InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Maak je eigen biologische bestrijdingsmiddelen

Maak je eigen biologische bestrijdingsmiddelen

Een biologische tuin begint met een goede grond, rijk en vruchtbaar. Goed gekozen planten die passen bij de grond en het klimaat zullen weinig last van ziekten en parasieten hebben, of deze gemakkelijk zelf kunnen overwinnen. Soms is het echter nodig om de natuur een handje te helpen met een biologisch bestrijdingsmiddel. Deze zijn gemakkelijk zelf te maken. Er bestaan twee soorten bestrijdingsmiddelen van plantaardige oorsprong, op basis van rotenon of pyretreen. Ze werken in op het zenuwstelsel van insecten en zijn veilig voor warmbloedige dieren, dus voor mensen en huisdieren. In grote hoeveelheden zijn ze echter wel schadelijk voor nuttige dieren (bijen, regenwormen) of vissen dus uitkijken bij vijvers.

Bestrijdingsmiddelen op basis van nicotine (tabak) zijn ook gemakkelijk zelf te maken maar wel schadelijk voor mensen. Indien deze gebruikt worden in een groentetuin is het verstandig een week te wachten met oogsten. Voor de andere bestrijdingsmiddelen volstaat 2 tot 3 dagen. Voor het maken van de bestrijdingsmiddelen kan het beste regenwater of putwater worden gebruikt. Indien dit niet mogelijk is kraanwater, dan echter aan hard water een eetlepel azijn per liter water toevoegen.

Afkooksels

Op basis van tabak

Voeg 300 g tabak of sigarettepeuken zonder filter toe aan 10 liter water. Breng aan de kook en laat 30 min koken. Laat afkoelen en filtreer. De oplossing kan in een afgesloten container 1 tot 2 weken bewaard worden.
Voor gebruik verdunnen: 2,5 liter oplossing in 10 liter water. Voor extra effectiviteit 200 g groene zeep toevoegen.
Werkzaam tegen: alle vretende en zuigende insecten

Op basis van bladeren van een walnotenboom (Juglans regia)

Laat 250 g gedroogde bladeren of 2 kg verse bladeren 24 uur weken in 10 liter water. Breng aan de kook en laat 15 minuten koken. Laat afkoelen en filtreer. Direct gebruiken, onverdund en nog lauw.
Werkzaam tegen: rupsen en bladluizen

Op basis van boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)
Voeg 300 à 400 g verse planten (bloemen, blaadjes en steeltjes) of 30 à 40 g gedroogde planten toe aan 10 liter water. Breng aan de kook en laat 15 minuten koken. Daarna afkoelen, filtreren en puur gebruiken.
Werkzaam tegen: allerlei soorten vliegjes en bladluizen

Aftreksels

Op basis van lavendel

Voeg 1 kg verse lavendel toe aan 10 liter water en laat 8 tot 10 dagen trekken. Filtreer. Voor gebruik verdunnen: 2 liter aftreksel op 10 liter water.
Werkzaam tegen: mieren*, wortelvlieg, bladluizen.
* Hoewel mieren op zichzelf geen schade toebrengen aan planten, helpen ze bladluizen. Een mierenplaag kan dus het beste onderdrukt worden

Op basis van brandnetel

Voeg 1 kg verse brandnetels toe aan 10 liter water en laat 4 à 5 dagen trekken. Filtreer. Voor gebruik verdunnen: 2 liter aftreksel op 10 liter water. De oplossing kan in een afgesloten container in het donker enkele dagen bewaard worden.
Werkzaam tegen: bladluizen

Op basis van vlier (Sambucus nigra)
Voeg 800 g à 1 kg bladeren, bloemen en bessen van een vlierbessenstruik toe aan 10 liter water en laat 2 tot 3 dagen trekken. Filtreer en gebruik puur.
Werkzaam tegen: Bladluizen en allerlei soorten vliegjes.

Tips voor een geslaagde bestrijding:
  • Vernevel de oplossingen bij voorkeur 's morgens vroeg of 's avonds laat
  • Vernevel niet bij felle zon of harde wind
  • Wacht 2 à 3 dagen met het consumeren van behandelde planten
  • Gebruik de oplossingen zo snel mogelijk en herhaal de behandeling indien nodig. De werking is maar kort.
© 2008 - 2019 Wendelien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
Is biologisch eten gezonder?Is biologisch eten gezonder?Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte…
De kenmerken van biologische landbouwDe kenmerken van biologische landbouwBiologisch voedsel lijkt steeds populairder te worden. Supermarkten hebben een steeds groter assortiment "groene" produc…
Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?Goede voeding is belangrijk. Belangrijk om gezond en fit te blijven. De voeding van tegenwoordig heeft sporen van bestri…
Bronnen en referenties
  • Renaud, Victor; La vie en vert: Parasites, les traitements bio, Rustica éditions, 2004

Reageer op het artikel "Maak je eigen biologische bestrijdingsmiddelen"

Reacties

Marten Homan, 01-06-2012 09:29 #6
Wij hebben fruitbomen, kersen, pruimen en druiven. De kersenboom zat vol met jongekersen. Echter zitten er nu allemaal donkere plekken op en groeien ze niet, aar vallen er af. De bladeren van kersenboom (jongebladeren aan de punten van de boon) krullen helemaal op en zitten vol ongedierte. Spuiten met gif willen wij niet daar wij in de tuin kippen en konijnen hebben lopen. Wat kunnen wij doen om deze ongedierte te bestrijden.?

Connie Glas, 08-04-2012 08:11 #5
Ik zag gister dat mijn aalbessen roodbruine plekken op de bladeren hebben. Dacht eerst dat het door de nachtvorst kwam, maar na even te hebben gegoogeld zie ik dat het bloedblaarluis moet zijn. Wat kan ik hier het beste doen? (de vroege bes zit al vol met piepkleine trosjes).

Anne Marie van Heygen, 16-03-2011 19:07 #4
Ik ben op zoek naar een natuurlijk middel tegen bladroest op frambozen en bessen in mijn tuin die in potten staan en als klimplant onze tuin sieren. Kan iemand mij daarbij helpen of heeft er iemand een idee waar ik mij daarover kan informeren.

Else Catshoek, 13-06-2010 23:37 #3
Een goed middel tegen bladluis en verdere narigheid vind ik alsemthee. Koop ik bij de biodrogist, die veel kruiden heeft. Er zijn verschillende recepten. De mijne is: 1 ons kruid op een liter water, 20 min. koken en een etmaal laten staan. Zeven en onvermengd spuiten… Inmiddels voeg ik ruim water toe, wel twee liter extra of ik kook het prutjes nog eens opnieuw met water. Gisteren zag ik een recept van 30 gram alsem op twee liter water. Tja. Ik vertel mijn vrienden dat het tegen alles helpt.
Heermoes is vooral voor schimmel en zo. Voor zover ik weet.

Lemmens Leonie, 11-04-2010 19:46 #2
Ik heb van een vriendin gehoord dat heermeos ook goed is tegen bladluis, is dat zo?

F. Veenis-Keehnen, 30-06-2009 17:34 #1
Heb sinds jan. 09 een groententuin. De zwarte bessenstruik heeft nu glanzende bladeren en ik denk dat er luis op zit. De bladeren plakken niet. Ik heb gespoten met een mengsel van spiritus en zachte zeep. Is dat een goede manier om de bladluis te bestrijden? Ik hoor het graag van U. vr. groetjes, francisca.

Infoteur: Wendelien
Gepubliceerd: 01-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 6
Schrijf mee!