InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensia

Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensia

Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensia Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensia is een gemakkelijke klimplant, geschikt voor de begroeiing van een muur. De klimplant zet zichzelf met hechtwortels vast aan de muur. Behalve mooi groen blad geeft de klimplant in mei en juni ook nog witte bloemschermen. De plant is een aanwinst voor de vogel vriendelijke tuin, merels maken graag een nest tussen de vele takken. De verzorging van Hydrangea anomala petiolaris is eenvoudig.

Waarom Hydrangea anomala petiolaris kiezen?

Wie een muur wil laten begroeien met een mooie en gemakkelijke klimplant, heeft aan Hydrangea anomala petiolaris een goede keuze. Deze klimplant heeft maar weinig verzorging nodig, snoeien is niet nodig en zodra de eerste takken zichzelf met hechtwortels hebben vastgezet aan de muur, is verdere steun ook al niet meer nodig. Verder is de klimhortensia een goede vogellokker, merels kunnen er prima in nestelen. Behalve een mooie groene bedekking van de muur, wordt je in mei en juni ook nog verrast met mooie witte bloemschermen, die tot in de winter kunnen blijven zitten. Met wat sneeuw erop is het een prachtig gezicht.

Waar plant je Hydrangea anomala petiolaris?

Deze klimplant heeft een voorkeur voor een plek in de halfschaduw of schaduw, maar kan ook in de zon goed gedijen. Met deze klimmer kun je met gemak een muur op het oosten of noorden laten begroeien. Hydrangea anomala petiolaris heeft wel vochtige grond nodig, zeker als de struik in de zon staat. Doordat de plant bij een muur wordt aangeplant, moet er ook rekening worden gehouden met de grote zuigkracht die een muur heeft. Aanplant vlak bij een muur droogt extra snel uit. De plant kan in iedere grondsoort worden aangeplant, als de grond maar voldoende voedselrijk en vochtig is. De grond moet echter ook wel weer goed doorlatend zijn, omdat de wortels anders gaan rotten. Verder staat Hydrangea anomala petiolaris graag in kalkarme grond.

Bloei van Hydrangea anomala petiolaris

Klimhortensia geeft in de maanden mei en juni veel witte bloemschermen. Na de bloei kun je de bloemen verwijderen, maar je kunt ze ook de hele winter aan de struik laten zitten. Zeker na een sneeuwbui is dit een prachtig gezicht en vogels kunnen er nog wel eens insecten in vinden, die een schuilplaats vinden tussen de bloemblaadjes.

Verzorging Hydrangea anomala petiolaris

  • Planten; Planten van Hortensia’s kan van het voorjaar tot in september gebeuren. Maak het plantgat 1,5 keer zo groot als de kluit van de plant. Maak de grond op de bodem van het gat ook goed los. Laat de plant van te voren water opzuigen, door de kluit minstens 10 minuten onder water te zetten in een emmer. Plaats de plant in het plantgat op dezelfde hoogte als hij in de pot stond en vul het gat met een mengsel van goede compost en het uitgegraven zand. Druk het geheel goed aan, zodat de plant stevig staat en de wortels goed contact maken met de aarde. Geef de eerste tijd veel water.
  • Steunen; Als de klimhortensia net geplant wordt, heeft hij wat steun nodig naar de muur toe. De takken gaan nu zichzelf vastzetten met hechtwortels aan de muur. Meer steun heeft de plant dan ook niet nodig.
  • Bemesten; Hydrangea anomala petiolaris heeft in het voorjaar graag wat organische mest voor een goede groei en overvloedige bloei. Organische mest is verder ook goed als grondverbetering.
  • Snoeien; Deze klimplant heeft geen snoei nodig, maar kan wel erg groot worden. Wil je de plant dus terugsnoeien om die reden dan kun je dat het best doen na de bloei, op een bewolkte dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hortensia of hydrangeaHortensia of hydrangeaDeze winterharde tot zeer winterharde struik valt op door zijn mooie bloemen. De plant komt niet uit onze cultuur maar u…
Klimplanten: verschillende soortenKlimplanten: verschillende soortenKlimplanten geven hoogte aan een tuin. Bovendien kunnen ze perfect een lelijke muur of een schutting of pergola bedekken…
Hydrangea quercifolia, bijzonder blad en witte bloempluimenHydrangea quercifolia, bijzonder blad en witte bloempluimenHydrangea quercifolia of Eikenbladhortensia is een aanwinst in je tuin vanwege het mooi gevormde blad, wat in de herfst…
Hortensia: snoeien, verzorging, bloeiwijzeHortensia: snoeien, verzorging, bloeiwijzeDe Hortensia is een mooie, zeer lang bloeiende plant voor in huis en in de tuin. Er zijn veel verschillende soorten hort…
Hydrangea paniculata, langdurige witte bloemenprachtHydrangea paniculata, langdurige witte bloemenprachtHydrangea paniculata is een zeer geschikte Hortensia voor liefhebbers van mooie grote wit/groene bloempluimen. Deze Hort…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensia"

Reactie

T. Bleeker, 08-06-2015 12:09 #1
Hallo,
De bladeren van mijn klimhortentia worden droog met bruinblad. Deze staat tegen een schutting aan de zonkant. De andere kant, geen zon, heeft het niet. Mijn vraag is wat is dit en wat kan ik er tegen doen?

Groet
Trijnie Bleeker Reactie infoteur, 22-06-2015
Beste Trijnie,
Ik denk dat het blad toch teveel zon krijgt en de plant te droog staat. Voor een plaats in de zon moet de grond voldoende vochtig zijn om het blad mooi te houden.
M.v.g. Willemien

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 05-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 1
Schrijf mee!