InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kleur in de tuin

Kleur in de tuin

Kleur in de tuin De tuin is groen, meestal gecombineerd met neutrale lichte of donkere tinten op de vloer (steen, grint, hout) en de kleur wordt gevormd door de bloemen in de tuin. Maar wat nu als je geen bloemen maar wel kleur in je tuin wil hebben? Wat voor elementen, naast bloemen, kunnen de kleur vormen in de tuin. Een aantal mogelijkheden.

Water, spiegels en LED verlichting

Water in de tuin doet het altijd goed en vergt niet altijd veel ruimte. Een wand waar water langs af loopt en in een bak terecht komt en vervolgens weer wordt opgepompt zie je tegenwoordig steeds vaker. Meestal loopt het water langs een natuurstenen of betonnen wand af. Een enkele keer zie je ook aluminium, maar zelden zie je dat daar spiegels voor gebruikt worden. Een grote spiegelwand waarlangs water afloopt vormt een ruimtelijk geheel in de tuin. Plaats je in de waterbak nog enkele LED lampjes die van kleur wisselen dan wordt het geheel een waterballet van kleur. Zorg dat het licht vanzelf aanspringt als de zon niet meer op die plaats komt, dan kan vroeg in de avond (of al eerder) het waterballet starten.

Een schilderij in de tuin

De lange grijs/groene vuren of hardhouten schuttingen zijn een veel gezien beeld in vooral de nieuwbouw wijken. De tuinen in de nieuwbouw wijken moeten langzaam maar zeker karakter krijgen en dat kost tijd. Je kunt het proces bespoedigen door een wand of deel van een wand te gebruiken voor een schilderij. Spaanplaat in de juiste afmeting op de schutting bevestigen, bij voorkeur met een hardhouten of geïmpregneerde lijst er omheen is toereikend.
Het schilderij met buitenlak (laten) schilderen bij voorkeur met max. 3 harde kleuren, lak het geheel af met glans of halfglans. Een combinatie van een tuintafreel uitvergroot in combinatie met iets in de tuin kan een mooi geheel vormen. Een voorbeeld: een (rode) rozenstruik in de tuin met een schilderij met 1 (rode) roos uitvergroot.

Kunstvoorwerp

Een drukke of volle groene tuin kan een rustpunt geven door een apart hoekje, prieeltje of “pleintje” met een kunstobject te creëren. Een kunstobject met een of meerdere primaire kleuren geeft het net de kleur die de groene tuin goed kan gebruiken. Plaats het kunstvoorwerp niet te dicht bij het groen, wat ruimte om het kunstvoorwerp geeft een mooier totaalbeeld in de tuin.

Fleurig bankje

Tuinmeubelen zijn niet meer weg te denken uit de tuin en hoewel de kussens in de stoelen vaak fleurig zijn, zijn de meubelen zelf in een rustige kleur. Om toch aan de tuin iets kleurigs toe te voegen kan een (oud) houten bankje voorzien worden van een primaire kleur. Eventueel kan het bankje ook van kussens worden voorzien, maar is zeker geen must.
Plaats het bankje onder een boom, in een rustig schaduwrijk hoekje of ander plekje waar je lekker op het bankje kunt vertoeven.

Bakken en potten

Geen aparte zaken in de tuin en toch kleur …. Pak de potten en bakken aan. Terracotta, steen, hout je kunt het allemaal schilderen (met de juiste verf). Bedenk welke kleuren je graag toe wil voegen aan je tuin en schilder ze in de gewenste kleuren.
Wil je het nog meer op laten vallen dan kunnen de potten en bakken nog gesjabloneerd worden. In de speciaalzaak is er een ruim assortiment aan sjabloneersetjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleur je tuin in de lenteKleur je tuin in de lenteDe tuin heeft in de winter heel wat te voorduren gehad en de kleur is nergens meer terug te vinden. In de lente en de he…
Licht in de tuinLicht in de tuinDe juiste lampen in de tuin kunnen het gewenste beeld van een tuin afmaken, maar dit moet wel met beleid. Het moet opgen…
Moderne tuinen / fusion tuinenModerne tuinen / fusion tuinenStrakke lijnen en een overzichtelijke ruimte zijn kenmerken van de moderne tuin. Er wordt vaak gebruik gemaakt van grote…
De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld met in vorm gesnoeide hagen. De…
De Japanse Tuin op Landgoed ClingendaelDe Japanse Tuin op landgoed Clingendael in Den Haag is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910 en daardoor van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kleur in de tuin"

Reactie

Ria Boer, 04-03-2009 21:54 #1
Graag info waar ik terecht kan voor prijzen en ideeen voor een wand waar water langs loopt en in een bak komt, om vervolgens weer teruggepompt te worden. Wordt beschreven als idee, maar niet waar hierover informatie kan worden verkregen. Reactie infoteur, 05-03-2009
De waterloop waar aan gerefereerd wordt is te koop bij bekende tuincentra (zoals Intratuin en Overvecht) te koop. Maar iedere betere tuinartikelenzaak (dus niet alleen de winkeliers die plantjes verkopen) hebben meestal verschillende modellen te koop. Prijzen varieren dan van kleine modellen > 100 euro tot grote modellen die tot 400 of 500 euro oplopen.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!