fundering tuinhuisje

De voorwaarde voor een solide tuinhuisje is een goede fundering. Als een goede fundering ontbreekt, zal het tuinhuisje na verloop van tijd gaan verzakken. Ramen en deuren sluiten niet meer goed en bevestigingspunten komen onder druk te staan.

Als je zelf een tuinhuis bouwt, kun je als fundering de wanden ondersteunen met tegels en betonwanden. Je kunt er echter ook voor kiezen om een volledig houten frame te maken voor zowel de wanden als de vloer. Tevens is het mogelijk om als fundering te kiezen voor houten palen. Als je een groot en stevig tuinhuis wilt bouwen, kun je de vloer storten met cement.
Kortom, de mogelijkheden zijn:
  • Tegels en betonwanden
  • Houten frame (en betontegels op de vloer)
  • Vloer storten

Wanden of muren maken van tuinhuis

Je hebt veel mogelijkheden om de muren van een tuinhuis te bouwen. Een veelgebruikte manier om muren te bouwen is door een raamwerk van houten balken te maken en te bekleden met planken. Je kunt er ook voor kiezen om een stenen muur te maken of zelfs een glazen muur. Je kunt de wanden het beste optrekken volgens het “houtskelet bouw principe”. Je maakt dan eerst een skelet met houten balken. Deze balken bedek je vervolgens met planken of platen. Het is een lichte, maar stevige methode. Het nadeel is dat deze methode behoorlijk arbeidsintensief is.

Dak maken van tuinhuis

Voor het maken van een dak op het tuinhuis moet je denken aan de dakconstructie en de dakbedekking. De meest gangbare dakconstructie is het zadeldak. Een zadeldak loopt aan twee zijden schuin af. Als je het eenvoudiger aan wilt pakken, kun je ook kiezen voor een plat dak. De constructie is simpel, maar je moet er wel voor zorgen dat de afwatering goed loopt.
Qua dakbedekking van een tuinhuisje zijn bitumen of asfalt shingles de vaakst gebruikte dakbedekking. Je kunt ook met dakleer of dakpannen werken.

Materiaal tuinhuis kiezen

De materiaalkeuze voor een tuinhuis kan soms lastig zijn. De meeste tuinhuisjes zijn gemaakt van hout, maar het is ook mogelijk om metalen en kunststoffen tuinhuisjes te bouwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tuinhuis-siet.nl

Reageer op het artikel "Tuinhuisje zelf bouwen"

Reactie

Pit Peil, 22-10-2011 14:03 #1
Ik wil zadeldak van bestaand tuinhuisje vernieuwen. Dakbedekking nu is shingels en wil naar dakpannen. Gewicht per m2 is 36 kg. Totale oppervlakte is 15 m2. Is het voldoende om 3 balken aan te brengen in de lengte richting, inclusief nok. Welke afmeting moeten deze balken dan hebben? Ik wil geen spanten aanbrengen ivm verlies ruimte. Buitenmaat tuinhuis is 420 cm x 315 cm. (l x b). Graag advies.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!