InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinieren op de vierkante centimeter

Tuinieren op de vierkante centimeter

Tuinieren op de vierkante centimeter Voor wie woonachtig is in een stedelijk gebied en toch smacht naar een stukje groen in of rondom het huis, zijn er best nog wel veel mogelijkheden om dit te kunnen realiseren. Er is met een beetje creativiteit in een handomdraai een groene oase te creëren. Ook in de vensterbank of voor de deur zijn er plenty mogelijkheden. U kunt aan de slag met kamerplanten, mooie tuinplanten, maar ook groente en kruiden behoren zeker tot de mogelijkheden. De stoeptegeltuin, het nieuwe window farming, de vierkante meter tuin en Guerilla gardening bieden vele mogelijkheden.

Tuinieren zonder tuin op de vierkante centimeter

Wie over weinig ruimte beschikt, maar graag in een groene omgeving vertoefd kan toch op allerlei creatieve manieren een tuin creëren. Met minimale inspanning kan namelijk ook op een heel klein oppervlak al een groots en groen effect worden bereikt. Niet iedereen woont op de begane grond en/of heeft de beschikking over een groot stuk grond of een riant balkon. Maar niet getreurd: de echte groen liefhebber kan ook op een hele creatieve manier een groene oase scheppen op een heel klein oppervlak.

De Stoeptegeltuin

Een van de meest bekende manieren om een eigen stukje groen te creëren is ongetwijfeld het aanleggen van een stoeptegeltuin. Een stoeptegeltuin komt veel voor in de grote steden, waar weinig groen in het straatbeeld voorkomt. Alleen hier en daar een boom en daar moet men het mee doen. De overige openbare buitenruimte is van gevel tot gevel vaak bestraat. Dit grote vlak van verharding vraagt dan ook om meer groen. De stoeptegeltuin ontstaat door enkele stoeptegels langs de gevel te verwijderen en de zo ontstane ruimte op te vullen met planten. Maar ook het plaatsen van één of meerdere plantenbakken langs de gevel valt onder de noemer van een stoeptegeltuin.

Stoeptegeltuin maken van potten en bakken

De meest eenvoudige manier om snel een groen effect te creëren bij je gevel, is het plaatsen van één of meerdere plantenbakken. Wie het helemaal gezellig wil maken, kan er ook voor kiezen om een bankje o.i.d. te plaatsen. Bedenk echter wel dat hier gewerkt wordt met los materiaal, dat dus heel gemakkelijk meegenomen kan worden. Voor de bloembakken is dit sterk afhankelijk van de grote; kleinere bakken met aarde zijn eenvoudiger te verplaatsen dan grote loodzware potten. Maar een bankje is weer zo meegenomen. Wie kiest voor een dergelijk stoeptegeltuintje doet er dan ook goed aan om de geplaatste materialen te verankeren of vast te leggen met een ketting. Niet echt een fraai gezicht, maar wel verstandig om te doen.

Stoeptegeltuin door het verwijderen van stoeptegels

Het meest voor de hand liggend is het verwijderen van één of meerdere stoeptegels. Vaak worden de tegels weer gebruikt om zo, geplaatst op de zijkant, een verhoogde plantenbak mee te maken. De bak kan vervolgens gevuld worden met tuinaarde en worden ingeplant met planten. Maar bedenk altijd dat je in een dergelijk geval wel aan het tuinieren slaat op andermans grond. Het trottoir is openbaar bezit en je zult vooraf bij de gemeente moeten informeren welke mogelijkheden er zijn. Wel verstandig om te doen, want het is heel vervelend als al het werk later weer ongedaan gemaakt moet worden. Denk er niet te gemakkelijk over. Het kan namelijk ook zomaar zo zijn, dat er vlak langs de gevel allerlei gemeentelijke leidingen lopen. Het leed is niet te overzien als je met één steek van een spade een dergelijke leiding doorsteekt.

Window farming

Window farming, of te wel tuinieren op de vensterbank! Het is helemaal van nu en er is in een vensterbank dan ook veel meer mogelijk dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Veel tuineigenaren maken in het vroege voorjaar intensief gebruik van de vensterbank. De mooie lichte en warme standplaats is heel geschikt voor de opkweek van allerlei zaaigoed. Dit zaaigoed gaat daarna meestal naar buiten en de volle grond in. Maar wie geen eigen grond heeft kan ook heel goed voor eigen consumptie groene en kruiden kweken in de vensterbank.

