InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bodemsoort van je tuin bepalen

Bodemsoort van je tuin bepalen

Bodemsoort van je tuin bepalen Als je je tuin gaat (her)inrichten, is het belangrijk te weten met welke bodemsoort je te maken hebt. Er zijn namelijk verschillende grondsoorten die je in je tuin kunt hebben. De ene plant gedijt het beste in de ene grondsoort, de andere vraagt weer om een heel andere bodem. Maar hoe kom je erachter met welke bodem je te maken hebt? Wil je gaan tuinieren, dan is het niet alleen belangrijk te weten of je een zonnige of juist een schaduwrijke tuin hebt. Ook de grondsoort is essentieel! De ene plantensoort gedijt het beste in droge, doorlatende bodem, de andere plant heeft een heel eisenpakket op het gebied van zuurgraden. Maar hoe weet je uit welke grondsoort jouw tuin bestaat?

Een tuin vol zandgrond

Een plant in het zand zal niet snel gebrek aan zuurstof krijgen, maar misschien aan water des te meer. Je moet planten die in zandgrond staan, dus behoorlijk vaak bewateren. Ook bemesten is van groot belang, want tijdens het bewateren spoelt een gedeelte van de voedingsstoffen weg.

Je herkent een bodem van zandgrond aan de lichte kleur en aan het feit dat de bodem uit kleine losse deeltjes bestaat.

Planten voor in zandgrond:
  • Drieblad;
  • Ezelsoor;
  • Sierui;
  • Duizendblad;
  • Kogeldistel;
  • Vuurwerkplant;
  • Zonneroosje;
  • Lavendel;
  • Perzikbladklokje;
  • Tuingeranium.

Een bodem van veengrond

Een plant in veengrond heeft soms last van natte voeten. Dit wordt veroorzaakt door een hoge grondwaterstand. Problemen met de grondwaterstand kan je verhelpen door de planten op een klein heuveltje te zetten. De zuurgraad van veengrond is vaak laag, maar de bodem is rijk aan organisch materiaal.

Je herkent veengrond aan de (bijna) zwarte kleur en de sponsachtige structuur.

Planten voor in veengrond:
  • Blauweregen;
  • Dahlia;
  • Kornoelje;
  • Camelia;
  • Bosrank;
  • Dopheide;
  • Hortensia ;
  • Lepelboom;
  • Schijnpapaver.

Zavelgrond in je tuin

Heb je zavelgrond in je tuin, dan heb je geluk! Dit is namelijk de ideale grond voor tuinplanten. Zavelgrond is een combinatie van klei- en zandgrond, met een verhouding van 60-80% zand.
Goede planten voor in zavelgrond:
  • Lampenpoetsersgras (zie afbeelding);
  • Kansenboom;
  • Purperklokje;
  • Rozen;
  • Vogelmelk;
  • Wolsfmelk;
  • Hibiscus;
  • Kerstroos;
  • Buxus.

Een bodem van kleigrond

Kleigrond is behoorlijk bewerkelijk: je moet ieder najaar spitten en de grond voorzien van organisch materiaal (compost). Dit alles dient om de bodem luchtig te houden. In de zomer moet het bovenste gedeelte van de grond geschoffeld worden. Daar staat tegenover, dat je planten in kleigrond vrijwel nooit hoeft te bewateren. Wel kan er in natte periodes (najaar) teveel water blijven staan. Dan moet er soms gedraineerd worden.

Je herkent kleigrond aan de vochtige, natte structuur.

Planten voor in kleigrond:
  • Koninginnekruid;
  • Vrouwenmantel;
  • Japanse anemoon;
  • Bergamotplant;
  • Herfstaster;
  • Daglelie
  • Pioenroos;
  • Zeeuws knoopje;
  • Virginische ereprijs;
  • Zilverkaars.

Lees verder

© 2014 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto: Wiki Commons, Dominicus Johannes Bergsma
  • Tekst:
  • http://www.tuinieren.nl/

Reageer op het artikel "Bodemsoort van je tuin bepalen"

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 06-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!