InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > QuickHedge tuinafscheiding binnen een dag

QuickHedge tuinafscheiding binnen een dag

Om snel een tuin te omheinen en inkijk te voorkomen wordt vaak voor een houten schutting gekozen. Zodra het materiaal in huis is en enige hulp is georganiseerd is het dikwijls een kwestie van een dag hard werken en hij staat er. Wie toch liever in plaats van hout een meer natuurlijke afscheiding wil denkt wellicht jaren te moeten wachten totdat de haag op hoogte is maar dat is niet zo. Er is tegenwoordig een mogelijkheid om ook op één dag een haag te laten plaatsen die meteen op hoogte is. Dat kan met QuickHedge waarmee in een handomdraai een natuurlijke beschutting van een tuin wordt verkregen.

In vijf tot zeven jaar opgekweekt

QuickHedge zijn volgroeide haagelementen van één meter breed. Die hagen worden in speciale kwekerijen in vijf tot zeven jaar tijd opgekweekt tot een hoogte van 1.80 tot 2.00 meter. De jonge plantjes, die uiteindelijk een haagelement vormen, zijn precies op de goede afstand van elkaar geplant. De haag is tijdens het opkweken jaarlijks meermalen door vakmensen gesnoeid waardoor een dichte volwaardige haag is gevormd. Doordat de wortels van de haag steeds bijgewerkt werden zijn de kluiten klein gebleven en hebben zich extra haarwortels gevormd om op een nieuwe plek snel aan te slaan.

Ruime keuze

De kluit van de QuickHedge wordt geleverd in een milieuvriendelijke doos die binnen een maand in de grond afbreekt. Pas als de haagelementen volledig geschikt zijn voor plaatsing bij een klant worden ze afgeleverd waarbij gekozen kan worden uit zon twintig soorten waaronder beuken, fagus, hedera, prunus, taxus en tuja. Na de plaatsing wordt een speciaal druppelsysteem aangebracht waardoor de haag voldoende voeding krijgt.

Tuinafscheiding planten door tuinbedrijf binnen een dag

QuickHedge kan niet zelf geplant worden. Plaatsing moet door een tuinbedrijf gebeuren omdat er voor het planten een speciaal plantenrek noodzakelijk is. Het zijn ook alleen partnerbedrijven die beschikken over deze apparatuur wat verband houdt met de garantie op het systeem. De haag kan ook midden in de zomer geplant worden. Bij het vervangen van een houten schutting kan het nodig zijn dat de grond eerst wordt bewerkt.

QuickHedge behandeling en voordelen

Er zijn zowel bladverliezende als bladhoudende soorten te verkrijgen. Bemesten is net als bij andere planten noodzakelijk, maar de haag heeft niet veel mest nodig omdat hij niet meer hoeft te groeien. Alle QuickHedge soorten zijn winterhard omdat het assortiment is samengesteld uit planten die hier prima groeien en ook op een Nederlandse kwekerij zijn gekweekt. De elementen van verschillende soorten kunnen door elkaar gebruikt worden bijvoorbeeld door een groene en rode beuk af te wisselen. QuickHedge heeft als natuurlijke afscheiding veel voordelen. Het is een filter voor fijnstof dat in elk woongebied aanwezig is, het bindt CO2, het dempt geluid en het is een prima leefomgeving voor allerlei vogels en daardoor een goed voor het milieu.

Plaatsen van de haag op twee manieren

Voor het plaatsen van een QuickHedge moet een sleuf worden gegraven waar de haagelementen van een meter breed in kunnen worden aangeplant. Als het voorwerk van een sleuf graven gedaan is kan het plaatsen van een haag, afhankelijk van het aantal meters, makkelijk in een dag gebeuren. Naast QuickHedge dat geleverd wordt om op die manier te planten bestaat er ook een model dat op andere plaatsen in de tuin kan worden geplaatst waar geen sleuf kan worden gegraven zoals bijvoorbeeld op een met tegels verhard stuk tuin. In dat geval is QuickHedge te verkrijgen in speciale plantenbakken die zo geplaatst kunnen worden en ook geschikt zijn voor tijdelijke projecten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Quickhedge.nl
  • Ewilgro.nl
  • Psmitbv.com
  • Detuin.info

Reageer op het artikel "QuickHedge tuinafscheiding binnen een dag"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!