InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mooie planten voor in volle zon

Mooie planten voor in volle zon

Mooie planten voor in volle zon Heb je een tuin met veel zon, dan heb je geboft. Veel bloemen en planten komen mooi tot hun recht in de volle zon. Dat wil echter niet zeggen, dat je íedere plant een plezier doet met een plaatsje in de zonneschijn: je moet wel weten welke planten en bloemen geschikt zijn voor een zonnige standplaats. Wil je je tuin gaan inrichten, dan is het handig om bij het kiezen van de planten niet alleen te kijken naar wat je mooi vindt. Het is immers minstens zo belangrijk of de planten die je koopt, in jouw tuin wel zullen overleven! Heb je een tuin waar de zon een paar uur per dag staat te branden, dan heeft het geen zin om deze vol te zetten met schaduwminnende planten., aangezien deze binnen de kortste keren het loodje leggen. En waarom zou je het jezelf en de plant zo moeilijk maken? Er zijn genoeg planten te vinden die prima gedijen in de zonneschijn!

Voor iedere tuin een plant

Veel beginnende tuinliefhebbers maken de fout om bij hun keuze voor bloemen en planten alleen af te gaan op bijvoorbeeld de kleur of de grootte van de plant. Er wordt dan niet of nauwelijks gelet op de lichtbehoefte van de plant in kwestie. Wil je de juiste keuze maken voor wat betreft beplanting in je tuin, dan moet je je eigen tuin allereerst goed observeren en weten waar en wanneer de zon schijnt. Ben je net verhuisd, dan is het dus niet verstandig om meteen naar het tuincentrum te racen en allerlei bloemen, planten en struiken in te slaan: je kan beter je tuin een jaartje in de gaten houden, zodat je precies weet welke plekjes in welk seizoen in de schaduw liggen en welke niet. Daarna beslis je welke delen van je tuin beplant moeten worden en welke niet. Pas hierna ga je op zoek naar geschikte bloemen, planten en struiken voor de plaatsen waar je beplanting wil hebben.

Planten voor zonnige, droge plaatsen

Plaatsen waar de zon volop schijnt zijn vaak niet alleen warm en zonnig, maar ook droog. Soms zelfs zo droog, dat je zou vrezen dat je je tuin vol moet zetten met cactussen, wil je een plant enige overlevingskans bieden (waarmee ik niet wil suggereren dat cactussen niet leuk zijn, maar de meeste mensen willen graag enige variatie aanbrengen in hun beplanting). In de praktijk valt dit vaak behoorlijk mee. Niet alleen cactussen en vetplanten, maar ook planten uit het Middellandse Zeegebied doen het op droge, zonnige plaatsen erg goed. Denk hierbij aan:
  • Rozemarijn;
  • Tijm;
  • Oregano;
  • Lavendel;
  • Salie.

Wil je weten of een plant goed tegen droogte kan? Bekijk de bladeren dan goed. Zijn deze wollig en/of grijsgekleurd, dan kan de plant in kwestie in de meeste gevallen goed tegen droogte.

Grote struiken met veel bloemen

Heb je een tuin met veel zon erin en hou je van grote struiken met veel bloemen, dan heb je bij het tuincentrum ruime keus. Een van de mooiste planten die je in dat geval in je tuin kunt zetten, is de kamperfoelie. Dit is een klimstruik die uiteindelijk wel tien meter hoog kan worden, op voorwaarde dat je 'm ondersteunt. Hij bloeit met rozerode bloemen die een heerlijk zoete geur verspreiden.

Bron: Scot Nelson, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Scot Nelson, Flickr (CC BY-2.0)
Ook de jasmijn (zie afbeelding) is een aanrader voor de tuin met veel zon. In mei en juni bloeit de jasmijn met heerlijk geurende witte bloemen. Wel zijn de bloemen vaak erg zwaar voor de plant, dus je kan de takken het beste een beetje ondersteunen door ze bijvoorbeeld langs een pergola te leiden.
Niet zulke groene vingers? Neem dan een Rode Valeriaan. Een stevige plant die dol is op volle zon, maar die zichzelf tevens zeer enthousiast voortplant. De rode valeriaan bloeit vrij lang, namelijk van half mei tot eind juli, begin augustus. De sierlijke roze bloemen zijn een lust voor het oog.

Bodembedekkers voor in volle zon

Wil je liever geen grote bloeiende struiken in je tuin, maar kies je voor subtiele bodembedekkers? Er zijn legio bodembedekkers te vinden die prima gedijen in volle zon. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Hoornbloem: 10 cm hoog, zilvergrijze bladeren, witte bloemen;
  • Duizendknoop: 15 cm hoog, roze bloemen;
  • Kaukasische ereprijs: 15 cm hoog, paarse bloemen;
  • Zeepkruid: 15 cm hoog, roze of witte bloempjes;
  • Bloedooievaarsbek, 10 cm hoog, in bloei lichtroze.

Lees verder

© 2014 - 2017 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
Het telen en bewaren van tuinbonenHet telen en bewaren van tuinbonenTuinbonen kunnen vanaf eind januari worden voorgezaaid onder glas of in potten. Vanaf maart is zaaien in volle grond mog…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Meer vlinders in de tuinMeer vlinders in de tuinVlinders geven tuinbezitters extra plezier in de tuin. Het is een vrolijk gezicht om vlinders van allerlei soorten en kl…
Bronnen en referenties
  • Foto Jasmijn: Wiki Common, foto bij Wildfeuer
  • Tekst:
  • http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/siertuinwelkeplantwaa.htm
  • http://asmays-bloemen-planten-tuinen.plazilla.com/zomerse-tuin-met-vaste-planten-en-struiken
  • http://www.tuinadvies.nl/bodembedekkend_siergroen.htm
  • http://www.tuinadvies.nl/tuinaanleg_zonlicht.htm
  • Afbeelding bron 1: Scot Nelson, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Mooie planten voor in volle zon"

Reactie

Coby Zwinenberg, 07-08-2014 21:48 #1
Ik heb een grote bak met hortensia's op oud hout, ik wil deze helemaal terug snoeien, zodat ik jonge aanwas krijg. Hoe en wanneer doe ik dit? Reactie infoteur, 10-08-2014
Een verouderde hortensia met achterstallige snoei mag inderdaad in het geheel verjongd worden. Hierbij mag u alle takken afsnoeien tot zo'n 10 cm boven de grond. De nieuwe scheuten die ontstaan, zullen pas na 2 jaar bloemen geven. U kunt het best snoeien in maart, op voorwaarde dat er geen vorstperiode meer aankomt.

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 06-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Reacties: 1
Schrijf mee!