InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Roze bloeiende struiken

Roze bloeiende struiken

Roze bloeiende struiken Struiken zijn er vele maten en kleuren. De Sambuccus Nigra Black heeft prachtig donkerpaars blad en krijgt in juni grote roze bloemschermen, opgebouwd uit vele kleine bloemetjes. Deze struik wordt behoorlijk groot en heeft dus veel ruimte nodig. De Syringa Prestoniae 'Miss Canada' krijgt mooie roze/paarse pluimen en bloeit in mei en juni. Snoeien is bij een Sering belangrijk. De Abelia Grandiflora geeft trompetvormige roze bloemen en bloeit van juli t/m september.

Sambucus Nigra Black of Vlier

De Sambucus Nigra Black is een mooie grote struik met donkerpaars blad. In de winter is de struik bladverliezend. De Vlier is winterhard en kan wel 3 tot 8 meter hoog worden en 3 tot 5 meter breed. De takken van de struik zijn halfhoutachtig. De bloemen zijn zachtroze, en zijn in grote getale aanwezig. De struik bloeit in juni. In de zomer vormt de struik zwarte bessen, de vlierbessen.

De Sambuccus Nigra houdt van een zonnige plek, maar gedijt ook in halfschaduw. De Vlier houdt van een humusrijke, vochthoudende, stikstofrijke grond, die niet te droog of te nat is. De PH kan het best tussen de 6 en 7,5 zijn. Vermeerderen van de struik kan gedaan worden door het nemen van stekken in november t/m/ februari. De stekken moeten 25 tot 30 cm lang zijn.
Snoeien van de Sambucca Nigra kan gebeuren tussen november en maart of eventueel na de bloei. Oude struiken kunnen tot op 30- 50 cm boven de grond worden teruggesnoeid. Bij een nog mooie struik kun je zware twijgen terugsnoeien op 2 paar ogen en 6 tot 8 eenjarige twijgen behouden.

De Syringa Prestoniae 'Miss Canada' of Sering

Seringen zijn er in veel verschillende soorten en kleuren, de kleuren wit, purper en roze komen het meest voor. Seringen zijn geschikt voor grote en kleine tuinen. Seringen kunnen erg groot worden, dus het is belangrijk om ze jaarlijks te snoeien. Sommige seringen zijn op stam geënt. De Syringa Prestoniae 'Miss canada' is een erg langzame groeier. De struik heeft kleine, dofgroene blaadjes. Deze sering bloeit met kleine roze/ paarse pluimen in mei en juni. Deze soort is vaak op een stam geënt. Deze Sering houdt van een zonnige plek, maar kan ook in halfschaduw staan. Hij stelt geen bijzondere eisen aan de grond. De grond kan het best redelijk vruchtbaar zijn, goed gedraineerd en bij voorkeur neutraal tot licht alkalisch. Seringen kunnen niet veel wind verdragen en hebben voldoende ruimte nodig. Verder moeten ze regelmatig bemest worden. Een Sering op stam heeft bij de stam mulch nodig om te beschermen tegen hitte en uitdroging.

Snoeien van een Sering kan het best na de bloei gebeuren. Een Sering bloeit op tweejarig hout dus jonge scheuten van het vorig jaar moeten behouden blijven, uitgebloeide scheuten kunnen gesnoeid worden. Het is goed om een Sering ieder jaar te snoeien. Uitgebloeide bloemtrossen kun je na de bloei wegknippen. Een Sering geënt op stam krijgt wel eens uitlopers op de stam, die moet je altijd weghalen. Is een Sering veel te groot geworden, dan kunnen alle takken tot op 30 cm boven de grond gesnoeid worden.

Abelia Grandiflora

De Abelia Grandiflora wordt ongeveer 1.20 meter hoog. Deze struik is half wintergroen en vorstgevoelig.
De Abelia houdt van een plaats in de zon of halfschaduw. Deze struik bloeit van juli t/m september en heeft trompetvormige roze bloemen.

Vermeerderen kan door het nemen van stekken. De struik kan staan op normale grond, die voedselrijk is, vrij droog en licht zuur tot kalkhoudend. De Abelia kan beter niet gesnoeid worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Roze bloeiende struiken"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 16-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!