InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Siergrassen vullen de tuin aan

Siergrassen vullen de tuin aan

Siergrassen vullen de tuin aan Siergrassen zijn niet meer weg te denken uit het beeld van de tuin. Ze zijn er in tientallen soorten, kleuren en maten, wat maakt dat er voor iedere tuin wel een passende soort te vinden is. Ook in de natuur tref je overal siergrassen aan en vormen altijd een geheel met de omgeving. In dit artikel beperk ik me tot de siergrassen in de tuin, maar ideeën doe je ook op in de natuur. Loop eens de natuur in, doe ideeën op om ze toe te passen in je eigen tuin. Siergras combineert met bijna alles, dat maakt het een gemakkelijke plant. Zijn het niet de bloeiende planten of bomen in de tuin, dan is het wel het grint in de tuin, de hardhouten vlonder of de mooie natuurstenen vloer. Tenslotte doen siergrassen het aan de waterrand ook erg goed en geeft met een windje het ultieme natuur gevoel.

Veelzijdigheid

Ze zijn in allerlei kleuren, vormen en maten te koop. De bloeiwijze en zaadknoppen zijn ook divers. De kleuren veranderen in de winter tot warm rood, beige of bruin. Geeft een mooi sfeerbeeld in de tuin. Ook gedroogd zien de bloeiaren er schitterend uit.

Prijzen

Als je een grote plant, die al vele jaren ergens in de grond gestaan heeft, koopt, ben je meestal wel wat geld kwijt. Maar het voordeel van siergrassen is dat er ook vele soorten zijn die snel groeien en dus is het geen probleem om een kleiner exemplaar te kopen. Voor een klein(er) exemplaar kan je al voor € 5,- klaar zijn. Een iets groter exemplaar, wat vaak bij de aanleg van een tuin net iets meer laat zien, is al te koop voor € 10,- of € 12,-.
Ga goed om met je geld en bekijk wat je wilt spenderen en hoe je je geld wilt spenderen.

De soorten in grote lijnen

Groeiwijze

Siergrassen kunnen uitlopend of polvormig zijn. Polvormige siergrassen groeien in mooie pollen. Ze combineren prima met andere vaste planten en zullen niet snel overheersen. Ze groeien slechts langzaam. Woekerende siergrassen daarentegen verspreiden zich door middel van ondergrondse uitlopers en kunnen daardoor agressief en overheersend zijn. Deze siergrassen zijn absoluut erg mooi, maar zijn moeilijk te combineren in een goed gestileerde tuin. Het delen/scheuren van siergrassen is mogelijk, maar doe dit voordat de plant gaat groeien (het voorjaar dus) of laat in het seizoen. Bekijk goed dat dat wat terugzet wordt wel voldoende “oogt” en geen kale plekken laat zien.

Het koude seizoen

De siergrassen die hieronder vallen beginnen in het vroege voorjaar al te groeien en houden deels hun groene kleur in de winter. Deze grassen houden een goede bladkwaliteit als de temperatuur niet te hoog wordt en ze in de droge periodes voldoende water krijgen. Het onderhoud van deze soorten is minimaal. De dode bladeren verwijderen en meer niet.

Enkele grassen uit dit segment;
  • Briza media
  • Deschampsia
  • Stipa gigantea
  • Koeleria glauca
  • Sesleria

Het warme seizoen

Deze siergrassen doen het het beste in de warme periodes van het jaar en houden stand in de warme en droge periodes van het seizoen. De kleur van deze grassen is over het algemeen iets “valer” dan de andere siergrassen, maar ook erg mooi.
  • Imperata cylindrica
  • Arundo donax
  • Pennisetum sp.
  • Panicum virgatum

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Siergrassen vullen de tuin aan"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!