InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een miniatuur tuintje aanleggen

Een miniatuur tuintje aanleggen

De trend is over komen waaien uit Engeland en ook in Nederland worden ze steeds populairder; de minituintjes, ook wel 'miniature gardening' genoemd. Wie geen tuin heeft maar wel creatieve, groene vingers en daarbij niet schrikt van priegelen op de vierkante centimeter, kan zich uitleven op de zogenoemde 'fairy gardens'. In een schaal, kom of oude klomp creëer je de prachtigste droomtuintjes.

Creatief tuinieren op de centimeter

Miniatuurtuintjes bieden voordelen; ze kosten je geen ruimte en de benodigde middelen en materialen zijn vaak goedkoop te vinden. Zeker als je zelf een beetje vindingrijk bent ingesteld. Kurk, lege potjes, houten prikkers of wasknijpers, je kunt het allemaal gebruiken voor je minituin. Heb je nog kleine meubeltjes van een poppenhuis bijvoorbeeld, dan kun je die goed gebruiken om een heus terrasje mee te maken. Er zijn bovendien veel webshops waar je al dat leuks ook zo kunt kopen. De plantjes haal je in een tuincentrum. De meeste tuincentra hebben wel een afdeling waar je kleine (vet)plantjes kunt kopen.

Hoe ga je te werk?

Kies een geschikte vorm om je tuintje in te maken. Dit kan van alles zijn; een soepkom, schaaltje of klein teiltje, zolang het maar waterdicht is, is het geschikt. Vul de vorm met potgrond tot ongeveer 2 centimeter onder de rand. Stem de soort potgrond af op het type plantjes dat je gaat gebruiken. Uiteraard denk je van tevoren na over een ontwerp voor je mini tuintje. Wil je er een vijvertje in of een miniterrasje? Moet het een subtropisch cultuurtje worden of meer een tuintje langs de kust? Laat je inspireren door de vele voorbeelden die je kunt vinden op internet. Even zoeken met termen als 'fairy gardens' en 'miniature gardening', levert al snel een schat aan inspirerende voorbeelden op.

De aanleg

Je kunt je minituin gedeeltelijk bestraten met keitjes of steentjes. Ook hiervoor vind je op internet goede voorbeelden en zelfs een instructiefilmpje (in het Engels) waarin wordt uitgelegd hoe je dat het beste kunt doen. Voor een vijvertje kun je een klein plastic kommetje of half afgeknipt bekertje gebruiken wat je een beetje ingraaft. Je kunt het natuurlijk met echt water vullen als je tuintje klaar is, maar water kun je ook prima suggereren met bijvoorbeeld huishoudfolie of glasparels bijvoorbeeld.

Welke planten zijn geschikt?

Vetplantjes lenen zich erg goed voor minituintjes, zoals bijvoorbeeld Sedum. Er zijn veel verschillende soorten van in uiteenlopende kleuren. Door hun variatie in kleur en vorm kun je er tal van leuke combinaties mee maken. Naast de vetplantjes zijn er natuurlijk ook heel veel andere plantjes geschikt. Met kleine bloemetjes, gras- en mossoorten, kruiden, etc. Hou er bij het maken van een keus wel rekening mee of je je tuintje buiten of binnen gaat plaatsen.

Details

Het zijn vaak de details die het hem doen. Dat geldt ook voor minituintjes. Een klein vogeltje dat verscholen zit op een takje, een verloren schepje in het zand of het limonadeglaasje dat nog op het tuintafeltje staat, dat zijn precies de kleine accenten waarmee je je minituintje tot leven brengt.
© 2013 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinTuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinWie geen tuin heeft, of niet genoeg ruimte voor een moestuin kan toch zelf groenten kweken met de VierkanteMeterTuin. Di…
De pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette wordt steeds populairder. Voor iedereen die het gourmetten en fonduen zat is tijdens de feestdagen of ande…

Reageer op het artikel "Een miniatuur tuintje aanleggen"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 23-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!