InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Heesters - Magnolia, Rododendron en Sering

Heesters - Magnolia, Rododendron en Sering

Heesters - Magnolia, Rododendron en Sering Deze heesters hebben met elkaar gemeen dat ze alle drie bloeien met bijzondere bloemen. De Magnolia met zijn grote tulpvormige bloemen in witte en roze tinten die elke lente een blikvanger is in de tuin. De rijkbloeiende Rododendrons vallen op door de enorme variatie in kleuren en tinten die deze struiken vertonen. De Seringen hebben heerlijk geurende bloempluimen in het wit, paars, roze en blauw.

Magnolia - Beverboom

Magnolia soulangeanaMagnolia soulangeana
De Magnolia wordt ook wel tulpenboom genoemd, maar de Nederlandse naam van de Magnolia is Beverboom. Magnolia's kunnen uitgroeien tot bomen van wel twintig meter. Ze zijn bladverliezend en bloeien al eind maart of begin april met prachtige grote, tulpvormige bloemen in de kleuren wit, roze en paarsroze. De bloemen vallen nog meer op aan de kale takken waaraan de bladeren pas later verschijnen. De meest bekende is de Magnolia soulangeana die ongeveer zes meter hoog en zes meter breed wordt. Een compactere soort is de Magnolia stellata (Stermagnolia) die drie meter hoog en drie meter breed wordt. Deze winterharde heester heeft stervormige witte of lichtroze bloemen en is goed geschikt voor de kleinere tuin. Een andere compacte soort is de Magnolia liliiflora 'Nigra" met roodpaarse bloemen in mei. De Magnolia acuminata 'Kinju' bloeit in april/mei met grote gele bloemen. Zet de Magnolia op een zonnige plek op goed doorlatende vruchtbare grond. Snoeien kan het best gebeuren na de bloei. Magnolia's zijn mooi te combineren met varens, vergeet-me-nietjes of cyclamen. Ook bloembollen zoals narcissen, botanische tulpen en krokussen passen goed bij de magnolia. De Magnolia is vernoemd naar de Franse botanicus Pierre Magnol.

RododendronRododendron

Rhododendron - Rododendron

Dit is een groot en uitgebreid geslacht van grote, hoge boomachtige struiken tot heel kleine soorten die in de rotstuin passen. Ze behoren tot de heifamilie (Ericaceae) en er zijn zowel groenblijvende als bladverliezende soorten. Er zijn winterharde en niet-winterharde Rhododendrons en de azalea's behoren ook tot dit geslacht. De naam Rhododendron is afgeleid van de Oudgriekse woorden 'rhodos' (roos) en 'dendron (boom). De planten komen vooral voor in het gebied rond de Zwarte Zee, Klein-Azië, Noord-Amerika, Kaukasus,China, Japan en Taiwan. Een goede standplaats voor Rododendrons is in lichte schaduw, bijvoorbeeld onder een boom of onder een hoge struik. Ze hebben vruchtbare, zure grond nodig die vochthoudend is. De grond moet een pH (zuurtegraad) hebben van 4,5 - 5 of lager. De bloemen en kleuren van deze planten zijn vaak indrukwekkend. Ze hebben glanzende groene bladeren die bij sommige soorten behaard zijn. Ze bloeien met trossen in de lente en vroege zomer. De grootte en de hoogte van Rododendrons kan behoorlijk variëren, dus is het goed opletten bij de aanschaf hiervan. Snoeien kan direct na de bloei maar dit is alleen nodig als de struik te groot is geworden. Van nature heeft de Rododendron een mooie groeivorm. De Rododendron combineert goed met andere zuurminnende planten zoals camelia, pieris en heide. De soorten die bladverliezend zijn combineren mooi met voorjaarsbollen zoals tulpen en narcissen.

Sering - Syringa

De Sering hoort tot de Oleaceae (olijffamilie) en is vooral bekend vanwege de geurige trossen bloemen die in mei aan de heester verschijnen. De gewone Sering, de Syringa vulgaris, groeit uit tot een flinke heester of een kleine boom. Hij komt oorspronkelijk uit het Balkangebied en wordt wel zes tot zeven meter hoog. Ze zijn er in de kleuren paars, lila en wit en deze heester is aantrekkelijk voor vlinders en bijen. Plaats Seringen in goed doorlatende grond op een zonnige plek. Snoeien kan het best direct na de bloei gebeuren en bemest de Sering in het voorjaar. Een aantal van de variëteiten van de gewone Sering zijn:
  • 'Andenken an Ludwig Späth - Deze Sering heeft paarsrode bloemen met pluimen van dertig centimeter. De variëteit is vernoemd naar de kweker
  • 'Charles Joly' - Met dubbele purperrode bloemen
  • 'Congo' - Paarse variëteit die drie meter hoog wordt
  • 'Firmament' - Met lilablauwe bloemen die uit roze knoppen verschijnen
  • 'Madame Lemoine' - Deze sering heeft opstaande witte pluimen van twintig tot dertig centimeter
  • Primrose - Witgele sering met enkelbloemige geurende puimen
  • 'Sensation' - Paarsblauwe bloempluimen met een wit randje
  • 'Silver King'- Met unieke zilverachtige lavendelblauwe kleur bloemen
  • 'Vestale'- Met heerlijk geurende witte bloemen
  • 'Violet Glory' - Met intens violet gekleurde bloempluimen
  • 'Wedgwood Blue' - Zacht lavendelkleurige bloemen die wat lijken op de bloemen van de blauwe regen klimplant
  • 'Wonderblue - Sering met bleekblauwe bloemen die halverwege de lente bloeit

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://greenfingersonline.nl/tuinplanten/heesters/magnolia
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rododendron
  • De grote tuinencyclopedie - Andrew Mikolajski
  • http://www.willowwoodarboretum.org/content/lilacs-willowwood-0

Reageer op het artikel "Heesters - Magnolia, Rododendron en Sering"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 26-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!