InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geum of Nagelkruid

Geum of Nagelkruid

Geum, met de Nederlandse naam Nagelkruid, is een rijkbloeiende plant die verkrijgbaar is met bloemen in de kleuren oranje, rood en geel. Er zijn verschillende soorten die in hoogte variëren van 15 tot 60 cm. De plant is een goede bodembedekker, die in de winter ook nog groenblijvend is. De bloemen kunnen afgesneden worden om binnen in een vaas te zetten. Bijen en vlinders voelen zich tot de bloemen aangetrokken. Geum is een gemakkelijke plant die graag in zon of halfschaduw staat in licht vochtige grond.

Geum

Geum – Nagelkruid

Geum of Nagelkruid is een bossig groeiende plant, die goed op zijn plaats is in de border of de rotstuin. Het zijn rijkbloeiende planten met vaak halfgevulde bloemen, verkrijgbaar in de kleuren oranje, rood en geel. De bloemen steken aan lange stelen boven het blad uit, de planten bloeien lang door.

Behalve door de lange bloei is deze plant ook interessant vanwege het feit dat het groenblijvende planten zijn, die goed als bodembedekker te gebruiken zijn. Bovendien trekken de bloemen bijen en vlinders naar de tuin. De bloemen van Geum chiloense zijn als snijbloem te gebruiken.

Het planten van Geum

Geum kan in iedere goede voedselrijke tuingrond geplant worden, die licht vochtig is. Bij het aanplanten kan aan het plantgat wat extra turf of bladaarde worden toegevoegd om de plant een extra goede start te geven. De plant kan in de zon of in halfschaduw staan.

Bloei Geum

Er zijn verschillende soorten Geum, met bloemen in de kleuren oranje, rood en geel. Veel van de soorten hebben halfgevulde bloemen. De bloemen staan op stelen boven het blad. De planten bloeien lang door en de bloei is rijk. Vlinders en bijen voelen zich aangetrokken door de bloemen.

Vermeerderen Geum

Vermeerderen kan gebeuren d.m.v. scheuren van oudere planten. Voor de bloei en ontwikkeling van de planten is het goed om iedere drie jaar de plant te delen en de houtige delen te verwijderen.
Geum reptans vormt uitlopers, die kunnen gaan wortelen.

Bemesten

Geef in het voorjaar een bemesting met organische mest.

Enkele soorten Geum

  • Geum borisii: hoogte tot 30 cm, oranje bloemen
  • Geum chiloense Fire Opal; hoogte tot 60 cm, rode halfgevulde bloemen
  • Geum Chiloense Lady Stratheden; hoogte tot 60 cm, gele gevulde bloemen
  • Geum Mrs. Bradshaw; hoogte tot 60 cm, rode halfgevulde bloemen
  • Geum montanum - Bergnagelkruid; hoogte tot 30 cm, gele bloemen
  • Geum reptans – kruipend Nagelkruid; 15 cm hoog, lichtgele bloemen
  • Geum rivale Album – Knikkend Nagelkruid; tot 40 cm hoog, groen witte bloemen
  • Geum rivale Leonard’s Variety; 40 cm hoog, koperkleurige bloemen
  • Geum coccineum Borisii; 40 cm, oranje kleurige bloemen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.plantnu.nl
  • Borderplanten encyclopedie ISBN 903661071-0

Reageer op het artikel "Geum of Nagelkruid"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!