InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wanneer en met welke meststof bemesten

Wanneer en met welke meststof bemesten

Wanneer en met welke meststof bemesten De tuin staat vol met verschillende beplanting. Bomen, struiken, vaste planten en vaak ook nog een gazon. Al deze natuurlijke elementen vragen om hun eigen specifieke verzorging. Maar wanneer moeten we het gras bemesten? En de rozen? Moeten we in de moestuin andere mest gebruiken? Met dit handige overzicht weet u in één oogopslag wanneer u welke bemesting moet geven. Ook de verschillende soorten meststoffen worden besproken. Stalmest, gedroogde koemest, compost, bloedmeel, beendermeel, kalk of kunstmest heeft elk zijn eigen waarde voor een gezond bodemleven en goed groeiende planten.
Bron: Hans, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Hans, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Bemesten van bomen, struiken en hagen

In het voorjaar vragen bomen, struiken en hagen om een handje extra mest. Er is in de handel speciale mest voor de siertuin te koop, dat hier heel geschikt voor is. Voor de hagen, denk bijvoorbeeld aan Taxus en Buxus, zijn koemestkorrels een goede bemesting. Voor Buxus is ook een speciale Buxus-mest te koop. U betaalt hier verhoudingsgewijs veel geld voor, terwijl de koemestkorrels net zo goed hun werk doen. Eventueel kan in de tweede helft van de zomer nog een extra mestgift worden gegeven. Maar geef na half augustus geen mest meer. De groei neemt met de naderende herfst langzaam af, dus er zijn geen extra groeimiddelen meer nodig.

Bemesten van rozen

In het voorjaar, na de snoei, kunnen de rozen voor de eerste maal worden bemest. Gebruik hiervoor organische mest of beendermeel. Werk de mest na het aanbrengen door de grond en geef water. Dit voorkomt verbranding. In juli kan nog een extra mestgift worden gegeven, eventueel met speciale snelwerkende rozenmest. Rozenstruiken gaan bij voorkeur de winter in met een flinke mulchlaag van oude stalmest rondom de voet van de struik.

Bron: Luctor, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Luctor, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Bemesten van het gazon

Een gazon vraagt vooral in het voorjaar een uitgebreide behandeling en een goede mestgift. Geef in april gemengde organische mest. Daarna heeft het gazon maandelijks een bemesting nodig. Kies hiervoor bemesting die veel stikstof bevat. Wie voor gemak wil gaan, kiest voor de speciale gazonmest die algemeen te koop is. Hier zitten alle noodzakelijke meststoffen al in. De maandelijkse mestgift kan worden gegeven tot eind augustus. Daarna is de groei dusdanig afgenomen dat bemesten niet meer nodig is.

Bemesten van de border en de vaste planten

De vaste planten border heeft elk jaar extra mest nodig. Ook hier kan gebruik gemaakt worden van koemest of gemengde mest. Zelfs de bloembollen hebben baat bij een extra mestgift. In de zomer kan hier nog een keer bemest worden. De volop bloeiende vaste planten gebruiken dan veel voeding. Geef pas extra mest als er regen op komst is of besproei de border na de mestgift. Dit om te voorkomen dat de planten/wortels verbranden.

Bemesten van kuipplanten en eenjarige

Eenjarige planten komen in een relatief korte periode tot volle wasdom. Gedurende de hele zomer zijn ze overdadig bedekt met bloemen. Dit kost uiteraard veel energie. Het is daarom ook belangrijk om eenjarige planten regelmatig te bemesten. Vanaf april starten met bemesten en dit elke twee weken herhalen geeft een goed resultaat. Het meest geschikt is vloeibare mest wat aan het gietwater wordt toegevoegd. Ook kuipplanten vragen om een dergelijke regelmatige bemesting.

Bron: Jürgi-würgi, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Jürgi-würgi, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Bemesten van de moestuin

In de moestuin kan men het beste een paar dagen voor het inzaaien of inplanten al mest strooien. Werk de mest oppervlakkig door de grond en geef water zodat de mest verdunt en wordt opgenomen in de aarde. Een moestuin bevat veel verschillende gewassen, die elk om hun eigen bemesting vragen. Sommige gewassen vragen om extra stikstof, zodat een mestgift met bloedmeel of kunstmest gewenst is. Voor de juiste bemesting bij elk afzonderlijk gewas is het aan te raden om hiervoor speciale literatuur te raadplegen. Door in de moestuin gebruik te maken van de zogenaamde wisselteelt, wordt ook al gezorgd voor een optimaal gebruik van de bodem en de voedingsstoffen.
Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Verschillende soorten mest

Stalmest

Alleen goed verteerde stalmest wordt gebruikt voor bemesting. De stalmest moet dan ook minimaal 1,5 jaar oud zijn. Stalmest wordt in de herfst/winter over de aarde verspreid. De stalmest is afkomstig van kippen, koeien of paarden. Deze mest wordt meestal gebruikt voor het bemesten van de moestuin, maar ook vaak voor de rozen.

Gedroogde koemest

Gedroogde koemest is vergelijkbaar met stalmest, maar dan in gedroogde vorm. Daar waar stalmest vaak voor de moestuin wordt gebruikt, wordt koemest eerder in de siertuin toegepast. Het is verkrijgbaar in korrels en in poedervorm. Wie kiest voor koemestpoeder moet wel rekening houden met eventuele wind tijdens het uitstrooien. De lichte poeder waait snel alle kanten op.

