InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen - theehybriden

Rozen - theehybriden

Rozen - theehybriden Theehybriden, die vroeger ook wel theerozen of edelrozen heetten, worden ook grootbloemige rozen genoemd. Ze zijn er in ontelbare kleuren en geuren, van de kersrode 'Dame de Coeur' en de roomgele 'Elina tot de perzikroze 'Warm Wishes'. De bloemen van deze theehybriden zijn soms spectaculair, vanwege de grootte maar vooral ook de elegante bloemvormen die de roos tot zo'n geliefde bloem maakt.

Theehybriden

Theehybriden stammen af van de Rosa 'odorata' en de Bourbonroos. De eerste theehybride kwam in 1867 op de markt onder de naam 'La France' van de Franse kweker Guillot. Ze bloeien met gevulde, mooie grote bloemen op één stengel en ook zijn de bloemknoppen vaak prachtig om te zien. Als ze lange stelen hebben worden ze vaak als snijbloem gebruikt en in de tuin zijn ze geschikt als struik in de rozenborder of in combinatie met vaste planten of heesters. Deze grootbloemige rozen kunnen wat gevoeliger voor regenachtig weer zijn dan bijvoorbeeld trosrozen, vooral bij een langdurige regenachtige periode. Daar staat tegenover dat ze tot aan het begin van de winter bloeien en de trots van een tuin kunnen zijn.

Rosa 'Dame de Coeur'Rosa 'Dame de Coeur'
Rosa 'Elina'Rosa 'Elina'
Rosa 'Warm Wishes'Rosa 'Warm Wishes'

Roos 'Dame de Coeur'

Deze kersrode, mooi gevormde en heerlijk geurende roos uit 1958 is een kruising van de rozen 'Peace' en 'Independence'. Deze oude theehybride is geschikt is voor de border en als snijbloem. Dame de Coeur is een winterharde, robuuste roos met een flinke groeikracht en een van de gezondste grootbloemige rozenstruiken. De roos bloeit van juni tot oktober, wordt 80 tot 100 centimeter hoog en houdt van een humus- en voedingsrijke tuingrond. De Dame de Coeur heeft een bossige groei, de bladeren zijn glanzend donkergroen en de roos is goed ziekteresistent. Voor een rozenperk een stuk of negen struiken of meer planten.

De roos is helderrood in knop en wordt donkerrood bij volledige openstand met een diameter van tien tot vijftien centimeter. Het is een roos met een rijke kleur maar de Dame de Coeur past goed tussen de vaste planten in de border . De roos planten in zon of halfschaduw, op een luchtige plaats. In de lente tot éénderde terugsnoeien. In combinatie met blauwgroene of grijsgroene siergrassen doet deze roos het goed maar ook met bijvoorbeeld het diepe groen van de buxus.

Roos 'Elina'

Een krachtige en bossig groeiende roos uit 1984 waarvan de roomgele verfijnde bloemen een citroengeel hart hebben en die gekweekt is door de Noord-Ierse veredelaar Dickson. Andere benamingen voor de Elina zijn 'Peaudouce' of Dicjana. De roos is doorbloeiend, zachtgeurend, heeft grote matgroene bladeren en is zowel geschikt om te planten in een groep als solitairplant. Het is een bijzonder mooie snijbloem die prachtig in boeketten en bloemstukken is te verwerken.

Deze bladverliezende plant is breed uitgroeiend en heeft halfgevulde bloemen met een doorsnee van wel vijftien centimeter. Deze roos staat graag op een zonnige plek in vochtige grond en wordt ongeveer een meter hoog. In de lente de beschadigde, dunne en dode takken wegknippen en de gezonde takken flink terugsnoeien. Tijdens de bloei in de zomer de uitgebloeide bloemen weghalen om verdere groei en bloei te bevorderen. De plant combineert mooi met buxus, kattenkruid en lavendel.

Roos 'Warm Wishes'

Een perzikroze roos uit 1994, gekweekt door Fryer, met mooie gevulde bloemen en donkergroen blad dat mooi contrasteert met de kleur van de roos. De knoppen zijn koraalrood en bij het opengaan kleuren de bloemen perzikachtig roze, soms ook wel koperkleurig of oranje genoemd. De roos, die je ook onder de namen 'Exotic' of 'Fryxotic' tegenkomt, heeft sterke stelen en is daardoor een prima snijbloem. De geur van de bloemen is fruitig en de plant heeft een opgaande bossige groei. De winterharde plant staat graag op een zonnige plek op goed bemeste, humusrijke en goed doorlatende vochtige grond. De roos is doorbloeiend, ziektebestendig en wordt tussen de zeventig en negentig centimeter hoog.

De roos regelmatig bemesten om de bloei te bevorderen. Door het tijdig weghalen van de zijknopjes worden de bloemen van de theehybride nog groter. Tijdens de lente, tussen half maart en half april, de plant terugsnoeien en oude takken tot aan de onderstam verwijderen. In 1997 heeft de roos 'Warm Wishes' de prijs 'Gouden roos van de stad 's-Gravenhage gewonnen' op het Rozenconcours van Den Haag.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.jacksonsnurseries.co.uk/rosa-warm-wishes.html
  • http://www.tuinkrant.com/plantengids/rozen
  • Alles over Rozen - Lekturama

Reageer op het artikel "Rozen - theehybriden"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!