InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Maak zelf wormencompost

Maak zelf wormencompost

Als u geen tuin hebt maar wel een balkon of een daktuin, begin dan een wormenkwekerij in plaats van een composthoop. Het neemt niet veel plaats en het is een ideale manier om uw keukenafval tot vruchtbaar compost te verwerken.

De wormbak

Een wormenbak kan u kopen in een tuincentrum, bij de compostmeesters van uw gemeente of bij een wormenkwekerij. Hij is klein, gemakkelijk verplaatsbaar en gemaakt uit plastiek. De bak bestaat uit twee (of meerdere) stapelbakken met een afsluitbaar deksel en een kraantje. U kunt natuurlijk ook zelf een wormbak maken.

  • Onderste bak: is volledig waterdicht en vangt het vocht op dat tijdens het verteringsproces vrijkomt. Om het water, percolaatwater genoemd, te kunnen aftappen is de bak onderaan voorzien van een kraantje.
  • Bovenste bak: de bodem is lichtjes geperforeerd zodat het vrijgekomen vocht kan doorsijpelen.
  • Percolaatwater: kan u gebruiken als vloeibaar plantenvoedsel voor kamer- en balkonplanten, maar het moet wel tot twintig keer toe verdund worden.

Tip: plaats in het midden van de wormenbak een geperforeerde tussenscheiding zodat u twee kamertjes hebt. Kamer één is voor de wormen met het afval. Kamer twee is voor het verse afval. Nadat de wormen in kamer één compost hebben gevormd, zullen ze na een tijdje het verse afval ruiken en kruipen zo van de ene bak naar de andere, om daar opnieuw compost te vormen. Als u geen tussenscheiding hebt kunt u ook werken met twee geperforeerde bakken.

Composteren

  • Leg op de geperforeerde bodem eerst een vel keuken papier zodat de gaatjes niet verstoppen.
  • Vul de bak verder aan met een laagje stro, krantensnippers of fijne takjes.
  • Voeg een beetje half verteerde compost toe.
  • Doe er mestpieren in van de soort Eisenia foetida, die ook wel tijgerworm wordt genoemd. Deze wormen zijn te koop bij een wormenkwekerij of te vinden in een bestaande composthoop.
  • Dek de wormencompostbak losjes af met een jutezak of donker plastiek.
  • Laat de bak zo een drie tal weken staan zonder iets toe te voegen: de half verteerde compost zorgt intussen voor het nodige voedsel.
  • Na deze periode kan u de wormen wekelijks bijvoederen.

Een goede compost

Wormen houden van een vochtige en donkere leefomgeving waar het niet te warm is en ook niet te koud. De ideale temperatuur is ongeveer twintig graden.

  • Houd de onderlaag vochtig, maar ook weer niet te nat en op een gelijkmatige temperatuur.
  • Plaats de wormenbak niet in de volle zon en vorstvrij.
  • Gebruik nooit insecticiden in de buurt van de wormencompostbak.
  • Begraaf de voedselresten in de onderlaag, anders trekken ze vliegen aan.
  • Teveel fruitvliegjes? Voeg enkele houtkrullen toe!
  • Welk materiaal er wel en niet geschikt is om te composteren kan u vinden in het artikel Maak uw eigen compost

Voedsel voor wormen

  • Voed de wormen met groentenafval, fruitresten, koffiedik, theezakjes, vermalen eierschalen, oud grasmateriaal en stalmest.
  • Geef niet teveel voedsel in één keer, want dan kunnen ze het niet bijhouden.
  • Geef de wormen geen vlees, zuivelproducten, vet, uien, knoflook, bananenschillen, te veel citrusfruit en gekruid voedsel.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wormenbak voor uitstekende compostWormenbak voor uitstekende compostBent u kleinbehuisd? Hebt u alleen een balkon en geen tuin? Dan nog kunt u milieubewust compost maken met een wormenbak.…
Maak uw eigen compostZelf compost maken kost u niets, in tegendeel! Het verbetert de gezondheidstoestand van uw tuin, u hoeft geen dure mests…
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
Daktuin en verkoopwaarde van een woningDe functie van een daktuin kan een esthetische zijn. Een daktuin kan ook aangelegd worden als een recreatieve ruimte. Ee…
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…

Reageer op het artikel "Maak zelf wormencompost"

Reacties

Corrie, 05-12-2016 18:18 #4
Ja, dat wil ik ook weten, Sjoerd! Moet ik mijn wormen beschermen tegen vorst? En vanaf welke temperatuur?

Sjoerd Nienhuys, 13-06-2016 16:43 #3
Wat gebeurt er gedurende de winter als het minder dan 6 graden is? Gaan dan in de drie of vier maanden alle wormen dood?

Doris, 15-12-2010 11:47 #2
Heb je geen last van vliegjes of stank binnen?
Ik ben ook een wormenbak aan het maken van fritessaus emmer. Ik heb een kraantje gevonden bij de gamma: harcostar garden hose connector tap. Deze kan je door een gaatje in de emmer steken, hij sluit af met twee rubberen ringen.

Simone van Leeuwen, 01-11-2010 12:53 #1
Ik ben bezig zelf een wormenbak te maken door lege fritessaus emmers te stappelen. Ik heb de bodems geperforeerd naar voorbeeld van een kant en klaar systeem. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken. Nu staat de eerste bak met geperforeerde bodem in de tuin gevuld met wat bladeren halfverwerkte compost {van eigen tuin en keuken afval} en wat koemest korrels. Ik heb gemerkt dat deze combinatie veel wormen aantrekt.
Als er veel wormen zijn gekomen ga ik een emmer erop zetten met geperforeerde bodem. Ik heb op de emmer een deksel geplaatst waar een grote binnenncirkel uitgesneden is zodat de bakken luchtdicht zijn. Dan komt dit geheel binnen te staan.
Het enige wat ik nu zoek is een aftap kraantje als iemand daar een tip voor heeft graag.

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 4
Schrijf mee!