InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuintrends, een blikvanger in de tuin

Tuintrends, een blikvanger in de tuin

Tuintrends, een blikvanger in de tuin Als het weer er naar is dan vertoeven we graag in de eigen tuin. De planten moeten er mooi bij staan, een tuinset moet in het geheel passen en lekker zitten en als we het geheel met enkele decoratieve zaken compleet kunnen maken dan zullen wij dit niet nalaten. De TV programma’s over tuinen spelen er graag op in, want een trend is niet voor niets een trend en als er nieuwe mogelijkheden zijn dan gaan we in de tuincentra toch weer op zoek naar deze nieuwe ideeën.

Blank hout

Naast de traditioneel bruin houten tuinmeubelen komt het blanke, blonde hout nadrukkelijker naar voren. Grote comfortabele stoelen die natuurlijk ogen. Gewaagt als je dit combineert met witte materialen zoals witte kussens, vazen of kandelaars voor op tafel. Dit geheel kan mooi gecombineerd worden met een donkere tint natuursteen om een strakke vijver.

Qua groen veel grote groene planten, struiken en bomen en niet te veel bloemen. Eventueel een enkele plant met bloemen in blauw. Vermijd geeltinten.

Rood

Bij de “nieuwe” tuin, patio of balkon is rood een nieuwe centrale kleur. Enkele grote luxe tuinstoelen in hardrood, gecombineerd met enkele andere rode accessoires in dezelfde roodtint. Dit kunnen grote roodglazen varen zijn of een strak vormgegeven rode lamp.

Omdat het om het rood gaat zijn er relatief weinig bloemen (tenzij het een bloeiende plant in rood is), maar veel diep groene planten. Het kunnen wel verschillende kleuren groen zijn, maar altijd met een diepgroep blad.

Olijfboom

Hoewel we de olijfboom al lang kennen, heeft deze qua populariteit een vlucht genomen. De olijfboom wordt op een centrale plaats in de tuin geplaatst. Geen groen er omheen, maar in een verhoogde stenen border.

Vuurschalen

Vuur in de tuin is altijd gezellig, maar was het eerst de barbecue of de open haard, nu zijn er de vuurschalen. Vuurschalen met een diameter van minimaal 1 meter, geplaatst op een verhoging. Ze zijn er m.n. in natuurtinten en zijn echte blikvangers. Ze moeten goed gemonteerd worden, om ongelukken te voorkomen. Op de grond grind om de vuurschaal geeft een mooi effect.

Tuinschilderij

Een minder mooie houten schutting kan een echte blikvanger worden door er een schilderij op te maken. Neem hier wel het juiste materiaal voor. Eventueel kan het schilderij omlijst worden met een spiegel. Dit geeft weer een ruimtelijk effect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuintrends, een blikvanger in de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!