Een vensterbank vol kruiden

Vooral allerlei kruiden lenen zich goed voor de vensterbank. Kruiden zijn, bijna zonder uitzondering, allemaal warmte minnende planten. Tijm, rozemarijn, munt of basilicum kunnen goed gedijen op een warme en lichte vensterbank. En het is natuurlijk reuze handig als je tijdens het koken de verse kruiden direct bij de hand hebt.

Kiemgroente uit de vensterbank

Kiemgroenten zijn erg gemakkelijk zelf te kweken. Bovendien zijn ze erg gezond en gemakkelijk te gebruiken in de keuken. Kiemgroenten kunnen goed verwerkt worden in salades, maar ook op brood zijn ze heerlijk. Kiemgroenten zijn heel jonge plantjes, die al gegeten kunnen worden net nadat de zaden ontkiemd zijn. Dit verklaart ook gelijk de naam van deze groenten. Er zijn speciale kweekbakjes te koop voor de opkweek van kiemgroente. De opkweek wordt daarmee heel eenvoudig en er komt geen aarde aan te pas! Alleen wat water in het speciale kweekbakje en de zaden zullen al binnen enkele dagen gaan kiemen.
Bekende kiemgroentes zijn alfalfa, basilicum-kers, taugé en tuinkers.

De vierkante meter tuin

De vierkante meter tuin is een briljante oplossing om op een heel klein oppervlak veel resultaat te boeken. Wie over veel grond bezit, kan van één en dezelfde plant een hele grote groep aanplanten. Maar daar waar elke centimeter telt, is de vierkante meter tuin wellicht dé oplossing. Het principe van de vierkante meter tuin bestaat er uit om letterlijk op de vierkante meter zoveel mogelijk verschillende planten te telen. De vierkante meter tuin wordt vooral aangeprezen als mini-moestuin. Maar je kunt het uiteraard invullen naar eigen wens en er ook (eenjarige) bloemen in aanplanten.

Vierkante meter tuin is kant-en-klaar te koop

De vierkante meter tuin is een slim ontwerp en inmiddels al op veel plaatsen kant-en-klaar te koop. Het handige en gemakkelijke bouwpakket bestaat uit alle benodigde materialen en binnen een handomdraai heb je zo je eigen (moes)tuin staan. De houten constructie deelt ook gelijk de vierkante meter op in zestien (!) handige plantvakken. Zeker voor gezinnen met jonge kinderen kan deze vorm van mini moes tuinieren heel veel plezier opleveren.

Guerrillagardening

Daar waar de tuinierder van een stoeptegeltuin zich al niet meer op eigen grond begeeft, gaat de guerrilla gardener nog een stapje verder. Guerrilla gardening is de naam voor een vorm van tuinieren die er op gericht is om meer groen te realiseren in het stedelijk gebied, of om lang braakliggende grond weer (tijdelijk) groen te maken. Guerrilla gardening is een illegale activiteit die uitgevoerd wordt d.m.v. snelle acties uitgevoerd door vrijwilligers. Het gaat daarbij om snelle acties, vaak uitgevoerd in de avond of nacht. Een groep vrijwilligers probeert daarbij door de aanplant van jonge gewassen of het zaaien van planten te realiseren dat een bepaalde plek uiteindelijk een groenere uitstraling zal krijgen. Het fenomeen Guerrilla gardening komt voor in veel landen en draait volledig op vrijwilligers.
Gerelateerde artikelen
Guerrilla gardening: groen door de hele stadGuerrilla gardening: groen door de hele stadIn de jaren 70 is een initiatief ontstaan genaamd guerilla gardening. Guerilla gardeners willen voor meer groen zorgen i…
Tuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinTuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinWie geen tuin heeft, of niet genoeg ruimte voor een moestuin kan toch zelf groenten kweken met de VierkanteMeterTuin. Di…
Je moestuin op één vierkante meter. Kan dat wel?Je moestuin op één vierkante meter. Kan dat wel?Groente telen doen we al eeuwen in rijtjes. Maar een moestuin op één vierkante meter is veel effectiever: het kost minde…
Hoe leer ik tuinieren?Hoe leer ik tuinieren?Leren tuinieren. Vroeger leerden kinderen van hun ouders of grootouders hoe ze een tuin moesten bewerken, wat er in moes…
Een miniatuur tuintje aanleggenDe trend is over komen waaien uit Engeland en ook in Nederland worden ze steeds populairder; de minituintjes, ook wel 'm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinieren op de vierkante centimeter"

Infoteur: Martina
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!