InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een huisje op een volkstuinpark

Een huisje op een volkstuinpark

Een huisje op een volkstuinpark Samen met mijn man heb ik een tuinhuisje op een volkstuinpark. Veel mensen denken dat het ouderwets is en dat er alleen maar groente en fruit wordt geteeld. Maar dat is al lang niet meer zo. Tegenwoordig worden volkstuinen meer gebruikt voor de sier en als vakantiehuisje dan als nutstuin (tuin die speciaal voor aardappelen, groente en fruit teelt is).

Het tuinpark

De officiële omschrijving van een volkstuin is:
Een volkstuin is een stukje grond waarop men siergewassen en/of groente mag telen en waarop men veelal ook nog een huisje mag plaatsen, waarin men dan kan overnachten in de periode van april tot oktober. Het belangrijkste aspect van een volkstuin is echter "het tuinieren". Als men een volkstuin huurt zal men zich er dus terdege van bewust moeten zijn dat de tuin op de eerste plaats komt.

Tuinieren in de volkstuin is een actieve recreatie waarbij de werkzaamheden zich niet alleen beperken tot de eigen tuin, maar uitstrekken tot het terrein van het gehele tuinpark. Gelukkig blijft er dan nog voldoende tijd over om te genieten van een welverdiende rust.

Veel tuinparken hebben een aardige geschiedenis. De volkstuinpark Ons Lustoord waar ik zit bestaat al ruim 90 jaar. Dit tuinpark is opgericht in 1922 en bestaat uit 314 tuinen. Een gemiddelde tuin is 280 m2. Er mag een huisje op neergezet worden van maximaal 28 m2 en een schuur van maximaal 6m2. Gemiddeld ben je zo een 550,- tot 750,- per jaar kwijt aan tuinlasten.

Ons Lustoord ligt samen met nog drie andere tuinparken in Amsterdam Zuid-Oost vlak bij de Johan Cruijff Arena. Met evenementen worden de tuinparken afgesloten met slagbomen. Omdat je rond de tuinparken gratis mag parkeren, wordt er via het afsluiten voorkomen dat er wanparkeerders hun auto's er gaan plaatsen. Alleen mensen met een tuinhuisje op een van de tuinparken kunnen door de slagbomen heen omdat ze een speciale kaart hebben.

Het tuinhuisje

Op het tuinpark staan dan ook echt alleen tuinhuisjes, wel of niet zelf gebouwd, en geen caravans. Noem een tuinpark ook echt geen camping, want je krijgt geheid ruzie met een tuinder. Een tuinhuisje is voorzien van een septic tank die onder de grond geplaatst is. Elektriciteit verkrijgen we door zonnepanelen die onze accu's opladen. We moeten dus voorzichtig zijn met bijvoorbeeld tv kijken want op=op. Gas hebben d.m.v. gasflessen. Het kan dus wel eens gebeuren dat je tijdens het douchen koud water krijgt. Doordat de gasfles leeg is, is je geiser niet meer in staat je douchewater te verwarmen. Ook de koelkast draait op gas. We moeten er dus altijd voor zorgen dat we genoeg reserve gasflessen hebben.

Geen luxe

Als je van luxe houdt is een tuinhuisje niets voor jou. Op een volkstuin moet je alles zelf doen en dat betekend ook je tuin bijhouden. Tegenwoordig zijn bijna alle tuinen siertuinen. Alleen de echt oude tuinders willen nog wel een een groentetuin hebben. Ook heb je op een tuincomplex verplicht werk. Dit houdt in dat je 4 keer per jaar 3 uur onderhoud pleegt aan het complex. Vind je dit niks, dan kan je bijvoorbeeld ook een aantal keer per jaar achter de bar gaan staan in het clubhuis. Als er plaats is in het bestuur, kan je ook een bestuurlijke functie gaan bekleden. Vind je het leuk om met kinderen te werken, dan kan je ook activiteiten met kinderen gaan doen. Een tuincomplex is niet op winst gericht, de meeste activiteiten worden door vrijwilligers gedaan.

