InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bananenplant in de tuin: plaats, groei en overwinteren

Bananenplant in de tuin: plaats, groei en overwinteren

Bananenplant in de tuin: plaats, groei en overwinteren Bananenplanten vind je tegenwoordig overal. Meestal zijn het kleine plantjes van enkele tientallen centimeters hoog die verkocht worden als sierplant voor binnenshuis, maar waarom zou je ze niet in de tuin planten. Buiten groeit een bananenplant al snel uit tot een heuse boom. Het geeft je tuin onmiddellijk een exotisch karakter en instant vakantiegevoel. Als je er ook nog in slaagt ze succesvol te laten overwinteren heb je over enkele jaren misschien wel je eerste banaantjes.

Standplaats en planten

Eenmaal je een bananenplantje hebt aangekocht, je vindt ze in de meeste tuincentra, is het zaak om de beste standplaats uit te zoeken. Een ruime plaats in de zon is ideaal. Hou er wel rekening mee dat planten die van binnen komen gevoelig zijn voor felle zonnestralen. De reeds bestaande bladeren kunnen verkleuren, maar de nieuw gevormde bladeren zullen fris groen blijven. Door de grote, dunne bladeren is de bananenplant wel gevoelig voor wind. Hij zal niet breken, maar de bladeren scheuren snel en dit oogt natuurlijk minder fraai. Een beschutte plek uit de wind is, ook met het oog op de winter ideaal.

Maak voor het planten een gat in de grond dat minstens twee keer zo diep is als de wortelkluit van de plant. Vul deze voor de helft op met aarde en hydrokorrels. Hierdoor ontstaat een losse bodem waarin de plant goed kan wortelen. De hydrokorrels nemen water op, terwijl het overtollige water gemakkelijk wegloopt. Een bananenboom is namelijk erg gevoelig voor wortelrot. Het kan dus ook helpen de banaan op een wat hogere plaats in de tuin te zetten.

Groei en verzorging

Een bananenplant bestaat uit een schijnstam waaruit de bladeren zich één voor één ontwikkelen. Pas als het hele blad te voorschijn is gekomen, ontvouwt het zich. Hierna ontwikkelt zich meteen een volgende. De wortels zijn rizomen of wortelstokken. Hierop ontwikkelen zich zeer eenvoudig nieuwe uitlopers. Deze kan je afsteken en elders planten.

Verder vraagt een bananenplant in de tuin weinig verzorging. Zie er wel steeds op toe dat hij voldoende water heeft. Zeker een pas aangeplante banaan heeft veel water nodig. Door de grote oppervlakte van de bladeren verdampt dit namelijk zeer snel. Ook werken ze als soort van paraplu waardoor regenwater niet altijd de wortels bereikt. Als bij droog weer de bladeren doorhangen, moet er water bijgegeven worden. Op warme dagen drinkt een grote bananenplant al snel tot tien liter water. Bemesten kan en de plant is niet kieskeurig wat meststoffen betreft. Snoeien hoeft niet. Je kan beschadigde bladeren wel afsnijden tot aan de stam. Gebruik hiervoor een scherp mes.

Overwinteren

Wil je ooit je eigen banaantjes kweken dan is het van groot belang dat je bananenplant de winter goed doorkomt. Pas na drie à vier jaar zal de plant bloemen, en dus vruchten geven. Bananenplanten zijn vorstgevoelig. De winterhardheid die soms staat aangegeven duidt enkel op het ondergrondse gedeelte, namelijk de wortelstok. De bladeren bevriezen onherroepelijk wanneer de temperatuur twee graden onder nul zakt. De schijnstam kan het iets langer uithouden. Dit hangt ook af van de dikte van de stam en de leeftijd van de plant. Hoe ouder, hoe meer kans op overleven. Ook de temperatuurgevoeligheid van de soort is van groot belang. De Musa Basjoo en de Musa Sikkimensis zijn populaire soorten die een temperatuur tot -20 graden kunnen verdragen. Let er wel op dat dit enkel geldt voor de wortelstok, en niet voor de plant zelf.

Gewoon buiten laten staan

Je kan de plant gewoon buiten laten staan, het hele bovengrondse gedeelte zal de komende lente weer opschieten. Hierdoor begint de plant steeds van nul. Je zal nooit vruchten krijgen, en de kans op bevriezing van de wortelstok is bij strenge winters groot.

Afdekken

Een veelgebruikte manier om je bananenplant buiten te laten overwinteren is afdekken. Snij de bladeren van de stam en plaats een draad rond de stam. Vul deze goed met stro, droge bladeren, papier, … en bedek dit alles met een vliesdoek. Een vliesdoek is bij ieder tuincentrum verkrijgbaar en zorgt ervoor dat de plant nog wel kan ademen, maar dat er geen water door kan. Als de vulling nat wordt, gaat alles rotten of bevriest de plant alsnog. Denk ook aan een afdakje boven de stam tegen neervallend regenwater. Bij koude winters en jonge planten bestaat de kans nog steeds dat de stam bevriest.

