InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaien

De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaien

Hoewel veel mensen op hun volkstuin louter groenten verbouwen is het aan te raden om ook wat bloemen of bloeiende planten neer te zetten. Dit heet combineren van groenten en bloemen. Omdat bloemen insecten aantrekken zoals bijen, zorgen zij namelijk voor de broodnodige bestuiving. Veel planten moeten namelijk wel degelijk bestoven worden, willen zij vrucht geven of goede groenten. De combinatie van bloemen en planten geeft bovendien een vrolijk resultaat. Combineren dus op de volkstuin. Bovendien zijn insecten zoals lieveheersbeestjes en larven van bepaalde vliegen enorme goede gewasbeschermers. Zij zorgen er voor dat luis direct wordt opgegeten en dat voorkomt veel problemen. Bovendien hoeven daardoor niet allerlei (schadelijke) middelen gebruikt te worden om ongedierte te weren.

Goede kruiden

Kruiden die heel goed zijn voor de volkstuin door hun geur, doordat ze de grond vochtig houden en de omgeving van andere planten gezond. Dit zijn:
  • Tijm
  • Oregano
  • Bieslook
  • Hysop
  • Rozemarijn
  • Lavendel
  • Duizendblad

Beschermende kruiden en bloemen

Ook zijn er een aantal kruiden en bloemen die veel goed doen voor anderen planten. Dit zijn ondermeer:
  • Koriander bevordert de groei van bijna alle andere planten
  • Afrikaantjes gaan aaltjes in de grond tegen als ze in de buurt van knolgewassen, bonen, sla en bleekselderij staan
  • Goudsbloem- verjaagt mieren en lokt larven die gek zijn op bladluis

Combinatieteelt

Ook combinatieteelt is een goede manier om de productie van de volkstuin te verhogen. Aan de ene kant wordt er ruimte door bespaard, aan de andere kant beïnvloeden ze elkaars groei enorm of ze hebben voorkeur voor dezelfde soort bodem.

Groenten die het samen heel goed doen zijn:

Bieten en kool
  • Spinazie en bloemkool
  • Bonen en aardappelen
  • Worteltjes en erwtjes
  • Wortel en ui
  • Tomaat en ui
  • Bonen en bonenkruid
  • Aubergine en sperziebonen
  • Knoflook en aardbei
  • Knolvenkel en sla
  • Pompoen en maïs
  • Prei en wortel
  • Rode biet en dille
  • Radijs en spinazie
  • Tomaat en knoflook
  • Veldsla en witte ui

Vals zaaibed

Een leuk trucje om ongewenst onkruid in het begin van het seizoen weg te werken is het valse zaaibed. Dit wordt al heel lang gebruikt door boeren. Wie de volkstuin klaar maakt voor het zaaien, zorgt er ook voor dat er een hele goede basis wordt gelegd voor het ontkiemen van onkruidzaad. Om dat te voorkomen wordt de natuurlijk op de volgende wijze om de tuin geleid: Vroeg in het voorjaar de grond zo prepareren alsof het lijkt dat er gezaaid gaat worden. Dit echter niet doen. Na 10 tot 15 dagen wachten, komen de jonge onkruidplanten al tevoorschijn. Door de grond los te maken worden de jonge plantjes onkruid gedood en vermengen zij zich met de grond. Nu is de bodem een tijdje onkruidvrij en kan het echte zaaiwerk beginnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloemen in het modebeeldBloemen in het modebeeldBloemen in de mode kunnen helemaal super zijn, maar je kunt er ook enorm de plank mee misslaan. Voorzichtig zijn als je…
De volkstuin: wat verbouwen en welk zaad?Wie wil zorgen voor een goede oogst op zijn volkstuin heeft goede zaden nodig. Maar wanneer is zaad voor de volkstuin kw…
Zaden kopen voor de moestuinZaden kopen voor de moestuinVeel mensen hebben een moestuin in Nederland. Een belangrijk onderdeel daarvan is het inzaaien van zaden, wat elk voorja…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Dianthus Kahori: geurende bloemen, groenblijvend, winterhardDianthus Kahori: geurende bloemen, groenblijvend, winterhardDe Dianthus Kahori is een anjer die in 2007 is geïntroduceerd in ons land. Kahori betekent geurend en dat past goed bij…
Bronnen en referenties
  • ABC van de groentetuin - Deltas Praktisch handboek voor de beginnende tuinier - Deltas Zelf groenten kweken - Renate Hagenouw

Reageer op het artikel "De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaien"

Reactie

Toussaint, 12-11-2013 11:18 #1
Ik heb per 01-01-2014 een volkstuin en wil die inrichten met oude gewassen en teelt technieken. Ook wil ik div soorten insecten en anderen soorten beestjes.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Volkstuin
Reacties: 1
Schrijf mee!