Veel activiteiten

In de zomermaanden worden er veel activiteiten georganiseerd voor klein en groot. Dit varieert van knutselavonden voor de kids tot fietspuzzeltochten voor de volwassenen. Dit gaat meestal gepaard met een kleine bijdrage. Maar dan wordt er wel alles geregeld zoals een drankje en een hapje. De laatste jaren is er zelfs jaarlijks een kinderkamp georganiseerd.

Volkstuinen worden bedreigd

Helaas worden een aantal volkstuinen bedreigd om te verdwijnen. Gemeente Amsterdam wil uitbreiden met woningen. De grond waar de volkstuinen op staan is zeer waardevol. Er is dan ook een reële kans dat de volkstuinen plaats moeten gaan maken voor huizenbouw. Wanneer de definitieve plannen er zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Dat kan nog van enkele jaren tot nog wel 10 of 15 jaar duren.
Gerelateerde artikelen
Bouwen van een tuinhuisBouwen van een tuinhuisVeel meer mensen dan vroeger laten tegenwoordig een tuinhuisje bouwen. Dit kan zelf worden gebouwd of worden uitbesteed…
De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaienHoewel veel mensen op hun volkstuin louter groenten verbouwen is het aan te raden om ook wat bloemen of bloeiende plante…
Mooie tuinhuisjesMooie tuinhuisjesTuinhuisjes zijn erg in trek, als extra prieeltje of opbergruimte. Dit laatste omdat enerzijds het niet meer van zelfspr…
Eigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeEigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeHeb je altijd al gedroomd van een tuinhuisje in je tuin? Naast het feit dat een tuinhuisje heel functioneel is, zorgt de…
Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenBlokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenAls je een blokhut voor in de tuin koopt, dan kun je kiezen voor het geheel zelf ontwerpen en opbouwen van een blokhut o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Omejelle, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.bondvanvolktuinders.nl
  • www.onslustoord.nl

Reageer op het artikel "Een huisje op een volkstuinpark"

Reacties

Martin Ware, 28-07-2017 20:47 #2
'Volkstuinen worden bedreigd'. Ik zit er aan te denken een tuinhuisje aan te schaffen. Weet u wat er gebeurt als de gemeente besluit de tuinparken te 'laten verdwijnen'? Verlies ik dan het geld wat ik in mijn huisje heb gestopt? Reactie infoteur, 25-09-2017
Hallo,
Ik moet u het antwoord schuldig blijven. De kans bestaat dat de eigenaar uitgekocht gaat worden. Maar of degene dan schadeloos is, zet ik mijn vraagtekens bij.

Taco1960 (infoteur), 13-03-2008 10:51 #1
Bij veel volkstuinderijen kan je zaden tegen zogenaamde ledenprijzen inkopen, wat weer veel geld scheelt in de portemonnee. Zelf heb ik geen volkstuin, maar stuur wel regelmatig zaden naar familie/kennissen in het buitenland. Kan ik als niet-lid ook goedkoop zaden inkopen? Reactie infoteur, 13-03-2008
Hallo Taco,
Zover ik weet kan je bij ons niet extra goedkoop zaden inkopen. Maar het gebeurd wel regelmatig dat we zaden onderling willen ruilen (nog goedkoper). Maar dat moet er echt gewacht worden tot de planten zaden hebben aangemaakt. Of je moet mensen treffen die de zaden een winter hebben overgehouden.

Dit gebeurt trouwens niet alleen op mijn volkstuinpark, maar op meerdere. Een volkstuinpark is een openbare gelegenheid, dus je bent altijd vrij om langs te komen. Over 3 weken begint het seizoen weer (1 april). Misschien kan je dan eens een volkstuinpark bezoeken! Maar de eerste 6 weken zijn nog wel aardig tam hoor. Vanaf half mei, begint het weer steeds drukker te worden.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 30-08-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!