Droog binnen

Intensiever, maar doeltreffender is om de plant met wortelkluit en al uit te graven en deze binnen te laten overwinteren. Je kan de bananenplant verpotten en de winter laten doorbrengen als kamerplant, maar bij grotere planten is dit vaak onmogelijk wegens plaatsgebrek. Een andere manier om je plant binnen te laten overwinteren is om hem na het uitgraven niet te verpotten, maar hem zo te bewaren. Snij de bladeren af, en leg stam en kluit op een donkere, vorstvrije plaats. De groei zal stoppen, maar de plant blijft verder leven. Zorg er hier wel voor dat de kluit niet uitdroogt. Af en toe bevochtigen volstaat. Als de kans op nachtvorst verdwenen is, plant je hem weer buiten. Vanuit de stam zullen dan snel nieuwe bladeren te voorschijn komen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Bananen behoren eveneens tot de consumeerbare fruitsoorten. Bananen hebben, ondanks het gegeven dat ze tot de consumeerb…
Feiten en fabels over bananenEen banaan is een vrucht, afkomstig van de bananenplant. Het heeft een langwerpige, licht gebogen vorm en is geel. De ba…
De banaan, een gezonde vrucht met de uitsterven bedreigtDe banaan, een gezonde vrucht met de uitsterven bedreigtDe banaan is de meest populaire fruitsoort in de wereld. In Nederland is de banaan één van de vele fruitsoorten waar uit…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ’s werelds gr…
Drie verrukkelijke bananencocktailsDrie verrukkelijke bananencocktailsDeze drie drankjes zijn juweeltjes in de wereld van de cocktails. Beroemde sapjes waarvan de typische bananensmaak helem…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bananenplant in de tuin: plaats, groei en overwinteren"

Reacties

Patrick Frankenne, 07-08-2018 23:41 #10
Beste,

Ik heb een bananenplant in de pot en zou hem graag in de volle grond willen inplanten.
Wanneer mag ik deze inplanten… Welke maand?
Met vriendelijke groet

Bas Koevoets, 13-10-2017 11:16 #9
In welke maand moet de bananenboom tot aan de grond worden afgesneden?

Klaas Reinders, 24-08-2017 21:31 #8
Ik heb voor het 2e jaar bananen planten. Vorig jaar een plant van 4 jaar oud gekregen en direct banaantjes gehad dus die kwam dit jaar niet meer terug. Wel heb ik nu 13 stekken 2 van vorig jaar en 8 nieuwe dus. Wanneer is het beste om het te verstekken? Ze zijn al bijna een meter hoog.

Yvonne Ackers, 06-07-2017 09:41 #7
Goedenmorgen. ik heb een vraag. ik heb een banaan in mijn tuin voor het vierde jaar. het zijn er twee aan elkaar/naast elkaar. is het niet beter om de scheut eraf te halen om de groei van de "hoofdboom" te bevorderen? Alvast dank. mvg Yvonne Ackers

Nico Kers, 03-11-2016 14:59 #6
Ik heb al jaren een bananenboom in de kas. Doet het goed maar de baantjes blijven klein, en de paarse bloem die er aan hangt: hoe lang moet hij blijven zitten?

Erik Graumans, 19-09-2016 15:30 #5
Geachte.
Ik heb ongeveer een jaar of 3 een bananenboom in de tuin. Heeft nu 3 vruchten eraan hangen. Erg mooi en leuk om te zien maar hoe moet het als het winter wordt? Zijn nu nog klein. Moet ik deze laten hangen en al het blad eraf halen? Heeft nu reeds 3 winters overleefd dankzij het inwikkelen ervan. Reactie infoteur, 03-10-2016
Hallo, fijn om te horen. Normaal sterft je banaan na het dragen van vruchten. Maar ik neem aan dat je wrs wel voldoende jonge scheuten hebt. Deze kan je dan laten overwinteren zoals je voorgaande winters hebt gedaan.

Wim, 23-07-2016 21:08 #4
Hoi ik heb bananenplanten in mijn tuin waarvan er een op dit moment bloeit en bananen vormt. Erg bijzonder en grappig om te zien hoe die groeien. Ben wel nieuwsgierig of dit vaker voorkomt in Nederland.
Groetjes Wim

Manshoven Freddy, 06-07-2016 17:56 #3
Ja mijn bananen boom staat nu al vijfjaar buiten in volle grond, ik heb dit jaar voor de eerste keer een bloem in de boom. Ik zie de kleine banaantjes al hangen, het zou 12 weken duren eer ik kan plukken. Het is een echte beleving om te zien hoe vlug hij al aan de volgende tros bezig is, er hangen er al drie trosjes aan. Elke dag komt er een bij maar geen bladeren meer. Ik zit hier in volle verwachting hoe dit gaat aflopen.

Jeroen V., 02-05-2016 12:15 #2
Ik heb mijn banaan succesvol buiten laten overwinteren, sterker nog, de bananen en de kolf groeien gewoon verder nu. Hij staat er deze zomer 4 jaar in en is nu op ongeveer 2,75 M uit de winter gekomen.

Van Aken à Didier, 17-09-2015 11:53 #1
Graag alles over de plant in grote pot die ik in de winter kan binnenzetten, zijn er man. En vrouwelijke planten. Hoe gebeurt de bevruchting? Reactie infoteur, 21-09-2015
Een bananenplant heeft twee soorten bloemen. (Het lijkt één bloem) Maar de mannelijke en vrouwelijke bloemen komen dus samen voor op dezelfde plant. Zodat ze zo dicht op elkaar zitten, gebeurt de bevruchting dan ook vanzelf. Houd er wel rekening mee dat je enkele jaren moet wachten op eventuele bloemen en niet iedere soort even gemakkelijk tot bloemen komt. Denk aan een periode waarin ongeveer 45 nieuwe bladen worden aangemaakt (=minstens 3 jaar) De vruchten van de veelvoorkomende basjoo zijn ook niet eetbaar. Na de bloem zal je boom ook afsterven, maar normaal heb je tegen dan alweer genoeg nieuwe scheuten.

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 18-11-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 10
Schrijf mee!