InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mooie potten en bakken voor in de tuin

Mooie potten en bakken voor in de tuin

Mooie potten en bakken voor in de tuin Een mooie plant in een pot die de tand des tijds niet doorstaan heeft of in een te kleine pot. Het kan op vele vlakken fout gaan. Toch zijn er mooie potten in alle kleuren, materialen en afmetingen. Een greep uit hetgeen er, naast de traditionele steen en terracotta potten, allemaal te krijgen is.

Hardhout

Na alle stenen potten en bakken is de hardhouten bak er even uit geweest, maar de grote robuuste hardhouten bak in vierkant of rechthoek is weer helemaal terug. In de kleur van schutting die langzaam vergrijst of het diepe bruin als deze jaarlijks gelakt wordt.
In deze grote robuuste bakken staan grote planten of bomen erg mooi. De olijfboom bijvoorbeeld staat er erg mooi in.

Deze hardhouten bak kan ook zelf gemaakt worden van losse hardhouten planken en vijverfolie aan de binnenkant. Er kan dan ook voor gekozen worden om er geen onderkant in te zetten. Zo lijkt een plant of boom in een bak te staan, maar staat feitelijk in de volle grond. Verplaatsen is dan uiteraard niet zo gemakkelijk.

Teakhout

De teakhouten bak is meer verfijnd en past bij de strakke en de landelijke tuin. Op het balkon of op het terras. Vanwege de kleur zijn nagenoeg alle planten te combineren met de teakhouten bak.

Beton

Beton is lange tijd voor “goedkoop” aangezien maar staat uitstekend in een strakke tuin met veel groen. Het is duurzaam en combineert goed met een natuurstenen vloer. De betonnen potten en bakken kennen weinig versiering, maar past ook niet echt bij het grove beton. Grote maten van minimaal 60x60 kunnen een prominente plaats in een tuin innemen.

Polyester

Niet alle polyester ziet er natuurlijk uit, maar polyesterpotten kunnen erg mooi staan. Hoge ronde of ovale potten van een diep bruin of antraciet met een ranke hoge plant kunnen op hoeken van borders een mooie onderbreking in de tuin zijn.

Riet

In de landelijke tuin of de kleine besloten stadstuin met Engelse invloeden is de rieten mand niet weg te denken. Van bank hout tot diep bruin in alle soorten en maten. Afhankelijk van het materiaal zal deze mand lang of minder lang meegaan.
Er zijn wat strakker vormgegeven rieten manden die in een iets strakker vormgegeven tuin passen, maar is heel persoonlijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mooie potten en bakken voor in de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!