InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuin

Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuin

Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuin Kruidenplanten staan prachtig in je tuin. Houd je van tuinieren, dan is het leuk om te experimenteren met kruiden. De combinatie van planten met groen blad, groengeel blad, en grijsgroen blad maakt je tuin tot een prachtig plaatje. Zet er maar eens kruidenplanten tussen met grijsgroen blad en je zult het zien.

Kruidenplanten met grijsgroen blad

Voor de meeste kruidenplanten geldt: plaats ze in een grote groep in de tuin. Niet een plantje hier en een plantje daar, want dan sla je de plank mis. De bloei omschrijf ik hier ook bij, maar voor al deze planten geldt dat ze ook schitterend zijn wanneer ze niet bloeien.

Marjolein

Marjolein wordt ook wel oregano genoemd. De plant is 20 cm hoog en 15 cm breed. Marjolein komt veel voor in de Nederlandse tuinen. Je kunt de plant het beste in een groep plaatsen, in halfschaduw. In de zomer geeft de plant een leuke bloei, maar ook als deze kruidenplant niet bloeit is hij het aanzien waard.

Mosterd

De mosterdplant is een prachtige kruidenplant. Hij wordt vrij hoog, namelijk 1 á 2 meter. Met zijn grijsgroene, zachte en vertakte blad heeft de plant een hoge sierwaarde in de tuin. De bloei van de mosterdplant is prachtig: allemaal lichtgele felle bolletjes. Ook deze plant kun je het beste in een grote groep plaatsen.

Kamille

De kamilleplant doet het ook altijd mooi in de tuin. Omdat de bloemblaadjes en de bloemen niet dichtbijelkaar zitten, maar er veel ruimte tussen zit (het is dus geen 'compacte' plant), kun je ook hier het beste een groep kamille in je tuin zetten, dicht bij elkaar. Hij leent zich dan ook beter voor een wat grotere tuin. In een kleine tuin komt een groep kamille niet helemaal tot zijn recht. Wat bloei betreft lijkt hij op een Margriet.

Kattekruid

Deze plant heeft hartvormig blad. Mooi door zijn vezelachtige uitspreidende vorm. De stengel is vierkant, rechtop en vertakt. De bloei bestaat uit witte kelkachtige bloemen. Het is een donzige plant. Katten zijn hier echt gek op, dus de plant is minder geschikt wanneer je geen katten in de tuin wilt.

Wijnruit

Deze kruidenplant is een mooi struikje met decoratieve bladeren. Een topper!Het struikje kan mooi in model gesnoeid worden. De plant heeft veel zon nodig en wordt ongeveer 60 cm hoog en 30 cm breed. Het blad is grijs-blauw-groen, dun en langwerpig. De bloem bestaat uit vier bloemblaadjes en is geel. Wijnruit vormt een schitterende combinatie met andere planten!

Rozemarijn

Deze kruidenplant is evenals de wijnruit een absolute topper! Rozemarijn is een struikje, met de mooiste grijsgroene blaadjes. De blaadjes staan kruisgewijs over. De plant ziet er 'geordend' uit, minder 'wild' als andere kruidenplanten.Bij de bloei krijgt deze plant bleekblauwe bloemen, maar dit is een leuke bijkomstigheid. De plant heeft zonder bloemen een hoge sierwaarde. Hij wordt 90 cm hoog en een meter breed.
Gerelateerde artikelen
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Bloeiende planten in de winter, zijn die er ook? Een leuke tuin hebben in de winter, kan dat ook? Als je van tuinieren h…
Natuurlijk tuinieren: wat is het en wat zijn de voordelen?Natuurlijk tuinieren: wat is het en wat zijn de voordelen?Iedere vorm van tuinieren is op een bepaalde manier natuurlijk. Uiteindelijk moeten de planten immers zelf groeien. Bij…
Tuinplanten die het goed doenTuinplanten die het goed doenHet is mij zo vaak overkomen, dat ik vol verwachting aan het tuinieren ging. Leuke plantjes in de grond gestopt, om verv…

Reageer op het artikel "Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuin"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!