InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuin

Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuin

Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuin Leycesteria is een vaste plant, die veel te bieden heeft.Vaste planten zijn een aanwinst in de tuin. Vaak sterven ze af in de winter, om dan in het voorjaar in grote vaart weer uit de grond tevoorschijn te komen. Leycesteria verdwijnt niet, maar raakt wel zijn blad kwijt. In het voorjaar kun je de heester flink kort snoeien, waarna hij al snel weer 1,5 m hoog wordt. De heester vormt bloemen in trossen, waar vogels dol op zijn.

Leycesteria of Fazantenbes

Leycesteria is een redelijk winterharde, bladverliezende vaste plant. De plant kan tot wel 1.50 m hoog worden, in één seizoen. Je kunt hem in het voorjaar flink terug snoeien en al snel groeit hij weer in een snel tempo terug. Er komt in het voorjaar prachtig fris groen blad aan de Leycesteria. Vanwege de grote hoogte die deze heester bereikt, kun je hem het best achter in de border plaatsen. De plant kan ook als kuipplant worden gehouden, maar je zult hem dan iedere dag voldoende water moeten geven, de grond moet genoeg vocht bevatten. Vooral na snoei zal deze heester veel bloemen vormen. Leycesteria bloeit van juli t/m september met bloemtrossen. Vooral de rood gekleurde schutbladen zijn mooi. Na de bloei vormt de heester rode bessen, die later zwart van kleur worden. Vogels zijn er dol op, dus die zullen er volop op af komen.

Waar staat een leycesteria het liefst?

Leycesteria staat graag op een zonnige plek, die lekker warm is. Eventueel is een plaatsje in halfschaduw ook nog wel te doen.

Welke grond heeft Leycesteria nodig?

Normale tuingrond is goed voor de heester. De grond moet voldoende water bevatten, maar wel waterdoorlatend zijn. De wortels mogen niet te nat staan.

De bloemen en bessen

In de maanden juli t/m september worden er bloemen gevormd. Er zijn verschillende soorten leycesteria en dus zijn er ook verschillende kleuren mogelijk, violet, paars, zwart of wit. De bloemen hangen aan takken en boven de bloemen zitten rood of paars gekleurde schutbladen, die ze zo bijzonder maken. Na de bloei komen er bessen aan de heester die van rood naar zwart verkleuren. Vooral merels komen er op af. In Engeland is de Leycesteria ook volop aanwezig, en daar komen er vooral fazanten op de bessen af, hier dankt de heester dus de naam fazantenbes aan.

Het blad

In het voorjaar komen er fris groene blaadjes aan de heester. Later verkleurd het blad naar donkergroen en de onderkant van het blad is wat blauw van kleur. Ook de takken zijn wat blauw van kleur.

Snoeien en mest

In het voorjaar kun je Leycesteria flink terug snoeien. Eventueel ingevroren stengels knip je er ook af. Wil je dat de struik hoger wordt dan 1,5 m, dan kun je er alleen een stukje afknippen. Bloemen ontstaan vooral op nieuwe scheuten, die aan de heester komen. Na het snoeien geef je organische mest aan de heester, zodat hij genoeg energie heeft voor een groeispurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vogels lokken met besdragende heestersVogels lokken met besdragende heestersIn de winter wordt voedsel voor vogels schaars. Besdragende heesters zijn dan een welkome aanvulling van het menu van de…
Tuinklussen in februari: wat kun je doen?Tuinklussen in februari: wat kun je doen?In de maand februari begint de sapstroom van veel planten en bomen weer op gang te komen en knoppen beginnen te zwellen…
Stap voor stap gids voor het snoeien van HeestersIedereen doet wel een wat aan zijn tuin. maar niet iedereen weet hoe hij of zij zijn tuin goed moet onderhouden. In dit…
Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen?Tuinklussen in juli: wat kun je zoal doen?Juli is een prachtige tuin maand. Veel planten staan in bloei en het is vaak heerlijk om in de tuin te zitten of te werk…
Snoeien van tuinplanten, het hoe en waaromSnoeien van tuinplanten, het hoe en waaromVeel tuinplanten groeien beter wanneer ze regelmatig gesnoeid worden. Bovendien worden er vaak grotere bloemen en vrucht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuin"

Reactie

Margreet Schenk, 02-06-2015 18:08 #1
Wij zijn in mei verhuisd naar een tijdelijk adres en ik heb m'n Leycesteria uit gegraven en tijdelijk in een pot gezet.
Maar hij blijft maar slap hangen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat kan ik hier aan doen. De plant staat in potgrond. Reactie infoteur, 03-06-2015
Hij heeft duidelijk een klap opgelopen, waarschijnlijk veel wortels verloren. Het enige wat u kunt doen is de grond voldoende vochtig (niet zeiknat) houden en hopen dat de plant het overleeft.

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 29-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 1
Schrijf mee!