InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tips om de vijver helder te krijgen en te houden!

Tips om de vijver helder te krijgen en te houden!

Tips om de vijver helder te krijgen en te houden! Voor veel mensen is een waterpartij of siervijver het ultieme kroonjuweeltje in de tuin. Een vijver helder krijgen, en houden, is niet moeilijk, maar vergt wel enkele noodzakelijke maatregelen. Gebeurt dat niet, dan wordt de siervijver een groene soep, en wordt het juweeltje een vervelende frustratie. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om een vijver helder te krijgen en te houden.

Hoe ontstaat een troebele vijver

Een troebele vijver ontstaat door een verstoord biologisch evenwicht. Normaal gesproken ruimen bacteriën de afvalstoffen in een vijver op, maar zodra deze de hoeveelheid afvalstoffen niet meer kunnen verwerken, is er onbalans, raakt het water vervuild en wordt het bruin of groen van de algengroei. Groene soep!

Verwijder overtollig plantenresten

Om te voorkomen dat er te veel afvalstoffen in de vijver komen is het verstandig om zoveel mogelijk het afgestorven planten materiaal vroegtijdig te verwijderen. Daarnaast ook de van buitenaf ingewaaide bladeren en ander plantaardig materiaal. Doe dit zeker ook in de herfst bij het winter klaar maken van de vijver, haal zo veel mogelijk van de oude planten weg.

Niet te veel vissen

Neem niet te veel vissen, en zeker niet in het begin. Er zijn diverse vuistregels te vinden op het internet, maar een goed gebalanceerde vijver met veel waterplanten, een filter en een uv-lamp kan zonder problemen veel meer vis bevatten dan een net nieuw opgestarte vijver, zonder hulpmiddelen, die nog niet in balans is. Begin daarom niet met te veel, ook met name omdat enkele vissoorten zich nogal makkelijk en snel voortplanten, zoals de shubunkin. Naarmate de vijver in balans is, en bijvoorbeeld de planten goed beginnen te groeien, dan is het altijd mogelijk om wat meer vissen bij te plaatsen.

Plaats voldoende zuurstof planten

Plaats ruim voldoende zuurstof planten in het water. Zij nemen veel voedingstoffen in het water op, die anders door de algen gebruikt worden. Goede zuurstof planten zijn er veel, maar glanzend fonteinkruid, is een hele goede en bekende zuurstof plant die vrij goed verkrijgbaar is. Daarnaast zijn ook waterpest, hoornblad en waterranonkel goede zuurstofplanten die uitermate geschikt zijn. Per kuub water worden al gauw enkele bosjes zuurstofplanten voorgeschreven, maar bezuinig hier niet op, uiteindelijk zijn ze het meer dan waard.

Zorg voor een goede water kwaliteit met optimale waterwaardes

Door een goede waterkwaliteit met de optimale waterwaardes, kan er makkelijker een goed biologische evenwicht in de vijver ontstaan. Belangrijk zijn de waterhardheid(GH), karbonaathardheid(KH) en de zuurtegraad(PH). Test daarom af en toe het water op deze waardes en stuur eventueel bij waar nodig is. Het water kan gewoon bij de meeste tuincentra of vijverspecialisten getest worden. Door bijvoorbeeld intensieve regenval wordt de waterhardheid verlaagd, waardoor de zuurstofplanten slecht willen groeien. Door extra toevoeging van bijvoorbeeld maërl, wordt de waterhardheid weer verhoogd.

Zorg voor schaduw en niet te veel rechtstreeks zonlicht

Te veel rechtstreeks zonlicht bevordert de algengroei, het is dus belangrijk om te veel direct zonlicht te vermijden. Plaats een vijver dus in eerste instantie op een plek waar deze voor een gedeelte in de schaduw ligt. Is dat niet mogelijk, dan zijn er enkele andere mogelijkheden, zoals het gebruik van een vlonder over een gedeelte van de vijver. Maar ook een goed ontwikkelde waterlelie doet veel en kan al snel een groot gedeelte van het wateroppervlak bedekken. Eventueel kan er een parasol bij de vijver geplaatst worden. Dit laatste klinkt misschien gek, maar is op sommige hete en zonnige dagen geen overbodige luxe.

Plaats een filter

Als een filter een tijdje draait, ontwikkelen zich een enorme hoeveelheid bacteriën in het filter materiaal. Deze breken het te veel aan voedingsstoffen af en geven daarbij, op hun beurt, weer CO2 af aan het water, dat juist weer goed is voor de planten groei. Eventueel is het mogelijk om bij het opstarten van het filter een bacterie cultuur toe te voegen, zodat het filter als het ware wat sneller opgestart wordt. Maar normaal gesproken ontwikkelen zich bacteriën vanuit de vijver met een week of 2 zich vanzelf ruim voldoende in het filter.

Gebruik een uv lamp

Een uv-lamp zorgt er voor dat de zweefalg die in het water zit en het water zo troebel maakt, gedood wordt. Ze sterven af, en worden vervolgens op een natuurlijke manier afgebroken, gedeeltelijk in het filter. De opbrengst van een uv-lamp neemt wel af na verloop van tijd, en voor een optimaal resultaat dient deze jaarlijks vervangen te worden.

Geef het tijd

Geef het de tijd om een vijver in balans te krijgen, zeker bij het opstarten van een vijver kan het een aantal jaar duren voordat die balans er echt is. En, een mooie heldere vijver is niet zo maar een kwestie van geluk, er zijn te veel factoren die er een rol in spelen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Dgtzelf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Algen in de vijver: Hoe los ik het op?Algen in de vijver: Hoe los ik het op?Iedere vijverhobbyist heeft het al wel eens gemerkt. Die groene waterkleur en die groene slijmerige slierten in de vijve…
Zweefalgen bestrijden met een UVC-lampZweefalgen kunnen ervoor zorgen dat een vijver geheel groen kan worden. De eencellige algen zijn zo klein, dat ze niet z…
Hulp bij een groene vijverHet gebeurt maar al te vaak bij een vijver, de algen en zweefalgen beginnen te groeien en veranderen de vijver in een gr…
Voorkomen van een groene vijverDe meeste vijverbezitters zullen het probleem wel herkennen. Ze hebben een mooie vijver gemaakt, maar na het vullen van…
Vijver in de tuin; zorg voor voldoende zuurstof in het waterVijver in de tuin; zorg voor voldoende zuurstof in het waterEen vijver is een verrijking van de tuin. Door bij de aanleg goed voorbereid te werk te gaan, worden teleurstellingen ac…
Bronnen en referenties
  • Gebruikte foto's zijn eigen foto's.

Reageer op het artikel "Tips om de vijver helder te krijgen en te houden!"

Infoteur: Dgtzelf
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijver
Schrijf mee!