InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Siergrassen: een aanwinst voor iedere tuin

Siergrassen: een aanwinst voor iedere tuin

Siergrassen: een aanwinst voor iedere tuin Siergrassen zijn verkrijgbaar in alle soorten en maten en kunnen zodoende in grote en kleine tuinen worden toegepast. Ze zijn vaak het hele jaar mooi, ze wuiven met de wind heen en weer en als zonnestralen op de bewegende grassen schijnen geeft dat prachtige effecten. Siergrassen zijn verkrijgbaar in de kleuren groen, groen met witte of gele strepen, blauw, goudgeel, bronskleurig en bruin tot rood. Het mooiste effect wordt verkregen als grassen in grote hoeveelheden worden aangeplant, maar ze kunnen ook prima als accentplant in de tuin worden toegepast.

Siergrassen voor de tuin

Standplaats van het siergras

Het kiezen van het juiste gras voor de tuin zou niet alleen moeten worden bepaald door wat je leuk vindt. Wil het gras mooi aanslaan en zich voor langere tijd goed op zijn plaats voelen, dan moet bij de keuze rekening worden gehouden met het klimaat, de grond (natte of juist heel droge grond), de kwaliteit van de bodem en de standplaats (hoeveel uren zon is er aanwezig).

Het planten van siergras

Grasplantjes worden meestal aangeboden in een plastic bloempotje en hebben hun groei onder optimale omstandigheden doorgebracht, met voldoende zonlicht, water en de juiste hoeveelheid mest. Om ze in je eigen tuin gemakkelijk te laten aanslaan, is het aan te raden jonge plantjes te planten. Deze zullen zich gemakkelijker voegen naar de nieuwe omstandigheden dan grote volwassen grassen. Kijk bij het kopen of het wortelgestel van de plant goed ontwikkeld is met veel wortelhaartjes.

Maak een plantgat dat minstens twee keer zo groot is als het volume van de kluit van de plant. Zorg dat de bovenkant van de kluit op dezelfde hoogte komt te staan als de omringende grond. Wordt er in de herfst geplant, dan is de grond meestal vochtig genoeg. Bij planten in het voorjaar moet regelmatig water worden gegeven.

Let bij het planten op de onderlinge afstand tussen de planten. De kleine plantjes moeten zich nog ontwikkelen en hebben hiervoor voldoende ruimte nodig.

Verzorging van siergrassen

Bemesten is zelden nodig. De meeste grassoorten houden meer van een voedselarme dan van een voedselrijke grond. In de meeste tuinen is de grond dan ook voedselrijk genoeg.

Onkruid kan het best regelmatig tussen de grasplantjes verwijderd worden. Ze kunnen beter groeien zonder de concurrentie van het onkruid en als het onkruid in de kluit gaat groeien, kan het nog redelijk gemakkelijk verwijderd worden als het onkruid nog klein is.

Snoei is bij grote grassen over het algemeen in het voorjaar nodig. De afgestorven halmen worden verwijderd, zodat de jonge scheuten zich goed en snel kunnen ontwikkelen. Het is verstandig om handschoenen te dragen, want het gras kan zo scherp zijn dat het sneetjes in de handen en armen achterlaat.

Enkele siergrassoorten

Cortaderia of Pampasgras

Dit gras wil graag in de volle zon staan en wordt gemiddeld erg groot. Het wordt vaak aangeplant midden in een groot grasveld en krijgt in de late zomer grote veerachtige pluimen. In bloei kan de plant wel een hoogte van 3 meter bereiken. Het groenblijvende blad staat in het begin vaak rechtop, maar gaat later afhangen tot op de grond.

Miscanthus sinensis Zebrinus

Dit groene gras met dwarse gele strepen wordt ongeveer 1,5 m hoog. In het najaar komen er crème-kleurige bloemen in het gras die tot in de winter aan de plant blijven zitten. Het gras is groenblijvend, staat graag in de zon of halfschaduw en houdt van vochtige, waterdoorlatende grond.

Carex of zegge

Er zijn veel soorten Carex, die allen laagblijvend zijn. De meeste zijn groenblijvend en ze kunnen goed worden toegepast als bodembedekkers. Carex is in veel verschillende bladkleuren verkrijgbaar als geel, groen, bruin, bontgekleurd en rood/oranje. De grassen staan graag in zon of halfschaduw in vochtige, waterdoorlatende grond.

Hakonechloa macra

Dit siergras kan goed langs paden worden toegepast, vanwege de overhangende groeiwijze. Het gras is verkrijgbaar met groen, geel en bontgekleurd blad. De plant staat graag in de zon of halfschaduw in vochtige, waterdoorlatende grond. Het gras kan tot 1 meter hoog worden, maar blijft meestal wat lager.

Imperata cylindrica Red Baron of Japans bloedgras

Dit gras kan het best in de volle zon worden geplaatst. Het zachtgroene gras zal dan later in de zomer prachtige rode kleuren aan de toppen van het blad laten zien. Het gras wordt gemiddeld 50 cm hoog.

Pennisetum alopecuroides of lampenpoetsersgras

Dit siergras wordt tot 1 meter hoog en krijgt in september en oktober prachtige aaibare pluimen. Het gras houdt van een zonnige plek en waterdoorlatende grond.

Phalaris arundinacea of kanariegras

Dit gras kan tot 1,5 meter hoog worden en staat graag op een zonnige plek in de zon. De plant krijgt smal puntig groen blad en in juli en augustus komen er aarvormige pluimen aan het gras. Mooi gras voor in de border.

Stipa of vedergras

Dit gras verdraagt droge grond goed en staat graag in de volle zon. Het gras krijgt in juli en augustus luchtige pluimen, die met de wind mooi op en neer wuiven. Dit effect is op zijn mooist als het gras in grote hoeveelheden is aangeplant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Siergrassen vullen de tuin aanSiergrassen vullen de tuin aanSiergrassen zijn niet meer weg te denken uit het beeld van de tuin. Ze zijn er in tientallen soorten, kleuren en maten,…
Planten voor op het winterterrasPlanten voor op het winterterrasDe zomer is voorbij. Alle potten met eenjarige zijn leeggemaakt en het terras is kaal. Dit staat natuurlijk wel netjes e…
Gras en belangrijkheid voor mens en dierWat zou de wereld er anders uitzien zonder gras. We hebben er dagelijks mee te maken en dat begint vaak al in de eigen t…
Pampasgras in de tuin en in huisPampasgras in de tuin en in huisPampasgras wat ook wel eens Spaanse pluimen of ook wel witte pluimen (ze zijn er ook in zacht roze tinten) genoemd worde…
Experimenteren met plant en pot combinatiesExperimenteren met plant en pot combinatiesMet een paar potten en bakken breng je sfeer en kleur in je tuin. De beplanting kun je aanpassen aan de seizoenen. Potte…
Bronnen en referenties
  • Boek: Siergrassen Een tuin vol beweging ISBN 1090-438-1643-4
  • http://plantnu.nl/siergrassen

Reageer op het artikel "Siergrassen: een aanwinst voor iedere tuin"

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 11-10-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!