InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het ideale dakterras

Het ideale dakterras

Het ideale dakterras Het ideale dakterras is voor ieder heel persoonlijk. De ene wil een groen paradijsje, de ander een verlengstuk van de woonkamer en weer iemand anders wil met minimale middelen een ruimtelijk effect creëren op z’n dakterras. Een aantal ideeën voor inrichting dakterras.

Algemeen

Steeds meer dakterrassen in het straatbeeld en waarom ook niet. Een heerlijke plaats als verlengstuk van je woning of om te zonnen of wat dan ook. Een aantal zaken is bij ieder dakterras van belang.

Vloer

Wat voor vloer ligt er in. Is de vloer van beton dan is het het overwegen waard om er houten delen (een complete vloer of vlonder) op te leggen, bijvoorbeeld recht of in V-vorm. Is natuurlijk ook afhankelijk van de verdere inrichting. Bij een strak vormgegeven dakterras kan het beton een mooie kleur geven (speciale betonverf) een prima oplossing zijn.

Omheining

Je mag niet zomaar alles als het om omheining gaat. Vraag dit na bij de gemeente. Maar een stukje vrij uit zicht creëren kan ook op andere manieren. Aan bijvoorbeeld een ijzeren frame kunnen rieten matten van dezelfde hoogte aan het hek bevestigd worden.

Is de omheining opengewerkt maar wel mooi, dan kun je overwegen een apart hoekje op je dakterras te maken waar je je terug kont trekken. Dit kan middels strak vormgegeven of juist klassieke kamerscherm wanden. Er zijn er speciaal voor buiten te krijgen en als bijkomend voordeel zijn ze verplaatsbaar.

Een groene wand creëren kan ook, bijv door mooie hoge range planten kort op elkaar te plaatsen (bijv. Taxus)

Wind

Een dakterras kan nog wel eens een windvanger zijn. Bekijk goed of dit het geval is en of er “omheen” te werken is. Een stukje glaswand laten plaatsen om niet in de volle wind te zitten kan een oplossing zijn. Groene afscheiding kan ook, maar niet alle planten kunnen tegen wind, dus goed opletten welke hiervoor te gebruiken.

Een lekkere zit- of hanghoek

Een dakterras waar je wilt relaxen bevat in ieder geval een heerlijke lounge bank. In een frame van hout of kunststof (gevlochten) lekker dikke kussens waar het in de zon, onder een parasol, of in de vroege en late avond goed toeven is.
Een uitvalscherm is ook op een dakterras prima te doen, alleen heeft een parasol het voordeel dat deze mee te verplaatsen is. Grote modellen met een overhangende parasol kunnen ook centraal geplaatst worden en middels het draaien van de arm kan er “meegedraaid” worden met de zon.

Niet groen als basis voor het dakterras, maar groen als aanvulling is mooi in deze. Palmachtige planten passen hier mooi bij evenals zachte verlichting in warm wit of licht getint. Donker natuurstenen potten voor kaarsverlichting maken het geheel af.

Het groene dakterras

Een groen dak is “ademhalen” zei laatst iemand en dat is het ook. Groen in overvloed is mooi maar op een dakterras is het ordenen wel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan strakke rechte natuurstenen of kunststof bakken (gelakt) die van laag naar hoog (richting omheining) gewerkt worden. Vooraan wat kleur en achteraan ranke diepgroene planten (bijv. Taxus of buxus die strak gestileerd is).

Het groen kan ook juist op de hoeken van het dakterras geconcentreerd zijn. Een enkele grote groene blikvanger staat erg mooi. Bij de zithoek dan wat kleinere potten, maken er een mooi geheel van. Probeer qua potten wel altijd in dezelfde stijl te blijven, het wordt anders snel rommelig.

Bij een groen dakterras niet teveel wijd uitwaaierende planten nemen, want als daar kleine planten bij gezet worden oogt het snel chaotisch.

Creativiteit

Niet voor traditionele oplossingen kiezen maar juist net even anders kan ook erg verfrissend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vloer van beton in een opvallende kleur schilderen of betontegels van verschillende kleuren voorzien. Kan in een bepaald patroon of juist kris-kras door elkaar.

Een dakterras met een hoge deels betonnen of houten omheining kan voorzien worden van een muurtekening. Dit kan een traditioneel zeezicht zijn, de gezichten van kinderen of een achtergrond in de stijl van een kunstobject dat je voor de wand plaatst.

Een creatief dakterras kan ook een thema meekrijgen. Zo kunnen wanden en vloeren in het thema geschilderd worden, kunnen de kussens van de zithoek of ligstoelen in de kleur van het thema meegenomen worden. Verder kunnen accessoires een thema afmaken. Te denken valt aan een land/plaats waar je ooit geweest bent en dierbare herinneringen aan hebt, maar kan ook een droombeeld zijn wat je wilt verwezenlijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dak: aanleggen van een dakterrasDak: aanleggen van een dakterrasAls u in de stad woont is het zeker aan te raden om een dakterras te nemen wanneer u de kans krijgt. De kosten en prijs…
Tuinideeën voor het voorjaarTuinideeën voor het voorjaarHoewel het weer in Nederland niet altijd meewerkt, is het wel zo dat het voorjaar bij uitstek geschikt is om aan de tuin…
Een tuin, balkon of dakterras… met respect voor de natuurEen tuin, balkon of dakterras… met respect voor de natuurHet buitenleven ten volle benutten. Een tuin, balkon of dakterras groot of klein, het is om het even. Als je het buitenl…
Ideeen voor aanleg dakterrasIdeeen voor aanleg dakterrasDat de ondergrond voor een dakterras goed moet zijn is evident, maar een dakterras verrassend inrichten is nog te weinig…
Tuinieren op een balkon; mogelijkheden genoeg!Tuinieren op een balkon; mogelijkheden genoeg!Hebt u geen tuin, maar beschikt u wel over een balkon? Ook dan kunt u nog volop gaan tuinieren! Op een balkon is namelij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ideale dakterras"

Reacties

De Dakdokters, 06-02-2011 18:26 #3
Goed nieuws: de subsidie voor groen op de daken zal voor het jaar 2011 weer binnenkort worden vrijgemaakt. Het is slim om dit voorjaar niet te laat te beginnen met het plannen van een groen dak of daktuin, want voor de meest mooie leefbare daken moet je een vergunning hebben. Dat duurt al gauw 16 maanden! Als wij van de Gemeente horen dat uw vergunning gaat lukken, kunt u de voorbereidingen voor uitvoering al gaan treffen. Veel plezier met uw nieuwe daktuin!
Matthijs Bourdrez

Joost Becking, 26-09-2009 23:05 #2
Denk eraan dat je voor een dakterras altijd een bouwvergunning nodig hebt.

Joost Becking

Plantaardig Dakterrasontwerp, 26-08-2009 11:55 #1
Wil je echt een groen dakterras en dat ook groen houden? Dan raad ik je aan om een beregeningssysteem aan te leggen, want de zon en de wind drogen je bakken heel snel uit. Op hete dagen ben je zo twee keer per dag water aan het geven.
Ik raad het mijn klanten eigenlijk altijd aan, want zo duur hoeft het niet te zijn. En wil je jezelf extra trakteren, neem er dan ook een computertje bij, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar. Kun je ook met een gerust hart op vakantie!

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Reacties: 3
Schrijf mee!