Compost

Compost is bij de tuincentra te koop in zakken van 20 of 40 liter. Het is gemaakt van GFT-afval. Compost bevordert het bodemleven en verbetert de structuur van de grond. Eigenaren van grotere tuinen kunnen overwegen om zelf compost te maken. Vaak is er veel tuinafval en loont het om dit zelf te composteren.

Beendermeel, bloedmeel en hoornmeel

Beendermeel, bloedmeel en hoornmeel zijn speciale meststoffen die veel stikstof bevatten. Stikstof is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van het blad. Planten met gele bladeren hebben gebrek aan stikstof. Maar planten die een teveel stikstof krijgen ontwikkelen meer blad dan bloemen. Deze mestsoorten zijn zowel in korrel- als in poedervorm verkrijgbaar.

Gemengde organische mest

Gemengde organische mest is een veel toegepaste meststof, die verkrijgbaar is in korrelvorm of als vloeibare mest. Naast een perfecte bemesting voor bijvoorbeeld de border, is gemengde organische mest ook goed voor de ontwikkeling van een rijk bodemleven.

Kalk

Kalk wordt alleen gegeven op plaatsen in de tuin waar de bodem te zuur is. De zuurgraad van de bodem is te meten met speciale testsetjes die bij elk tuincentrum te koop zijn. Kalk kan niet tegelijk met de andere meststoffen gebruikt worden. Alleen met speciale zeewierkalk kan dit wel.

Kunstmest

Kunstmest kan, zeker bij overbemesting, schade aanbrengen aan het milieu. Wees daarom terughoudend bij het gebruik van kunstmest, of gebruik alleen organische meststoffen. Kunstmest is er zowel in korrels als in vloeibare vorm. Let goed op de juiste dosering om verbranding van de gewassen te voorkomen.

Bron: Eukalyptus, PixabayBron: Eukalyptus, Pixabay
Speciale meststoffen per plantensoort
De markt is goed ingesprongen op het gemak van de consument. Voor wie niet goed weet welke meststoffen gebruikt moeten worden, wordt het namelijk steeds makkelijker gemaakt. Voor veel planten staan bij de tuincentra aparte soorten meststof in de schappen. Denk daarbij aan rozenmest, buxusmest en coniferenmest. En zo gaat het nog wel even door. Voor dergelijke meststoffen moet wel een hogere prijs worden betaald. Wie zich even verdiept in de mestbehoefte van de planten in zijn of haar tuin, kan op een veel goedkopere manier gezonde en rijkbloeiende en/of goed groeiende planten in zijn tuin krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bemesten van de tuin en bodemverbeteringBemesten van de tuin en bodemverbeteringPlanten hebben voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien en om sterk en gezond te blijven. Planten met een gebrek aan v…
Moestuin: bemesten van de tuinMoestuin: bemesten van de tuinEr zijn verschillende manieren om uw tuin te bemesten. Er is een groot aantal verschillende soorten mest. De meest voork…
Mysterie: wel of niet bemesten en spitten van tuingrondMysterie: wel of niet bemesten en spitten van tuingrondJe planten in de tuin hebben voeding nodig. Welke organische stoffen je dan kunt gebruiken hangt van een aantal factoren…
Organische bemesting voor de tuinOrganische bemesting voor de tuinOrganische (dierlijk) mest kan ‘vers’ worden gebruikt of worden omgezet in compost. Verse mest kan in het voorjaar op he…
Organische bemesting met paardenmest of koemestOrganische bemesting met paardenmest of koemestAls het erom gaat een nóg grotere bloemenpracht, nóg meer opbrengst, maar vooral gezonde planten te hebben, dan is organ…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer en met welke meststof bemesten"

Reacties

Johan de Wilde, 22-06-2017 15:53 #4
Welke zijn de actieve stoffen in vloeibare meststof voor bloeiende eenjarige planten?

Chantal, 02-04-2016 12:31 #3
Ik was op zoek naar informatie over het bemesten van mijn gazon en kwam zo op uw website terecht. Ik heb een zak coniferenmest gekregen maar ik heb geen coniferen in de tuin staan. Is het schadelijk wanneer ik daar mijn gazon mee bemest? Reactie infoteur, 04-04-2016
Het hangt van de samenstelling van de mest af of dit geen probleem is. Die vindt u terug op de verpakking.

Leny, 21-05-2015 11:44 #2
Wij hebben nog een half zakje kali 40 staan, waar kan ik die het beste voor gebruiken?

Peter Aalders, 09-04-2015 12:29 #1
Ik moet de tuin opnieuw inrichten met vaste planten, dus is bijna alles er uit, bij het tuincentrum geweest, advies is geen compost goeie potaarde bij het planten in de grond en na het planten om de struik heen, daarna bemesten koemestkorrels is beter dan compost. dus is mijn vraag klopt dat, omdat ik verschillende adviezen krijg.

Alvast hartelijk bedankt voor Uw reactie.
Peter. Reactie infoteur, 09-04-2015
Hallo Peter,
Met het advies van het tuincentrum krijgen de vaste planten een prima start. Ik werk zelf op precies dezelfde manier. Maak de kluit van de vaste planten aan de onderkant, vooral als de wortels daar helemaal in elkaar zijn gegroeid, een beetje los. Hierdoor zullen de wortels beter hun weg vinden en de plant dus ook beter gaan groeien. Geef flink wat water in het plantgat, laat dit even zakken en maak daarna het plantgat pas dicht (met droge potgrond dus). Zo blijft de wortelkluit langer vochtig en verdampt het water niet. Als de planten 's morgens vroeg de bladeren laten hangen, dan hebben ze pas weer water nodig.
Succes,
Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 21-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Reacties: 4
Schrijf mee!