InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op!

Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op!

Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op! Goed, een hele tuin ligt misschien wat zwaar op de maag. Maar, als je bewust met je voeding bezig bent, is het een prima idee om in je eigen tuin groenten en fruit te kweken. Groenten en fruit uit eigen tuin zijn niet alleen gezond, maar het kweken is ook een erg leuke activiteit om te doen. Heerlijk, om je eigen tuin op te eten!

Werken in de groentetuin

Met een beetje groene vingers kun je in je eigen tuin wonderen verrichten. Alles om je heen komt in geuren en kleuren tot bloei. Het is heerlijk om naar te kijken hoe alles groeit, heerlijk om de tuinlucht op te snuiven en ook heerlijk om ontspannen vanuit je tuinstoel te genieten van alles wat om je heen tot wasdom komt. Werken in de tuin is een wonderlijke combinatie van ontspannen tijdens het inspannen.

Voedsel uit de groentetuin

De tuin is niet alleen een plek om tussen het groen tot rust te komen, het kan ook een bron zijn van voedsel. Waarom zou je niet een stukje van je tuin reserveren om groenten en fruit te kweken? Voedsel uit je eigen tuin, altijd vers, gezond en lekker. Geen zorgen over onbekende bestrijdingsmiddelen, jij weet precies wat er allemaal met je eigen groenten en fruit is gebeurd.

Bomen, bessen en ander fruit

Fruit is gezond en lekker. Heerlijk, om vers fruit recht van de boom of plant te kunnen eten. Er zijn heel wat vruchtdragende bomen en struiken die het in ons land goed doen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • aalbessen
  • kruisbessen
  • appels
  • peren
  • kersen
  • pruimen
  • perziken
  • frambozen
  • bramen
  • aardbeien

Fruitbomen heb je meestal in verschillende uitvoeringen, waarbij je kiest voor lage stammen, of hoge. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van ent-technieken. Voor je tuin betekent het simpelweg dat je de keuze hebt tussen hogere bomen, of bomen die lager blijven. Er zijn erg veel verschillende rassen, dus verschillen in smaken en verschillen in favoriete grondsoorten. Vraag bij je tuincentrum na wat voor jouw tuin het beste is. Fruitstruiken als bramen en frambozen worden in verschillende variëteiten gekweekt. Zo heb je ook soorten, waarbij de hinderlijke doorns niet meer voorkomen. Dat scheelt weer in plukgemak.

Zaaigoed

In het voorjaar is het de juiste tijd om te zaaien. In een speciaal zaaibedje zaai je sla, andijvie, worteltjes, prei, kolen, spinazie of andere groenten. Afhankelijk van het te zaaien plantje, zul je op regels zaaien, of de zaadjes breed uitstrooien. Als de plantjes zijn opgekomen, zul je meestal meerdere exemplaren vlak bij elkaar hebben staan. Je zult dus wat moeten uitdunnen, of elders uitplanten.

Lust je nog een peultje

Peulvruchten doen het ook erg goed. Ze groeien snel en geven een flinke opbrengst. De familie van de peulvruchten omvat een aantal bekende soorten, ieder overigens ook weer in een aantal variëteiten:
  • sperziebonen
  • tuinbonen
  • erwten
  • peultjes

Sommige soorten groeien in lage planten, de meeste peulvruchten worden langer. Om de groei van de plant te stimuleren, worden bonenplanten vaak langs staken geleid: de bonenstaken. De reden is logisch: een langere plant kan meer vrucht dragen en de opbrengst is dan ook hoger.

Kruiden

Met kruiden kun je je voedsel extra smakelijk bereiden. Kruiden zijn heel gemakkelijk in je eigen tuintje op te kweken. Het is handig, als je hiervoor speciale vakjes of bedjes maakt. Op kaartjes, of latjes die je erbij in de bodem steekt, schrijf je welke kruid in het betreffende vakje staat.
Denk bijvoorbeeld aan:
  • bieslook
  • dille
  • basilicum
  • mint
  • tijm
De lijst is nog flink uit te breiden.

Grote, kleine en héél kleine tuintjes

Heb je niet de beschikking over een eigen tuin, of is deze eigenlijk te klein om ook een groentetuin in aan te leggen, dan kun je toch eenvoudig kruiden kweken. Je maakt gebruik van een plantenbak. Ook heel geschikt voor aardbeienplanten.

Volkstuinen

Ook als je geen eigen tuin hebt, of je tuin is te klein om een groenten- en fruithoek te creëren, dan zijn er mogelijkheden voor eigen kweek: huur een eigen volkstuin! In en bij veel dorpen en steden kun je in een volkstuinencomplex een volkstuintje huren. Dit soort tuintjes wordt heel veel gebruikt om zelf allerlei overheerlijke groenten te kweken. Je ziet, er zijn volop mogelijkheden te eten van je eigen tuin!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een huisje op een volkstuinparkEen huisje op een volkstuinparkSamen met mijn man heb ik een tuinhuisje op een volkstuinpark. Veel mensen denken dat het ouderwets is en dat er alleen…
Geld besparen op eten en drinkenGeld besparen op eten en drinkenGeld besparen kan op vele manieren en het kan worden gedaan door verschillende aanpassingen in de leefstijl te maken. Hi…
De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaienHoewel veel mensen op hun volkstuin louter groenten verbouwen is het aan te raden om ook wat bloemen of bloeiende plante…
De groentetuin: keuzes en materialenDe groentetuin: keuzes en materialenZelf groenten kweken is leuk. Het is afhankelijk van de weersomstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Vruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstVruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstHet biologisch kweken van groenten in eigen tuin spreekt steeds meer landgenoten aan. Met de lente in het verschiet, zij…

Reageer op het artikel "Gezond en leuk om te doen: eet je tuin op!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 24-09-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinen
Schrijf mee!