InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Onderhoud en opknappen van tuinmeubelen

Onderhoud en opknappen van tuinmeubelen

Niets is zo vervelend als er achter komen dat je tuinset smerig is op het moment dat je het eigenlijk wilt gebruiken om lekker in de tuin te kunnen zitten. Afhankelijk van het materiaal van het meubilair zijn er gelukkig voldoende mogelijkheden om het meubilair weer op te knappen zoals hieronder te lezen is. Na een lange winter is niets zo fijn als weer lekker in de tuin te kunnen zitten en te genieten van de voorjaarszon. Een van de klusjes die hierbij komt kijken is het op orde maken van het tuinmeubilair. Zeker wanneer de tuinmeubelen buiten hebben gestaan is er soms veel werk te verrichte alvorens de tuinset gebruikt kan worden. In dit artikel worden een aantal tips en schoonmaakmethodes genoemd per soort materiaal van het tuinmeubel die gebruikt kunnen worden bij het schoonmaken van het meubilair.

Kunststof tuinmeubelen

Alhoewel kunststof tuinmeubilair steeds minder verkocht wordt staat het toch nog steeds bij heel veel mensen in de tuin of op het balkon. Onderhoud en schoonmaken van de meubels houdt de meubels mooi en voorkomt dat je regelmatig nieuwe meubels moet kopen.
  • Gebruik geen schuurmiddelen zoals schuursponzen of schuurpapier op het kunststof meubilair, je maakt hiermee kleine krasjes in het oppervlak waarin vuil zich makkelijk kan ophopen.
  • Ook het gebruik van een hogedrukspuit wordt afgeraden omdat de harde stralen in combinatie met vuil eenzelfde soort effect hebben als schuurmiddelen.
  • Was de tuinset met een sopje gebaseerd op warm water en soda of met groene zeep, spoel de set daarna goed af met water.
  • Als laatste redmiddel kan je speciale kunstofreinigers gebruiken, het nadeel is echter wel dat dit vrij prijzig en arbeidsintensief werk is waardoor je wellicht beter af bent met de aanschaf van nieuw meubilair.

Houten tuinmeubelen

Houten meubilair is van nature gevoelig voor weersinvloeden, daarom is het belangrijk dat het goed behandeld en onderhouden wordt om te kunnen blijven genieten van een mooie tuinset.
  • Borstel licht verontreinigde meubelen met een zachte borstel schoon, indien nodig kan dit gedaan worden met een sopje gebaseerd op water en vloeibare zeep. Laat de meubelen vervolgens goed drogen (het liefst 24 uur). Vet de meubelen vervolgens goed in met tuinmeubelolie (volg aanwijzigingen op de verpakking).
  • Voor verweerde meubelen is het noodzakelijk om ze eerst goed af te borstelen met een harde borstel om de echte houtkleur weer terug te krijgen. Indien nodig kan schuurpapier of een schuurborstel gebruikt worden. Vet de meubelen vervolgens goed in met tuinmeubelolie (volg aanwijzingen op de verpakking).
  • Controleer eventueel aanwezige scharnieren of schroefverbindingen op roestplekken, vet ze goed in ter bescherming en betere werking ervan.

Metalen tuinmeubelen

Metalen tuinmeubelen behoeven weinig onderhoud, het is wel belangrijk dat het regelmatig gecontroleerd wordt op vuil en roest.
  • Verwijder vuil met lauw water en een zachte borstel, gebruik geen schuurmiddelen omdat hierbij het oppervlak beschadigd en daarmee het risico op roest groter wordt.
  • Kleine beschadigingen kunnen worden bijgewerkt met lakstiftjes die normaal gesproken voor auto’s gebruikt worden. Evenals bij auto’s is het ook aan te raden om de meubelen eens in de zoveel tijd te voorzien van een waslaag.

Wicker tuinmeubelen

De in de laatste paar jaren populair geworden wicker meubelen zijn relatief makkelijk in het onderhoud, mits enkele basisregels worden gehanteerd.
  • Het enige dat gedaan hoeft te worden is het meubilair af te nemen met een doek of zachte borstel in combinatie met een zachte zeepoplossing (gebruik absoluut geen chloor of allesreiniger, dit tast het materiaal aan). Spoel de meubelen goed af met water.
  • Let op dat het materiaal bij kou meer gespannen staat dan bij warmte waardoor beschadigingen sneller kunnen optreden.
  • In de herfst is het belangrijk dat bladeren snel weggehaald worden om schimmelvorming te voorkomen.
  • Als er weinig opslagruimte aanwezig is, probeer dan in ieder geval de kussens veilig op te bergen, deze zijn niet bestand tegen weersinvloeden.

Algemene Tips:

  • Als je geen plek hebt om je tuinmeubilair op te bergen, kijk dan eens in de grotere bouwmarkt voor een hoes of stuk zeil. Op deze manier kan je relatief goedkoop toch je tuinmeubilair beschermen tegen weersinvloeden en heb er langer plezier van.
  • Nieuw tuinmeubilair kan vrij prijzig zijn, kijk daarom ook eens op tweedehands verkoop websites, of bezoek een kringloopwinkel. Als je goed zoekt zul je zeker een mooie tuinset kunnen vinden die voldoet aan jouw verwachtingen.
  • Klap de tuinstoelen in en zet deze schuin onder de tuintafel zodat regenwater makkelijk weg kan lopen en niet op de stoelen kan blijven liggen.
© 2013 - 2019 Rosendal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud van tuinmeubelenTuinmeubelen kunnen best prijzig zijn. Gelukkig gaan ze jarenlang mee, mits u ze goed verzorgt. In dit artikel geven we…
Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen zijn de laatste jaren in populariteit gedaald maar nog steeds te vinden in vele tuinen. De meeste…
Hoe en wanneer tuinmeubelen en loungesets reinigenHoe en wanneer tuinmeubelen en loungesets reinigenTuinmeubelen van hout, kunststof, Wicker of textyleen, hebben allemaal een eigen vorm van onderhoud nodig. En hierbij ge…
Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic of duurzaam kunststof zijn de nieuwe milieuvriendelijke basismaterialen voor tuinschermen, tuinmeubel…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…

Reageer op het artikel "Onderhoud en opknappen van tuinmeubelen"

Infoteur: Rosendal
Gepubliceerd: 08-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!