InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zuurstofplanten voor in de vijver

Zuurstofplanten voor in de vijver

Zuurstofplanten voor in de vijver Zuurstofplanten zijn onmisbaar in de vijver, ze zorgen voor de biologische balans. Is die balans er niet, dan wordt de vijver een groene soep. Er zijn veel verschillende soorten zuurstofplanten, waaronder glanzend fonteinkruid, hoornblad, waterpest, waterranonkel en aarvederkruid. Het beste is om er royaal gebruik van te maken. Als er bezuinigd moet worden op planten, dan nooit op de zuurstofplanten!

Waarom zuurstofplanten in de vijver?

Een vijver hoort helder te zijn, en dat lukt alleen goed als er een biologische evenwicht is. Dat evenwicht kan danig worden ontwricht door bijvoorbeeld veel vissen (uitwerpselen), veel voeren, of afstervend planten materiaal, waardoor er te veel voedingsstoffen in het water komen. Juist hier vervullen de zuurstofplanten een belangrijke taak, want zuurstofplanten nemen deze voedingsstoffen op. In feite zetten ze voedingstoffen in het water om in zuurstof. Zuurstofplanten zijn planten die hard kunnen groeien, en zodoende veel voedingsstoffen opnemen. Zijn er toch te veel voedingsstoffen in het water, dan woekeren de algen, en wordt het water troebel en vies. Het is dus belangrijk dat er ruim voldoende zuurstofplanten aanwezig zijn. Er zijn veel verschillende soorten zuurstofplanten verkrijgbaar, en het beste is om er meerdere soorten van te gebruiken. Een hele goede basis voor de vijver zou het gebruik van in ieder geval een grote hoeveelheid glanzend fonteinkruid zijn, in combinatie met hoornblad en waterpest. Deze zijn alle drie ook vrij goed verkrijgbaar. Zeker niet bezuinigen op zuurstofplanten!

Wat wel belangrijk is voor de groei van zuurstofplanten, is dat het water hard moet zijn. Door bijvoorbeeld intensieve regenval wordt de hardheid verlaagd. Test daarom af en toe het water. Dit kan gewoon bij de meeste tuincentra of vijverspecialisten en zij kunnen toevoegingen voorstellen die het water weer terug brengen naar de juiste hardheid.

De soorten

Glanzend fonteinkruid

Glanzend fonteinkruid is een van de beste, zo niet de beste, zuurstofplant die er is en is eigenlijk onmisbaar in de vijver. Het is aan te raden om in ieder geval van deze zuurstofplant relatief veel gebruik te maken. Glanzend fonteinkruid is een zuurstofplant die vrij groot kan worden, en wanneer deze niet in bakken wordt gehouden, deze via de wortelstok op veel plaatsen stengels met grote groene bladeren vormt. Zeker bij zonnig weer borrelt het zuurstof er in relatief grote hoeveelheden duidelijk zichtbaar uit.

Hoornblad

Ook hoornblad is een hele goede zuurstof producent waar goed gebruik van gemaakt kan worden. Zeker wanneer het water voldoende hard is, vormt deze zuurstofplant al snel grote bossen. Wanneer de bossen enorm beginnen te woekeren is het niet verkeerd om af en toe flink te snoeien in de hoeveelheid. Naast het feit dat grote gedeeltes van een vijver dicht kunnen groeien is het ook zo dat door de enorme omvang van de bossen, de onderkant weinig licht meer krijgt en daardoor afsterven en beginnen te rotten, wat weer niet goed is voor de waterkwaliteit.

Waterpest

Waterpest is ook een hele goede zuurstof producent die eigenlijk niet mag ontbreken. Het is tevens een goede indicator van de waterkwaliteit, de zuurstofplant wil niet in elke vijver goed groeien. Groeit de plant wel goed, dan is in ieder geval de waterkwaliteit dik in orde. Daarnaast heeft de plant nog een goede eigenschap en dat is dat het een stof aan het water afgeeft die de groei van algen remt, een biologische algen bestrijder.

Waterranonkel

De waterranonkel is ook een goede zuurstofplant, die aan het wateroppervlak ook nog kleine witte bloemetjes vormt. Er kan gebruik van deze zuurstofplant worden gemaakt, maar niet te veel. Deze zuurstofplant trekt zich soms na de bloei volledig terug tot aan de wortel, waardoor het lijkt alsof deze is afgestorven. Toch komt deze wel weer terug, maar dat kan soms langer dan een jaar duren, en gedurende deze periode fungeert de zuurstofplant niet als zuurstofplant. Het is dus belangrijk dat van de totale hoeveelheid zuurstofplanten er een niet te grote hoeveelheid waterranonkel gebruikt wordt.

Aarvederkruid

Ook het aarvederkruid is een goede zuurstofplant, die net als waterpest, een stof aan het water afgeeft die de groei van algen remt. Daarnaast vormt deze zuurstofplant tijdens de bloei aan het wateroppervlak kleine rode bloemetjes die als sprieten uit het water steken.

Tot slot

De bovenstaande zuurstofplanten zijn de meest gebruikte, maar er zijn er nog meer die gebruikt kunnen worden, waaronder het gekruld fonteinkruid, de waterviolier en het bronmos. Het beste is, om in ieder geval een basis te gebruiken van glanzend fonteinkruid, hoornblad en waterpest, en daarbij eventueel gebruik te maken van de overige zuurstofplanten, naar keuze, voorkeur of smaak.

Lees verder

© 2014 - 2019 Dgtzelf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuurstofplanten voor in de vijver"

Infoteur: Dgtzelf
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijver
Schrijf mee!